medvetslös DRD Pro.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

medvetslös DRD Pro.

Inlägg av znyggolle »

tja boys! Hoppas på att det finns några kunniga snubbar där ute som är villiga att hjälpa mig och min drd. Modellen är en drd pro -09 med endast ett gianelli 2t rör, inget annat i trimväg. Under hemfärden så låg jag i runt 70 blås då jag kände hur moppen slutade svara på gasen, kändes mkt likt en vanlig soppatorsk typ. När jag kände hur moppen började sluta svara på gasen och typ blöddra så stängde jag av moppen, efter det kunde jag inte kicka igång den igen. Nu när jag kom hem så tänkte jag undersöka tändstiftet, och då fann jag att en liten smal sladd som går ner i cylindern precis bredvid tändstiftet hade gått av och typ smält (?).

Vet inte ens vad det är för något eller om det kan ha något att göra med att moppen inte startar? Om inte, vad tror ni annars är fel med min pärla?

svarar på alla frågor så snabbt jag kan, hittade förövrigt aldrig verktyg för att kolla tändstiftet..

UPDATE. Efter att jag kollat tändstiftet så testade jag på skoj att lite desperat försöka kicka igång den. jag kickade som fan tills jag fick igång den i 2 sek typ (!). nu kan jag hålla den igång hur länge som helst sålänge jag håller igång med gasen upp och ner, men så fort jag släpper gasen så dör den. den varvar relativt bra men känns extremt seg. vad tror ni? måste kolla munstycke så fort som möjligt. kan det vara att munstycket? vet även att jag vid ett tillfälle för typ 2 månader sen tappade ner en bit rätt hårt papper i tanken (haha), hade glömt bort det.. kan den ha stoppat igen någonstans så moppen knappt får soppa? fast då återstår mysteriet med den smälta mätarsladden på topplocket. det small även till rätt högt i röret när jag försökte kicka igång den vid ett tillfälle. återkommer ! tack för all hjälp grabbar, fortsätt så!
Senast redigerad av znyggolle den 16 juni 2010, 14:33, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

sitter den uppe på topplocket?
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

puttrish skrev:sitter den uppe på topplocket?
yes, precis bredvid tändstiftet.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

det är väll tempmätarkabeln?
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
stämmer, så den ska nog inte spela någon roll, den går väll bara till mätarn för att visa ifall motorn överhettas, rätta mig om jag har fel.
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

znyggolle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P
jo, har för mig att den är gul typ.
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

klart de finns
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

puttrish skrev:
znyggolle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P
jo, har för mig att den är gul typ.
okok, då skiter vi i den sålänge, vad tror ni kan ha hänt då grabbar?
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

du har väl bytt munstycke när du trimmade den eller?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

lindbl0m skrev:
znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:
znyggolle skrev: kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)
ok härligt ! förresten kolla du så att du inte glömt choken på? gjorde jag och då fick jag samma problem xD
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad
Inlägg: 575
Blev medlem: 29 november 2009, 19:58
Ort: Västragötaland i en liten håla

Inlägg av Riiikard »

znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:
znyggolle skrev: kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)
Går med polygrip. Gör det rätt bara så :wink:
//MVH
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

låter som du har överhettat motorn. då kan tempgivaren smälta... du kanske tom har värmenypit cylindern.. har du kylar vatten i?
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

TK_DRAC skrev:låter som du har överhettat motorn. då kan tempgivaren smälta... du kanske tom har värmenypit cylindern.. har du kylar vatten i?
yes har kylarvatten i
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Får man fråga vilket munsycke du har i ? Helt utanför ämnet, men jag har precis samma moped med gianelli, ska sätta på nytt munstycke imorn ^^
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 314
Blev medlem: 1 november 2007, 20:50

Inlägg av Victor »

låter precis som att den har värmenypt.
derbirace
Varnad
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 september 2009, 11:24

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:Får man fråga vilket munsycke du har i ? Helt utanför ämnet, men jag har precis samma moped med gianelli, ska sätta på nytt munstycke imorn ^^
offtopic hope you dont mind - har samma moped som dig, 13/53 drevning, gianelli T2 kör med 88 munstycke :)
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte ;)

Den dränks nog i bensin eller något :P
Testa gå ner i munstycke
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

rrMotardisMe skrev:Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte ;)

Den dränks nog i bensin eller något :P
Testa gå ner i munstycke
men det förklarar ju inte varför jag inte längre kan starta den? den har gått perfekt med munstycket innan.
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Ja klart den går ett tag?
Min gick också hur fint som helst ett tag

Tills den började sådär som du beskriver exakt!
Sedan fick tändstiftet ingen gnista ..
Bytte tändstift och bytte ner i munstycke så funka skiten perfa!

Nu kör jag dock samma munstycke som innan igen då jag bytt rör nu
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

kollade just tändstiftet och det ger gnista..

om det skulle vara så att motorn värmenypt, vad innebär det och vad behöver fixas/bytas osv?

och eftersom jag inte är så erfaren inom detta så undrar jag om ni har koll på någon bra verkstad i stockholm där dom tar emot trimmade mopeder?

tack för all hjälp.

KOLLA UPTADE'N I INLÄGGET HÖGST UPP !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.

Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?

Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

bensinskalle skrev:Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.

Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?

Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.
Förmodligen ett alldeles för litet munstycke, en polare bytte det när jag körde urplugget o sen behöll jag det på när jag monterade effektröret för det verkade funka fint .. vad innebär det om skiten nypt? vad måste bytas/lagas osv?
znyggolle
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 november 2007, 21:27

Inlägg av znyggolle »

någon som vet om motorn har skadats eller om det räcker med att jag bara byter munstycke så kommer skiten att rocka igen? Kan motorn överleva värmenyp utan större skador? för just nu känns det som om den varvar på bra förutom att den dör när man inte ger den gas, men det måste ju ha med munstycke att göra ..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Har den nypt så är din kolv förmodligen dålig, alltså måste den bytas. Har den nypt ordentligt så kan din cylinder också vara skadad och måste bytas ( honas om den bara är smårepig ).

Jag tycker att du ska ta och göra ett kompressionsprov, då vet du om kolv/ cylinder är okej eller inte. Sök på google eller något sånt om hur du gör de om du inte redan vet.

De finns ju en liiten chans att din motor inte har skadats, men som du beskriver ditt tomgångsproblem så tror jag tyvärr att du har problemzz. Om kolven tar skada så blir kompressionen lägre och det brukar leda till att motorn blir svag, svårstartad och inte går på tomgång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
emanuel93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 17 augusti 2008, 13:09
Ort: askersund

Inlägg av emanuel93 »

ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem :P när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut ;) Bild
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

emanuel93 skrev:ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem :P när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut ;) Bild
Aj då de där såg inge vidare ut asså ^^
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

värma nypt ! ....^^
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Samma med min. fick igång moppen lite efteråt när min moppe hade nypt / skärt sedan gick det inte alls. Troligen kan pappersbiten orsakat det hela, ta bort tanken och rensa ur den så pappersbiten kommer ut. Sen är det troligen ett för litet munstycke. Testa med ett större EFTER du har undersökt hur kolv och cylinder mår.
Låst