du kan säga att här i stan har vi grisarna upp i röven hela tiden...
min kompis me 75 cc x-tremen har blivit jagad av civilare 5 ggr här i arboga och 2 i eskilstuna!!! xD
Visst de kan hindra olja och annat skit kan ja väl hålla med om, men inte förbrännas, de har ja svårt att tro, om du inte övertygar mig
Har du aldrig sett en ljuddämpare som "brinner" pga gammal olja som samlats i ullet/ljuddämparen och antänds efter ett tag?
haha du är ute och cyklar nu tror jag när det slår en låga eller "brinner" i ljuddämparen som du säger beror det på att tändningen inte är 100 inställd och soppa och gaser antänds i avgasröret istället och då får man en låga ur dämparen. avgaskraven hjälps inte av att det samlas en massa olja och bensin i en plugg i ljuddämparen, när oljan och bensinen bli farm frigörs en massa ämnen från bensinen ändå ut i luften. ljudkraven skulle det kunna vara men inte på det sätt du säger det... efter som du säger att ullen börjar brinna för dendär pluggen så höjs ju ljudnivån om ullen har brunnit? eller hur?
Banken92 skrev:Körde utan ljuddämpare en gång (satt på en x-ray burk istället xD) märktes ingen skillnad..
haha jag och en polare körde med stark starköl xD om något så ska moppen gå sämre utan dämpare då en tvåtaktares effekt avgörs av motstånd, och krökensmotstånd är uträknat inklusive ljuddämparens tryck. tar du bort dämparen så tar du bort en liten del mottryck.. iofs inte så mycket så det blir någon skillnad precis men de är så det funkar;)
nej men de ä ju så att det inte ens finns ull på innersidan av pluggen, så ullen kan ju knappast börja brinna p.g.a. de...
och liksom, om olja och bensin ska fångas upp, så lär de ju hålen vara små som f.n för att allt inte ska följa med ändå, och då kommer ju frågan upp igen om effekten... Ska pluggen vara så den stoppar skit så måste den ju vara så tajt så den minskar effekten......
Senast redigerad av bensinskalle den 5 december 2007, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Banken92 skrev:Körde utan ljuddämpare en gång (satt på en x-ray burk istället xD) märktes ingen skillnad..
haha jag och en polare körde med stark starköl xD om något så ska moppen gå sämre utan dämpare då en tvåtaktares effekt avgörs av motstånd, och krökensmotstånd är uträknat inklusive ljuddämparens tryck. tar du bort dämparen så tar du bort en liten del mottryck.. iofs inte så mycket så det blir någon skillnad precis men de är så det funkar;)
går motståndet ända bak till dämparen??? trodde de bara gick till änden av kröken
går motståndet ända bak till dämparen??? trodde de bara gick till änden av kröken
i själva röret är det ett mottryck hela vägen tills röret slutar. ju tidigare röret slutar dästo bättre är det iofs för effekten men när systemet är byggt med ett visst mottryck så går ju det genom hela röret kan man säga.
men man kan ju tycka, att ju mindre motstånd de är efter kröken, desto lättare borde gammalt ha att ta sig ut. Själv stutsen sker ju i kröken, och har då gammalt strömmat ut, så borde cylindern kunna tömma sig lättare = mer effekt, men samtidigt få kraftigare stuts, kanske inte samma som tidigare, men de ger ju i sig ingen effektförlust, utan man spiller bara lite bensin om det inte stutsar tillbaka tillräckligt.....
om de vore så att pluggen spelar roll i sstemet, så borde de ju rent teoretiskt vara så att man förlorar effekt om man ryker krökpluggen i så fall, vilket minskar motståndet en hel del :/
Visst de kan hindra olja och annat skit kan ja väl hålla med om, men inte förbrännas, de har ja svårt att tro, om du inte övertygar mig
Har du aldrig sett en ljuddämpare som "brinner" pga gammal olja som samlats i ullet/ljuddämparen och antänds efter ett tag?
haha du är ute och cyklar nu tror jag när det slår en låga eller "brinner" i ljuddämparen som du säger beror det på att tändningen inte är 100 inställd och soppa och gaser antänds i avgasröret istället och då får man en låga ur dämparen. avgaskraven hjälps inte av att det samlas en massa olja och bensin i en plugg i ljuddämparen, när oljan och bensinen bli farm frigörs en massa ämnen från bensinen ändå ut i luften. ljudkraven skulle det kunna vara men inte på det sätt du säger det... efter som du säger att ullen börjar brinna för dendär pluggen så höjs ju ljudnivån om ullen har brunnit? eller hur?
Det var en Teori grabben, en teori.
Hur som helst så gör pluggen INGEN effektökningen om man tar bort den.
beror ju såklart på hur tät pluggen är.. du får ju ett friare flöde utan en propp i systemet xD
De flesta nya mopeder och lätta-mc har sk. kammarljuddämpare, för att de är underhållsfria samtidigt som de gärna stryper effekten en del...
Och ska du få ett originalrör att gå riktigt bra så är ett bra tips att du tar fram vinkelslipen, kapar upp kröken och bankar loss katalysatorn, kapa även av innerröret som katalysatorn sitter i, rensa sedan röret på allt nät och annan skit som sitter inuti.... svetsa ihop och njut av mer effekt och att den varvar upp 25ggr snabbare .... Höllt på och mixtrade med min Senda förrut och fick ut mkt mer pulver ur org röret än vad mina polare fick ut med mk osv.. våga pilla och testa nytt! att vinna är att våga förlora
chifen skrev:
beror ju såklart på hur tät pluggen är.. du får ju ett friare flöde utan en propp i systemet xD
Yes, om det vore helt tätt skulle de ju inte vara så bra, haha.
endurojoppe skrev:De flesta nya mopeder och lätta-mc har sk. kammarljuddämpare, för att de är underhållsfria samtidigt som de gärna stryper effekten en del...
Och ska du få ett originalrör att gå riktigt bra så är ett bra tips att du tar fram vinkelslipen, kapar upp kröken och bankar loss katalysatorn, kapa även av innerröret som katalysatorn sitter i, rensa sedan röret på allt nät och annan skit som sitter inuti.... svetsa ihop och njut av mer effekt och att den varvar upp 25ggr snabbare .... Höllt på och mixtrade med min Senda förrut och fick ut mkt mer pulver ur org röret än vad mina polare fick ut med mk osv.. våga pilla och testa nytt! att vinna är att våga förlora
mm låter vättigt!!! Tog du bort kammargrejen också då lr+??
men de som endurojoppe sa verkar ju vara en ganska bra förklaring kan man säga... ungefär va vi har suktat efter... Men dedär som hensy sa är ju omöjligt att ljuddämparen ska brinna...
Brinner en underhållsfri dämpare så är den ju inte underhållsfri, för då måste man ju byta ullen xD , och hur gör man de på en ljuddämpare som är ihopsvetsad xD..... Möjligtvis att då dessa ester brinner ^^
Men dom där sakerna ("avfallet") måste ju ut xD, dom kan ju inte lägga sig på hög i ljuddämparen, för då sotar de ju igen snabbt som f.n
huhu säger bara de att ni inte skall förstöra era org rör om ni nånsin behöver ett orginal rör så kan de bli lite dyrt att köpa ett:P så köp er ett effekt rör ist o mixa på det
bensinskalle skrev:men de som endurojoppe sa verkar ju vara en ganska bra förklaring kan man säga... ungefär va vi har suktat efter... Men dedär som hensy sa är ju omöjligt att ljuddämparen ska brinna...
Brinner en underhållsfri dämpare så är den ju inte underhållsfri, för då måste man ju byta ullen xD , och hur gör man de på en ljuddämpare som är ihopsvetsad xD..... Möjligtvis att då dessa ester brinner ^^
Men dom där sakerna ("avfallet") måste ju ut xD, dom kan ju inte lägga sig på hög i ljuddämparen, för då sotar de ju igen snabbt som f.n
Läs det jag har skrivit en gång till så kanske du får en ny uppfatning av det jag skrev.