Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

hej har satt på metrakittet och testade direkt att köra den, det var ganska mycket ketchup effekten den axxade väldigt dåligt, gasen tog typ inte tills den kom upp lite i varv, då gick den riktigt bra,men kunde inte varva upp så mycket, bytte munstycke till 85 ( 78 orginal) kände inte ngn skillnad, borde la testa uppåt mot 90- 95 istället för 80-85 som bensinskalle sa.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nyb skrev:hej har satt på metrakittet och testade direkt att köra den, det var ganska mycket ketchup effekten den axxade väldigt dåligt, gasen tog typ inte tills den kom upp lite i varv, då gick den riktigt bra,men kunde inte varva upp så mycket, bytte munstycke till 85 ( 78 orginal) kände inte ngn skillnad, borde la testa uppåt mot 90- 95 istället för 80-85 som bensinskalle sa.
De blir bara ketchup-effekt när du kör trimrör

Och att du bara kan varva upp lite är förmodligen för att du har strypt cdi, eller?

Och 85 var en riktlinje somsagt, går motorn inte bra så är det bara att betycka om och testa igen ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

antar att cdin e strypt, men den g¨r ju fortf lite bättre än innan så
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nyb skrev:antar att cdin e strypt, men den g¨r ju fortf lite bättre än innan så
CDI:n gör ju en jävla skillnad om man stryper av den, för med trimmrör så hinner man precis komma in i effektkurvan innan varvstoppet kommer.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

antar att jag får köpa en ny då;)
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

va fan, förgasarn läcker bensin som fan och ja har sett till att allt är tätt och skruvarna till flottörskålen sitter bra:s
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög

Inlägg av antonjansson_ »

nyb skrev:va fan, förgasarn läcker bensin som fan och ja har sett till att allt är tätt och skruvarna till flottörskålen sitter bra:s

för mej fo packningen vi flåtörskålen då ja hade haft upp den några gånger-.
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Jag funderar på att enbart köpa ktm platta till min drd pro, och låta original framstänkan sitta kvar. Hur tror ni det hade sett ut? Fult / snyggt? (Tjänar ju lite pengar på att inte köpa en framstänka, och jag tycker dessutom att original är hyfsat snygg)
Tacksam för svar :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

när ja ska strypa av cpin e de la bara dra ur den vita sladden:S gjorde de och inget hände...ingen skillnad
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

nyb skrev:när ja ska strypa av cpin e de la bara dra ur den vita sladden:S gjorde de och inget hände...ingen skillnad
nä vem ha sagt att det ska göra skilnad om du drar ur den? det är en myt! varför byta cdi? va är de för märke på den?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

har för mej att de e ducati, men måste byta eller ostrypa cdin för den gör att den inte varvar upp....
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög

Inlägg av antonjansson_ »

karlssonlysekil skrev:Jag funderar på att enbart köpa ktm platta till min drd pro, och låta original framstänkan sitta kvar. Hur tror ni det hade sett ut? Fult / snyggt? (Tjänar ju lite pengar på att inte köpa en framstänka, och jag tycker dessutom att original är hyfsat snygg)
Tacksam för svar :)

din orginal e snygg. men tänkt på att du måst ta bort mätaren för att de skall se bra ut :D å en yz platta skulle kanske passa bättre på din
Polisen och bromsen är fartens hinder !
smt50
Elmoped

Inlägg av smt50 »

eftersom jag inte fick något svar i avgasrörstråden prövar jag här igen!

hej jag undrar om polisen bukar vilja testköra moppar med av strypt original rör? och går dom bra med ett helt av strypt original rör på en gilera smt 07?
tack på förhand :D
Haaga
Elmoped

Inlägg av Haaga »

Nån som vet vilken Ostrypt CDI som passar på min X-treme SM 06a? :)
Derbi X-treme SM -06
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

nyb skrev:har för mej att de e ducati, men måste byta eller ostrypa cdin för den gör att den inte varvar upp....
ducati är ostrypt
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Haaga
Elmoped

Inlägg av Haaga »

Min är strypt, stannar på 8k rmp i nerförsbacke och full gas. Sen om jag håller in kopplingen går den upp i exakt 10k.
Derbi X-treme SM -06
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

tydligen e den de, varvar ju inte upp så högt så...
Oneup
Varnad

Inlägg av Oneup »

En noobfråga - Jag råkade ut för en liten olycka idag :lol:
och styret är litelite snett. Är de enkelt att fixa tillbaka det? Det är mest föra att det känns lite stört att köra men det funkar.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

beckvall skrev:
nyb skrev:har för mej att de e ducati, men måste byta eller ostrypa cdin för den gör att den inte varvar upp....
ducati är ostrypt
Neeeyy. Märket på tändningen spelar ingen roll, de sitter strypningar lite random. Men på x-treme/ x-race så är det strypt, på drd:er är det i regel ostrypt

Dedär med vita sladden är också väldigt diffust. Det har faktiskt fungerat för vissa, men det är långt ifrån alla som lyckas. Oavsett så är det bättre att köpa en ostrypt cdi för dom brukar ha "bättre" tändkurva om man köper en icke-original.
En noobfråga - Jag råkade ut för en liten olycka idag
och styret är litelite snett. Är de enkelt att fixa tillbaka det? Det är mest föra att det känns lite stört att köra men det funkar.
Du kan försöka att bända tillbaka, de fungerar ibland.

eftersom jag inte fick något svar i avgasrörstråden prövar jag här igen!
hej jag undrar om polisen bukar vilja testköra moppar med av strypt original rör? och går dom bra med ett helt av strypt original rör på en gilera smt 07?
tack på förhand
Om du verkligen har strypt av röret 100% så kommer moppen gå fort som satan. Det blir som ett giannelli rör fast med effektkurvan lite längre ner.

Och dedär med att vilja provköra, det är ju helt och hållet individuellt. Beror helt på polisen och hur du har betett dig. Om du legat och pressat 80 genom centrum i byn så kommer dom garanterat vilja provköra. Fördelen med ett avstypt originalrör är ju att det åtminstone ser original ut, men när man har plockat ut katten och dämp-ullen i kröken så låter moppen mer än original. Inte riktigt lika mycket som ett vanligt trimmrör men betydligt mer än original.
Live slow - Die whenever
Oneup
Varnad

Inlägg av Oneup »

Men man pajar inget om jag testar och bänder tillbaka det? :o
Användarens profilbild
Danne666
Elmoped

Inlägg av Danne666 »

Heej!
Är det någon som vet vad det är för färg på pickup cable:n på Derbi (X-race Sm 05). Snälla hjälp mig!
Mycket tacksam för snabba svar.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Danne666 skrev:Heej!
Är det någon som vet vad det är för färg på pickup cable:n på Derbi (X-race Sm 05). Snälla hjälp mig!
Mycket tacksam för snabba svar.
Det är röd kabel.
Men man pajar inget om jag testar och bänder tillbaka det?

Nä... Risken finns ju att du sträcker metallen och försvagar styret om det har blivit böjt för mycket och du böjer tillbaka, men det märker du i så fall och då ska styret vara ganska ordentligt böjt.
Live slow - Die whenever
Oneup
Varnad

Inlägg av Oneup »

Men den är ytterst lite böjd, borde inte va några problem då. Hur gör man det på enklaste sätt? :)
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

Oneup skrev:Men den är ytterst lite böjd, borde inte va några problem då. Hur gör man det på enklaste sätt? :)
jag hade satt fast det i ett skruvställ och sen bankat med en gummihammare eller något.
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

haha de här e lite typisk otur mej, när ja håller på och ställer inte förgasarm, testar lite olika munstycken, så helt plötsligt när ja öppnar den 4:e gången, så ramlar en liten stålpinne ut....och ja har inte en aning om varifrån den kom, så....lite hjälp ngn:P
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

nyb skrev:haha de här e lite typisk otur mej, när ja håller på och ställer inte förgasarm, testar lite olika munstycken, så helt plötsligt när ja öppnar den 4:e gången, så ramlar en liten stålpinne ut....och ja har inte en aning om varifrån den kom, så....lite hjälp ngn:P
Trottelnålen tro?
//MVH
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lindbl0m »

Riiikard skrev:
nyb skrev:haha de här e lite typisk otur mej, när ja håller på och ställer inte förgasarm, testar lite olika munstycken, så helt plötsligt när ja öppnar den 4:e gången, så ramlar en liten stålpinne ut....och ja har inte en aning om varifrån den kom, så....lite hjälp ngn:P
Trottelnålen tro?
solklart trottelnålen
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

haha de tänkte ja direkt, men glämde skriva att den här är på hälften böjd så den e inte helrak
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

tjenare. jag skulle vilja få ett tips vad jag ska göra för att få upp min drd pro sm 09 till 80km/h, jag har bytt drev men den är skit slö, så vad skulle du ha gjort, ska även dra någon plugg och byta munstycke.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

rozander skrev:tjenare. jag skulle vilja få ett tips vad jag ska göra för att få upp min drd pro sm 09 till 80km/h, jag har bytt drev men den är skit slö, så vad skulle du ha gjort, ska även dra någon plugg och byta munstycke.
Skaffa trimrör
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Oneup
Varnad

Inlägg av Oneup »

Finns det nån guide eller dyligt hur man tar bort strypningen i luftburken på en xtreme 05:a? :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Oneup skrev:Finns det nån guide eller dyligt hur man tar bort strypningen i luftburken på en xtreme 05:a? :D
Finns ingen strypning, allt som finns är "skorstenen" och den gör knappt någon skillnad. Men ska du envisas med att ta bort den så är det bara att ta en hand och ryck till så lostnar den. Sen är det bara att pilla i den igen
haha de här e lite typisk otur mej, när ja håller på och ställer inte förgasarm, testar lite olika munstycken, så helt plötsligt när ja öppnar den 4:e gången, så ramlar en liten stålpinne ut....och ja har inte en aning om varifrån den kom, så....lite hjälp ngn:P
solklart trottelnålen
Solkart inte för den ramlar inte ut hur som helst, enda gången den skulle kunna ramla ut bara genom att man öppnat flottörskålen är om man har bort munstycket och clipset på nålen har lossnat.

Jag skulle snarare tro att du har stött på ledpinnen till flottören eller liknande, den tycker om att ramla ut när man byter munstycke.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
nyb
Elmoped

Inlägg av nyb »

låter sannolikt, för ja vet att trottelnålen ska vara helt rak och de e ju inte denna, men har du typ ngn bild vart den ska sitta eller så??
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

alla som ägen en Derbi drd pro sm som vill trimma upp den, borra i bluggen som går in i cilyndern, ta bort en plugg i förgasaren( sitter en metall platta som förhindrar bensin och syre) dreva 53/14 och till ett lagom munstycke, accar som en gud och topp hastig heten är inte alls dum!
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

rozander skrev:alla som ägen en Derbi drd pro sm som vill trimma upp den, borra i bluggen som går in i cilyndern, ta bort en plugg i förgasaren( sitter en metall platta som förhindrar bensin och syre) dreva 53/14 och till ett lagom munstycke, accar som en gud och topp hastig heten är inte alls dum!
.. Eller så sätter man på ett Gianelli, så går den ännu bättre ^^
//MVH
Skriv svar