STAGE 6 RÖR HJÄLP SNABBT!!!!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
aerox_09
Elmoped

STAGE 6 RÖR HJÄLP SNABBT!!!!

Inlägg av aerox_09 »

hej

jag ska köpa ett stage 6 rör av en kompis men han har tappat bort pluggen och ja ska besikta om den me röret innan ja kör trimmat så finns de att köpa nån plugg nån stans eller har nån , nån annan ide ?

länka gärna :)

mvh mattias
Senast redigerad av aerox_09 den 23 september 2008, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Du kan aldrig besiktiga om den med ett effektrör.
Du kan inte köpa pluggar till effektrör.
Du kan svetsa dit en egen bricka.

Varför besiktar du inte om den med org. rör?
Användarens profilbild
Weckis
Live fast die young

Inlägg av Weckis »

Har plugg till Stage6 Pro Replica, men släng på original om du ska reg besiktiga...
Kolla in mitt project!!!!!
Golfen e såld och även Red Bastard. "Airborne Hizbollah" är såld den med nu. Nu kör vi Kokainsläde
http://www.garaget.org/Weckis
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

klart du kan registrera den me trim rör men baraden stämmer med hastigheten och avgasutsläpen inte överstiger en speciel gräns och de gör nog trim rör.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

lule skrev:klart du kan registrera den me trim rör men baraden stämmer med hastigheten och avgasutsläpen inte överstiger en speciel gräns och de gör nog trim rör.
Du kan aldrig regga en moppe med trimrör. Möter inte några som helst krav som krävs.
aerox_09
Elmoped

förvirrad

Inlägg av aerox_09 »

en del säger inte en del säger ja vad är de som gäller ? :)
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

Moddad skrev:
lule skrev:klart du kan registrera den me trim rör men baraden stämmer med hastigheten och avgasutsläpen inte överstiger en speciel gräns och de gör nog trim rör.
Du kan aldrig regga en moppe med trimrör. Möter inte några som helst krav som krävs.
han kan regga den me trim rör om de stämmer med alla bästemelser och utsläpp och hastigheten, men jag tror inte att han får igenom den på besiktningen men får bara röret precis som orinal röret så går det.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

lule skrev:
Moddad skrev:
han kan regga den me trim rör om de stämmer med alla bästemelser och utsläpp och hastigheten, men jag tror inte att han får igenom den på besiktningen men får bara röret precis som orinal röret så går det.
Suck, använd hjärnan Nalle Puh. Det är exakt det jag säger, det finns inget trimrör som är identiskt med ett original och håller kraven då alla är gjorda för "tävlingsbruk".
ALLTSÅ, du kommer aldrig igenom en besiktning med ett effektrör, hur pluggat det än är.
Användarens profilbild
Weckis
Live fast die young

Inlägg av Weckis »

HAN KAN INTE REGBESIKTIGA MED TRIMMRÖR.......

HELTYPSGODKÄNNANDE

Spelar ingen roll om de e CCE eller CE märkt, svanenmärkt eller liknande...
Senast redigerad av Weckis den 23 september 2008, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Golfen e såld och även Red Bastard. "Airborne Hizbollah" är såld den med nu. Nu kör vi Kokainsläde
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

men vissa rör går det ju alltså dom som är ce godkända eller ?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

pampirus skrev:men vissa rör går det ju alltså dom som är ce godkända eller ?
Nej.
Användarens profilbild
Weckis
Live fast die young

Inlägg av Weckis »

NEJ NEJ NEJ NEJ...
Bacoonisk
Elmoped

Inlägg av Bacoonisk »

Svetsa dit en vanlig bricka, det kan du hitta var som helst, Funkade för mig på mitt stage 6 rör.
Yamaha Neos!
Neos94
Avstängd

Inlägg av Neos94 »

Tjenna Killar!!!

Behöver hjälp! har en yamaha neos som går dåligt nu, har nyss bytt hela variatorkittet och bytt rör till ett Stage 6 Pro Replica (PLUGGAT)

Nu är det så att Neosen efter detta bara gör runt 35, vad har hänt och vad ska jag göra. ska inte trimma än, så ingen idé att dra pluggen. har det något med variatorvikterna att göra för moppen varvar inte ut ordentligt.
detta är en EU - Moppe
Tacksam för svar :)

Hörs!
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Moddad skrev:
pampirus skrev:men vissa rör går det ju alltså dom som är ce godkända eller ?
Nej.
jag hjälpte en kompis att besikta sin (crossmoped) med ett ce godkänt rör vi byggde en egen delning på röret och lånade en katalysator och en bricka i början och packa om ljuddämparn så det blev bra
och sen när vi kommer på besiktningen säger han bara
''det var en väldans massa job ni gjort här då''
då sa vi bara att vi ville den skulle gå igenom och då svara han bara
''det hade den ju gjort ändå''
så allt det jobbet var i onödan i alla fall eftersom att vi läst här på forumet att det inte går
Användarens profilbild
phille94
Elmoped

Inlägg av phille94 »

Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Moddad skrev:Du kan aldrig besiktiga om den med ett effektrör.

Fel. Du kan besikta med effekt avgasrör. Men då måste strypningen sitta i.
Mopeden får då inte passera 45km/h. Men du kan besikta din moped med MHR 50cc och PR-rör, original förgasare, original drevning o.s.v. så länge mopeden inte passerar ett visst antal hästkrafter och 45km/h.

De är ganska komplicerat. Men du kan köra med exakt vilka delar du än vill till mopeden. Den skall dock vara begränsad till 49cc, toppa max 45km/h och jag har även för mig att den ska ha ett max antal kilowatt i motoreffekt.

Jag frågade en polis nu på våren om jag kan typbesikta min Gilera Runner med 70cc och registrera den som lätt MC.

Polisen svarade att så länge den uppfyller alla kraven för lätt MC så finns de inga vidare problem.

På twostroke står där oftast att rören är CE-märkta och att dom får framföras på väg med strypning i satt, dock måste dom då besiktas först.

Edit: De många inte förstår är att de kraven som ställs på trim rör vid besiktning är att dom inte ger mer effekt eller högre toppfart åt mopeden.

Under besiktningen lägger dom märke till rörets vinkel, ljud nivån och antal km/h mopeden toppar. De kan lika gärna vara styling rör.

Läs reglerna för besiktning av moped. Där står att mopeden icke får vara något förändrad. Så då låter det direkt som att man inte får registrera den med trim rör. Men om röret uppfyller kraven så ska de inte vara några som helst hinder.
Senast redigerad av g-ounze den 7 juni 2010, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Neos94 skrev:Tjenna Killar!!!

Behöver hjälp! har en yamaha neos som går dåligt nu, har nyss bytt hela variatorkittet och bytt rör till ett Stage 6 Pro Replica (PLUGGAT)

Nu är det så att Neosen efter detta bara gör runt 35, vad har hänt och vad ska jag göra. ska inte trimma än, så ingen idé att dra pluggen. har det något med variatorvikterna att göra för moppen varvar inte ut ordentligt.
detta är en EU - Moppe
Tacksam för svar :)

Hörs!
Antagligen är de så att röret är högvarvigt och din tryckfjäder kan vara för hård så din rem inte löper ner till kopplingens inre del och växlar ut.

I och med att Stage6 röret är högvarvigt så kommer effekten sent i registret och därför kan de vara så att den knappt orkar 35km/h.

Med lättare tryckfjäder så antar jag att den löper upp till ~50km/h.
Kan även vara för tunga vikter o.s.v.. Eventuellt massa strypningar kvar?

Bli inte förvånad att din moped är slö med ett Stage6 rör där strypningen sitter i. Den ska inte passera 45km/h. Sen spelar de ingen roll om den gör 15 eller 25km/h.

Edit: Med original cylinder, urpluggad, lättare vikter i variatorn, effekt rör och eventuellt bytt munstycke så borde din moped löpa runt 75-80km/h ärliga. (Kanske 90km/h på mätaren?)
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

det går inte att besiktiga med ett pluggar trimrör!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

beckvall skrev:det går inte att besiktiga med ett pluggar trimrör!
Klart det går! Men det är nästan omöjligt.

btw, dåligt trådlyft på en två år gammal tråd? ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

beckvall skrev:det går inte att besiktiga med ett pluggar trimrör!

Jo de går! Sålänge de uppfyller kraven. Jag har förfan hört folk säga att dom gjort de :?

Antagligen så beror de på vem man får som besiktare. Är han shysst så kanske han följer reglerna och passerar den. Är han en elaking så säger han nej.

Men enligt reglerna så skall en moped ALLTID kunna passera provningen med CE-märkta prylar så länge dom uppfyller kraven som moped tillverkaren satt.. D.v.s. ljudnivå, avgas riktningen o.s.v.
[[-_/G-Ounze\_-]]

fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

g-ounze skrev:

Mopeden får då inte passera 45km/h. Men du kan besikta din moped med MHR 50cc och PR-rör, original förgasare, original drevning o.s.v. så länge mopeden inte passerar ett visst antal hästkrafter och 45km/h.

De är ganska komplicerat. Men du kan köra med exakt vilka delar du än vill till mopeden. Den skall dock vara begränsad till 49cc, toppa max 45km/h och jag har även för mig att den ska ha ett max antal kilowatt i motoreffekt.

Jag frågade en polis nu på våren om jag kan typbesikta min Gilera Runner med 70cc och registrera den som lätt MC.

Polisen svarade att så länge den uppfyller alla kraven för lätt MC så finns de inga vidare problem.

På twostroke står där oftast att rören är CE-märkta och att dom får framföras på väg med strypning i satt, dock måste dom då besiktas först.

Edit: De många inte förstår är att de kraven som ställs på trim rör vid besiktning är att dom inte ger mer effekt eller högre toppfart åt mopeden.

Under besiktningen lägger dom märke till rörets vinkel, ljud nivån och antal km/h mopeden toppar. De kan lika gärna vara styling rör.

Läs reglerna för besiktning av moped. Där står att mopeden icke får vara något förändrad. Så då låter det direkt som att man inte får registrera den med trim rör. Men om röret uppfyller kraven så ska de inte vara några som helst hinder.
jag hoppas du vet att det finns avgas krav och db krav också och alla delar måste vara ce godkändad minst annars går det inte eftersom att dom är helfordonsgodkända får du inte byta ut någon mot något som inte är orginal eller godkänt
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

fax110 skrev:
g-ounze skrev:

jag hoppas du vet att det finns avgas krav och db krav också och alla delar måste vara ce godkändad minst annars går det inte eftersom att dom är helfordonsgodkända får du inte byta ut någon mot något som inte är orginal eller godkänt
Okej Bosse moped doktor.. Jag har sagt de med decibel kraven o.s.v..
[[-_/G-Ounze\_-]]

KiXXer
Varnad

Inlägg av KiXXer »

tro fan det går att besikta om en moppe med trim krök fan lever ni i för fantasi värd shit sluta äta svampar :S
Bild
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

KiXXer skrev:tro fan det går att besikta om en moppe med trim krök fan lever ni i för fantasi värd shit sluta äta svampar :S
Klart som fan man kan.. Åter igen.. Så länge den uppfyller kraven.

Sen tror ja inte besiktningen säger "Naaaheedu.. Det där är ett Stage6 PRO REPLICA avgasrör. De kan vi inte godkänna"
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

men snälla.. ni som snackar om att de är helfordonsgodkända o shit, det är ju därför man besiktigar om för fan!

det går att komma igenom men effektrör om det ligger inom gränserna för vad som är tillåtet.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Låst