Nybliven Speedfight ägare, tips?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
bjorn_gavle
Elmoped

Nybliven Speedfight ägare, tips?

Inlägg av bjorn_gavle »

Tjena, är nybliven ägare av en Speedfight 2a -06 AC, innan har jag haft Zündapp Ks50, Crescent Compact och Baotian Sprint så jag är ny när det gäller 2takt-scooter. Jag har alldeles precis köpt den begagnad men mycket är bytt på den, som tur fick jag komplett Hebosystem med. Yay for me =)
Stylad och så innan så jag är helnöjd. Nu är det så att jag tänkt fixa variatorstrypningen på den och byta vikter etc. Lite smågrejer mest, jag undrar vad man bör göra efter man tagit variatorstrypningen? Byta vikter, tryckfjäder och sånt? Den har bra acc, men får gärna bli bättre. Skulle också va sjysst om nån i Gävletrakten har lite tid över att guida en nybörjare som mig. Jag är jättetrevlig, i promise ;)
//Visste inte vart jag skulle posta den här tråden då den handlar om lite blandade frågor.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att ta bort variatorringen är inte svårt. Montera av variatorkåpan (som ofta sitter i ett stort antal skruvar). Sedan när du plockat av denna har du variatorn till vänster och kopplingen till höger och mellan dessa går drivremmen. Variatorn hålls fast av en kronmutter som kan vara besvärlig att få av eftersom att denna rullar runt tillsammans med variatorn när du försöker lossa den. I bland kan man lyckas att använda en skruvmejsel och spärra den, men lättast är att använda en mutterdragare.
Det finns flera guaider med bilder som är användbara på forumet som du kan studera. Var nogrann när du monterar av hur det sitter samman, sedan är det bara sätta allt på plats som det satt när du tog av det. Variatorringen finner du när du plockat av fläkten och variatorskålen. Det är en liten ring som inte är mycket större än en fingerring.
Ett ganska lätt jobb om man bara är nogrann och har rätt verktyg. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag glömde att säga att du behöver inte byta munstycke eller något annat när du tagit bort variatorringen.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
bjorn_gavle
Elmoped

Inlägg av bjorn_gavle »

Okok :) Tackar för svar, kul att hitta ettt forum där man kan få hjälp och tips :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När du fått av variatorn ligger vikterna i variatorskålen som du kan passa på att byta till något lättare. Men gå inte ner i alldeles för lätta vikter för detta kan få mopeden att varva mera än acca när du drar i väg, jag brukar alltid bara gå ner ett gram och det brukar göra stor skillnad på accet.

En del mopedtillverkare brukar sätta i något för tunga vikter i original för att minska bensinförbrukningen och i de flesta fall kan man redan när man skaffat en scooter byta dem till något lättare.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
sammyboi
Elmoped

Inlägg av sammyboi »

hahaha, var försiktigt så du inte rundar en variatorskruv då dom är av mjuk aluminium :P annars får du ta en mindre storlek på verktyget du använder och banka in den så den passar xD
Alla barn tycker om att åka polisbil... men det går över med åldern!
Användarens profilbild
bjorn_gavle
Elmoped

Inlägg av bjorn_gavle »

sammyboi skrev:hahaha, var försiktigt så du inte rundar en variatorskruv då dom är av mjuk aluminium :P annars får du ta en mindre storlek på verktyget du använder och banka in den så den passar xD
Njaa, ja vet inte om jag ska banka för när ja bankar så blir det å h-vete oftast xD

Ja va iaf ut och provkörde vrålåket idag och den går naj med rätt bra acc, 55-60km/h hittills, så ska ja fixa på Hebosystemet och bort med variatorjollet 8)
Har du nåt tips på vart man ska köpa grejer för att fixa sprickor i kåpor? Och vad man kan göra få den att svara ännu bättre på gas från stillastående/bli piggare?
Låst