Sen jag sålde min Peugeot har jag hängt på mt5.se forum för att jag köpte en mt5a men dem är sjukt sega och ingen svarar på trådar.
Samma dag som jag köpte den skar den på grund av att jag växlade fel.
Nu 2 veckor senare åkte 70cc på bytade munstycke, insug, m.m Den startade på andra eller tredje försöket och gick finfint. Ställde sedan in luftskruven,tomgången. och den gick faktist jätte bra.
I morse så körde jag och lät bli o varva den för mycket på växlarna för kolven e ju ny. Jag körde i en uppförsbacke i låg växel, växlade ner från 3 till 2 i som sagt hyfsat låg hastighet i uppförsbacken.
Den stannade helt plötsligt och det lät lite som metall mot metall. Den går runt som första gången den skar fast lite lättare. Ska mecka imorgon
Tror ni den e skuren elller möiljgt ett annat fel?
Om den tvärstannade så har den nog garanterat skurit. Har du känt nånting på vevaxeln om den är glapp? Är ok om den glappar lite i sedled, men mycket upp och ner är inte bra och då bör/måste man byta vevlager. Tänkte om det kanske är så att den tar livet av dina cylindrar? Kolla det till o börja med
okej den glappade lite men inte mer än nödvändigt men ska kolla det, byte nållager men det kan ju mycke möjligtvis vara att vevlagret är slut och att det måste bytas innan jag bytar cylinder igen.
låter precis som samma problem som min polare hade med sin moppe, vev och ramlager e slut. den går bra en lite stund varje gg man byter kolv sen pajar bara skiten..
Roberto skrev:okej den glappade lite men inte mer än nödvändigt men ska kolla det, byte nållager men det kan ju mycke möjligtvis vara att vevlagret är slut och att det måste bytas innan jag bytar cylinder igen.
den får inte glappa ens en millimeter i höjdled, bara i sidled! annars är vevlagrena slut.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Nu har jag plockat ner mt5 igen. Det visade sig vara ett vad jag tror värmenyp , kolven fick ett litet hål i sig på ungäfär 0,8 cm. Det har kommit små bitar metall från kolven här o där. ? vad ska jag göra, klyva motorn byta vevlagerna för säkerhetskull och rengöra , eller vad annars.
vevlager är inget lätt att byta. för veven måste riktas och balanseras efteråt. jag tror du syftade på ramlagrena? dom tror jag inte är dåliga. då skulle hela axeln från veven glappa. vilket resulterar i tjuvluft, dålig komp. lättast är alltså att köpa en helt ny vev, eftersom riktning + balansering kostar ganska mycket.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
okej ja det blir nog det. för jag vill ju helst vara säker på att den inte skär igen för det e ju liksom surt. Men angående klyva motor vet jag inte jätte mycket om ? hur går man till väga, jag vet att man ska ta mycket bilder men man måste ju göra mer än o ta bilder.
hej läste dina problem ovan. Tycker det är konstigt att den värme nyper när cylindern är helt ny har du kollat verkligen så att du ger den ny cylindern rätt oljebladning.