tja boys! Hoppas på att det finns några kunniga snubbar där ute som är villiga att hjälpa mig och min drd. Modellen är en drd pro -09 med endast ett gianelli 2t rör, inget annat i trimväg. Under hemfärden så låg jag i runt 70 blås då jag kände hur moppen slutade svara på gasen, kändes mkt likt en vanlig soppatorsk typ. När jag kände hur moppen började sluta svara på gasen och typ blöddra så stängde jag av moppen, efter det kunde jag inte kicka igång den igen. Nu när jag kom hem så tänkte jag undersöka tändstiftet, och då fann jag att en liten smal sladd som går ner i cylindern precis bredvid tändstiftet hade gått av och typ smält (?).
Vet inte ens vad det är för något eller om det kan ha något att göra med att moppen inte startar? Om inte, vad tror ni annars är fel med min pärla?
svarar på alla frågor så snabbt jag kan, hittade förövrigt aldrig verktyg för att kolla tändstiftet..
UPDATE. Efter att jag kollat tändstiftet så testade jag på skoj att lite desperat försöka kicka igång den. jag kickade som fan tills jag fick igång den i 2 sek typ (!). nu kan jag hålla den igång hur länge som helst sålänge jag håller igång med gasen upp och ner, men så fort jag släpper gasen så dör den. den varvar relativt bra men känns extremt seg. vad tror ni? måste kolla munstycke så fort som möjligt. kan det vara att munstycket? vet även att jag vid ett tillfälle för typ 2 månader sen tappade ner en bit rätt hårt papper i tanken (haha), hade glömt bort det.. kan den ha stoppat igen någonstans så moppen knappt får soppa? fast då återstår mysteriet med den smälta mätarsladden på topplocket. det small även till rätt högt i röret när jag försökte kicka igång den vid ett tillfälle. återkommer ! tack för all hjälp grabbar, fortsätt så!
Senast redigerad av znyggolle den 16 juni 2010, 14:33, redigerad totalt 2 gång.
jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !
bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
karlssonlysekil skrev:Får man fråga vilket munsycke du har i ? Helt utanför ämnet, men jag har precis samma moped med gianelli, ska sätta på nytt munstycke imorn ^^
offtopic hope you dont mind - har samma moped som dig, 13/53 drevning, gianelli T2 kör med 88 munstycke
Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte
Den dränks nog i bensin eller något
Testa gå ner i munstycke
rrMotardisMe skrev:Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte
Den dränks nog i bensin eller något
Testa gå ner i munstycke
men det förklarar ju inte varför jag inte längre kan starta den? den har gått perfekt med munstycket innan.
Ja klart den går ett tag?
Min gick också hur fint som helst ett tag
Tills den började sådär som du beskriver exakt!
Sedan fick tändstiftet ingen gnista ..
Bytte tändstift och bytte ner i munstycke så funka skiten perfa!
Nu kör jag dock samma munstycke som innan igen då jag bytt rör nu
Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.
Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?
Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.
Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?
Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.
Förmodligen ett alldeles för litet munstycke, en polare bytte det när jag körde urplugget o sen behöll jag det på när jag monterade effektröret för det verkade funka fint .. vad innebär det om skiten nypt? vad måste bytas/lagas osv?
någon som vet om motorn har skadats eller om det räcker med att jag bara byter munstycke så kommer skiten att rocka igen? Kan motorn överleva värmenyp utan större skador? för just nu känns det som om den varvar på bra förutom att den dör när man inte ger den gas, men det måste ju ha med munstycke att göra ..
Har den nypt så är din kolv förmodligen dålig, alltså måste den bytas. Har den nypt ordentligt så kan din cylinder också vara skadad och måste bytas ( honas om den bara är smårepig ).
Jag tycker att du ska ta och göra ett kompressionsprov, då vet du om kolv/ cylinder är okej eller inte. Sök på google eller något sånt om hur du gör de om du inte redan vet.
De finns ju en liiten chans att din motor inte har skadats, men som du beskriver ditt tomgångsproblem så tror jag tyvärr att du har problemzz. Om kolven tar skada så blir kompressionen lägre och det brukar leda till att motorn blir svag, svårstartad och inte går på tomgång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut
emanuel93 skrev:ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut
Samma med min. fick igång moppen lite efteråt när min moppe hade nypt / skärt sedan gick det inte alls. Troligen kan pappersbiten orsakat det hela, ta bort tanken och rensa ur den så pappersbiten kommer ut. Sen är det troligen ett för litet munstycke. Testa med ett större EFTER du har undersökt hur kolv och cylinder mår.