
Hej och varmt välkomna till Min projekttråd, varsågod och sitt. De finns kaffe och kaka där borta om ni vill ha.

Tänkte lägga upp en liten projekttråd på min DT50MX från -93

Lite småfix som kommer göras.... och har gjorts

Börjar med en liten kort "berättelse" om moppen då

Historia: Flyttade hit till stan för lite drygt ett år sen, och träffade då ett gäng "moppe/bil nördar" i min ålder, och de visade sej rätt snabbt att den ena av dom hade en liten söt DT ståendes å samla damm hemma. Vart lite senare erbjuden att köpa moppen för 3000 kr, som den stod, men eftersom att jag redan hade en fräsch DT, orkade jag inte. Men några månader senare, vart jag erbjuden igen, fast för 2000 kr denhär gången, vart då rätt sugen, och kikade lite närmare på den.
Visste redan innan vad som satt på den, men då jag kikat på den, och sett att de satt en framgaffel från en YZ 125, nästan Ny Eurokit cylinder, ganska nyligt renoverad motor, osv osv, kunde jag inte låta bli att köpa den.
Moppen va halvt i delar när jag fick hem den, men de gjorde inte så mkt. Satte ihop den, och den startade självklart inte, upptäckte då att Tändspolen va åt skogen på den(vilket va rätt synd, då de va nån NGK Racingspole), så jag lånade den från min andra. Startade direkt.
Den gick ju inte riktigt som den skulle, pga att munstycket va åt skogen för stort, bytte till ett mkt mindre. H*l*e*e va den gick :puppyeyes

Iaf, körde med den så hela sommaren i stugan, och när jag kom hem till stan igen, tyckte jag inte att färgerna va allt för fin på den, så bestämde för omlackering och sånna saker


Och Ja, mkt va redan gjort på den redan innan inköp, men en del har redan hänt, och kommer att hända en hel del till

Motor:
Dåvarande Setup:
Cylinder: Flödesportad Eurokit
Förgasare: 21 mm Dellorto
Avgassystem: Jamarcol
Drevning: 15/50
Vev: TopRacing
Nuvarande Setup:
Cylinder: 60 cc
Förgasare: Orginal
Avgassystem: Jamarcol
Drevning: 12/50
Vev: TopRacing
Blivande Setup:
Cylinder: Portad Eurokit (Portad av Emil123)
Avgassystem: Avstämt underliggande @ 11 000 RPM
Förgasare: 24 mm Mikuni
Topp: Malossi 45mm
Membran: StylePro AM6 Membran med 4 st Glasfiberläppar
Växellåda: 5 växlad DT-låda
Svänghjul: Lättat orginal
Koppling: 5 Skivig YZ-Koppling
Vev: TopRacing
Chassi:
Gaffel: YZ125 med bromsdelar från DT125
Sving: DT125
Lyktkåpa: UFO Firefly
SRT-8 Baklyse
Framskärm, vet ej
Bakstänka: CRF 450
Koso Varvräknare
Cykeldator
Polerat lite här å där
Mål:
Ha kul (som alla andra säger :happy:)
Lära sej lite
Ha en "gammal skräp moppe" som går lite bättre än dom flesta andra mopeder
Tack till:
Farsan, för betalning till nästan alla delar, tålamod och tillåtelse att hålla på.
Farsans jobbarkompis, för all svetsning, svarvning och allt såntdär.
Emil123 @ mnf, för portning av cylindern, svarvning av kopplingen, membranspacern och tålamod.
Vissa grannar för att fått hyra Lokalen jag varit i på deras namn(får bara va max 1 vecka åt gången, men fått fler pga att hyrt på deras namn)
Cadillac @ mnf, för däckena och Batteriet ^^
Alla som kommenterar :wub:
Kommer säkert fler under projektets gång.
Nog pratat nu, över till lite bilder

Projektstart
Den ända bilden kompisen hade på hur den såg ut när han köpte den


Påväg hem(till stugan, bor annars bara gatan breve)


Hemma och ihopskruvad redo för testkörning


Köptes alltså i dehär skicket för 2000 kr, och de ända som va knas med den, va tändspolen och för stort munstycke

Fick med typ 4-5 st andra spolar, så de gjorde inte så mkt, dock rätt synd att den trasiga va nån NGK Racingspole

Men iaf, så såg den då ut i stort sett hela sommaren

Kom hem till stan igen i mitten av augusti ungefär, och påbörjade på omlackering och byte av vissa saker

Bjuder på lite före-bilder då




Tog in moppen och började plocka isär alltihopa, tog ca 20 min om jag inte minns helt fel :happy:

Sen va vi iväg till ett ställe som heter Motorgården, och hämtade delar som ingick i köpet

Mest så va de bara skräp, men denna söta sak följde iaf med :wub:

DT125 sving :wub:
Och som ni då säkert ser, så sitter de där länksystemet(eller vare nu heter) på undersidan, och ska sättas fast på nått skitkonstigt sätt.
Så farsan tog med sej den på sitt jobb, och en arbetskompis fixade de, genom att kapa lös skiten å sätta fast den på andra sidan

Här ser ni de gamla fästet

Färdig svetsat och klart för lackering


Började sedan grunda allting, och spackla dom saker de behövdes på

Orkar inte lägga upp bilder på precis Allt jag grundade, men några får ni iaf

Ram


Grundad ett lager och spacklad, dock ej slipad


Och sen självklart de gamla vanliga, att ljuddämparen har smällt hål på sidokåpan :/

Men med ständigt uppenbarligen för mkt tid, och sånt, så fixades de med lite spackel


Vart riktigt nöjd över lagningen faktiskt

Styrkrona, fotpinnar, den där skyddsplåten(kommer inte på namnet), och ramen lackades



Drog ut på Autoparts också för å köpa färg(svartfärgen köptes på Meca, och silver tog pappa hem från jobbet) och efter vääääldigt mkt velande fram å tillbaka och om å men å allt såntdär, lyckades jag välja mellan

Och

Valde den ljusare tillslut

Började då lacka allt annat som skulle va blått


Resultatet på den här vart långt ifrån bra, men fortfarande nöjd över lagningen :] Och fixade till den senare, så alla "sprickor" försvann

Den ända delen på hela moppen som jag vart riktigt nöjd över, och som inte strulade på nått sätt:P
Klarlackad å helt klar


Inte nöjd



Nästan allt klart




Började också känna lite stress, eftersom att jag bor i lägenhet, och inte har nått garage, så va jag tvungen å hyra Hobbylokalen, så jag hade 2 veckor på mej, sen skulle moppen va ute därifrån, men de gick!

Bara lite småfix kvar, såsom gummit bak, åsså skulle några andra saker, såsom Handtag och sadelöverdrag beställas.
Svingen och gaffeln lackades först Silver, men de kändes lite tråkigt, och jag hade blåfärg över, så dom fick bli blåa också


Ute i friska luften för första gången

Dämparfästet va inte helt klart, därför de är världen lowrider av den (H)

Dämparfäste klart! Och sadelöverdrag bytt


Handtag bytta


Även sista bilden på framskärmen i liv ;(

Provkörning strax efter bilden ovanför togs, skulle testa varvräknaren å allt dedär. Och självklart märkte jag inte att de hade blivit kallare ute undertiden, så de hade börjat frysa på lite


Ganska surt, med tanke på att jag inte hade hunnit köra spec mkt efter lackeringen

Men iaf, "dum" nog som man är så limmade jag ihop den, spacklade, och nu håller nån snubbe pappa känner, på att lägga in samma plast man har i skoterpulkor, på insidan

"billigare å köpa ny" å blablabla, spacklet va över från tidigare, jag vet inte vilken skärm jag vill ha isåfall, och kändes som en kul grej å försöka laga den


Så jag har kört omkring en heldel utan framskärm nu, då den där plast-gubben inte är den snabbaste i världen

Fick även tips om Hemmagjorda isdäck, så jag drog iväg till Clas Ohlson och köpte en bunt vanliga träskruvar


Tål dock inte asfalt, och vart trubbiga rätt fort, men ändå riktigt bra fäste


Har iaf tillräckligt bra fäste för att få upp moppen på framhjulet

Sen har de väl inte hunnit hända så extremt mkt mer, väntar på grejjer från Emil och så, håller även på med en instrumentpanel, som snart borde va klar

22/1 Film
Liten filmupdate om vad jag har gjort med lyset på den

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6P7hybof7O8[/youtube]
26/1 Paket
Inhandlade lite sötsaker förra veckan, fick paktet idag :wub:
Bilderna får ta hand om resten av snacket :happy:

Vad kan detta innehålla? :ninja:
Jo, en


24 mm Mikuni

Och även





Dom gröna lamporna va dessvärre inte mkt å hänga i granen, men med tanke på priset på grejjerna, klagar jag inte :happy:
Och rörena är gjorda för att sitta inomhus, men funderar på att täta med silikon, och hänga fast dom på den blåa


Kan då även tillägga att grejjerna köptes av Brollan, en mina starkaste rekomendationer får han av mej(eller vad man nu säger) :happy: Skitbra priser, perfekt packat, och snabb leverans




Byggde även ihop en Instrumentpanel till den för ett litet tag sen


Plåten vart dock för tunn, så den ska byggas om i tjockare Durkplåt

Funderar på om jag ska lacka den silver, eller polera den, vad tycker ni?

Och den övre knappen är till för att stänga av å he på min über söta lampa, den där blinkade saken


3/2
Har väl inte rört på sej spec mkt gällande bygget, förutom att jag upptäckte att jag måste lacka om tanken

Och igår upptäckte jag att köra med för slak kedja, är Inte bra

Hade ju 15/50 drevning på den, men med 12 mm förgasare och 60cc är de liiite för tungt, satte dit 14, men blev ingen större skillnad, så jag provade 12 istället, kedjan vart åt h*l*e*e för slak, men jag tänkte bara att jag skulle prova, så de gör nog ingenting, körde en liten bit, kedjan hoppade självklart, satte fast den, började köra tillbaka, hoppade igen efter en liten bit, körde dock lite fortare denhär gången, kopplingen la ju av redan första gången, så jag fattade ju att tryckstången blitt böjd, rullade hem, tog isär skiten, och de visade sej va lite mer än jag räknat med




Glömde ta bild på stången innan jag böjde till den, men ni vet nog redan hur en böjd tryckstång ser ut ^^
Men somtur är så har man ju 3 st DT, så den ena skräphögen fick donera lite organ ^^
Så ett väääääldigt bra tips, är att Ha kedjan ordentligt sträckt :happy: kan sluta ganska obra annars :ninja: ^^
Justja, måste bara få visa ^^
Va på praktiken idag, på Schenker, och en kille lyckades klämma en hink med Fett mellan en pall och en "stopp-balk"(så att man inte kan ställa pallarna för nära), och de gick ju som de gick :happy:

Va fett typ Överallt sen, dedär va typ 2/3, j*v*a tur att man stod skyddad bakom datorn iaf :ninja: å gott lukta de inte heller :bla: Men kul va de iaf :happy:
Btw, har lite problems with the el också, får ut 11 v på tomgången vid kabeln som sitter direkt på lyset, och har en 35w lampa i, men den lyser som de vore 8w typ, nån som kanske vet Varför? :hmm:
Och dendär blinkande lilla lampan, blinkar inte, har typ "fastnat" mitt emellan 2 färger, nu då jag satte den på Moppens el alltså(satt på ett batteri under filmingen), beror de kanske på att den behöver likström? För de är väl växelström annars på moppen?

8/3 PAKET!!!!
Har faktiskt hänt en del sen sist, iaf några småsaker

Fick ett väääääldigt efterlängtat samtal idag, dom ringde från Busstation och sa att jag hade ett paket och hämta ut hos dom :wub:
Har gått omkring hela dagen som man gjorde på julafton när man va typ 6 år och väntade på tomten, och väntat på att nån ska komma hem så att man kunde fara och hämta ut de

Tillslut så kom brorsan hem, och vi stack direkt :wub:
Vad kan finnas här i måntro? :wub:

De är en.... nej, de är en!... en snusdosa :hmm:

Med ett meddelande i :happy:

Och snusen låg även kvar däri :glare:
Grävde vidare, och hittade världens gulligaste grejjer :wub:
Portad Eurokit :wub: Syns ganska tydligt att Avgasporten är betydligt mkt högre än innan ^^

Ska tvättas ur
Efter tvätt :wub:


MembranSpacer :wub:

Membran :wub: Dock mitt sen tidigare, men fick iaf tillbaka de


Allting tillsammans :wub:

Och självklart de Emil alltid lämnar efter sej på cyllar han har portat :happy:

Även en orginal koppling med plats för 3 lameller


Guide till hur man gör en sån, har Emil varit gullig nog att fixa också :happy:
http://forum.moppenet.com/showthread...98#post3187498
Och de Allra bästa av allt, och mest efterlängtade :wub:

Fick även en komplett orginalgaffel(behöver till min andra DT), orginal vev och en hastighetsmätare

Tack som f*n Emil :wub:
Nu under vintern har jag kört med 60 cc, orginal förgasare och Jamarcol.
Men har haft lite problem med att den bluddrade och hade sej, för litet munstycke med andra ord, fixade världens bästa lösning på de :happy:

Och självklart så har man alltid lite utrymmesproblem mellan ramen och cylindern då man kör med sportfilter, de löstes med cykelslang


Funkar riktigt bra iaf, så de kan va nått å prova för er som har samma problem ^^
Visserligen länge sen jag fixade allt dedär, men inte orkar lägga ut de förrän nu ^^
För ca 3 veckor sen ungefär, va jag upp på farsans jobb och fixade en instrumentpanel till den också


Vippbrytare för hel- och halvljus, samt att sätta på och he av den där blinkande lampan i lykthuset

Har tänkt sätta i vxllådan imorron, eller iaf börja med de, fast håller nog ut tills jag får hem YZ kopplingen också, skickas imorron, och KANSKE även sätter fast Eurokiten också, vi får se

Kommer isåfall film på de

Och polera motorkåperna :wub:
Har även en liten söt film på hur den ser ut nu :wub:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i_RlOfi7pFM[/youtube]
Tack Brollan för bra pris på dom grejjerna :wub:
Då vare väl inte så mkt mer den här gången, återkommer med mera

10/3
Har börjat på vxllådsbytet nu, men går inte så spec bra, då blocket vägrar gå isär.
Ska på den imorron igen och försöka på nytt :happy: Borde väl gå vägen tycker jag

Fick även veta igår.... i förrgår att kopplingen skickas igår(9/3), och den är väl förhoppningsvis här på Torsdag

Och som tydligen några har väntat på, så kommer en liten gullig film upp senare, kanske i slutet på veckan, men eftersom att de alltid är nått som ska strula för mej, kommer den nog nästa vecka nångång, och den filmen innehåller självklart en liten filmsnutt när jag visar vad min Portade Eurokit går för :wub:
Så ni slipper vänta till våren på de :happy:
Upptäckte även idag när jag satt å höll på med motorn att vår lilla Farbror Emil123, har lämnat ett litet "hemligt meddelande" på kopplingen


(J´et syns inte så bra, men de finns där iaf)
Bara jag som har råkat ut för snusdoser med lappar i eller nått sånt som med kopplingen, när man fått tillbaka delar av den där tomten? :hmm: :happy:
Åh, föresten, ev mer Neon på ingång också :wub:
Eller blir de kanske för mkt? :hmm: Vad tycker ni?

Hmmm.. Blir ju ändå rätt hyffsade bilder för att va tagna med mobil dom flesta ^^ Iaf dom nu på slutet

11/3 Motorfix!
Suttit och bråkat med motorn nu i typ 3 dagar.
Först problem med att ens få isär skiten, men efter mkt bankande och sånt, gick de ^^
Ena vevlagret vägrade släppa varken från veven eller blocket, och de andra satt kvar på veven när den väl släppte, så jag behövde värme, och hittade självklart inte varmluftspistolen, är rätt "stolt" över hur jag fixade de


Så, så gör man när man inte har tillgång till varmluftspistol ^^
Riktigt bra faktiskt
Fick iaf tillslut lös allting, och började byta vxllådan


Nyligen inflyttad 5 växlad låda

Fortsatte sen att sätta ihop skiten, och de gick ju självklart inte spec bra.
Tryckte ihop blockena tills de va ca 5-10 mm kvar, där tog de stopp. Efter väldigt mkt bankande och inte allt för fina tankar, gick dom ihop, började sätta ihop igår, vart klart idag :dry:
Drog ihop skiten, och när jag va klar med de, trodde jag att Neutrallägeskontakten låg kvar inne i motorn :S Men de gjorde den inte som tur va

Fortsatte med kopplingen och allt de, och eftersom att YZ kopplingen inte har kommit än, och motorkåpan får jag typ nästa vecka nångång, fick även 3 lamellskopplingen flytta in ^^

Fortsatte till svänghjulet och de, och självklart när jag ska dra fast svänghjulet, upptäcker jag att de inte finns kvar några gängor i muttern, utan att dom sitter kvar på veven ;(
Ny mutter beställd, och drog ut å snodde en provisoriskt från den ena Röda DT´n jag har, höll typ på att vrida av moppen på mitten innan den släppte :S

Och när jag ska dra fast muttern, upptäcker jag att de är en liten skada på gängorna längst ut på veven, så muttern gick inte dit, vart less å drog fram Dremeln, kapade bort ca 2 varv gängor, DÅ gick den äntligen dit.
Så kan ju inte direkt påstå att de gick problemfritt under dom här 3 dagarna

Tillslut iaf, fick jag ihop den


Och som ni säkert ser, så är cylindern Silver, vilket dom flesta nog kan räkna ut vad de är för nån :happy: )Kan ge er en ledtråd, och de är att 60 cc som satt där tidigare, är svart :ninja:)
Och eftersom att den cylindern hamnade där igen, fick även Dellorton flytta hem igen, då orginal känns lite för mesigt, och 24 mm har jag inte orkat fixa nått insug till än :happy:
Motorn står nu i hallen, i väntan på att få hoppa på igen, och bättre väder

Förhoppningsvis åker den på igen imorron, och då kommer även en liten film :happy:
Om den nu startar, vilket den knappast lär göra, med tanke på min tur :dry:
De va nog allt för denhär gången

Återkommer imorron igen om de är bra väder och den startar, med en liten film :happy:
14/3
Tjena!
Motorn åkte på i hmmmm... få se nu.. Fredags vare väl, tror jag. Och ville självklart inte starta -.-
Efter Måånga spring turer, bestämde jag mej för att slänga dit Orginal förgasaren, startade efter ett tag då

Men gick långt ifrån Bra.
Satte tillbaka Dellorton idag, tsm med orginal membranet, då jag misstänkte att förgasaren hamnade lite fel med spacern och de. Måste alltså bygga ett nytt insug


Som ni ser, så sitter den ganska långt bak, och snett och allmänt j*vligt.
Blir lite fel vinkel på själva insuget med spacern där, så den går inte riktigt dit som den ska

Där ser ni ju också Monster motorn på plats i ramen till Monster moppen :wub:
Orkade inte ta nån bättre bild ^^
Men iaf, som jag sa tidigare, åkte dellorton och orginalmembranet tillbaka.
Då gicke bättre ^^
Drog iväg en lite sväng, och här är resultatet(tyvärr ingen film)

Uppmätt med GPS :wub: Dessutom med Jamarcol, orginal membran och på TREAN(av 5 vxl), så den går alltså rätt bra :} Dessutom med liite varv kvar :wub:
Dock så slirar kopplingen som f*n, och den är för tugnt drevad

Så Trean va de ända jag kunde komma upp i

Fast de kanske funkar bättre då kopplingen inte slirar så j*vla mkt

Men får hem en YZ koppling till veckan nångång, och sen får vi se när Emil har fixat motorkåpan åt mej, Hoppas på tur och att jag får den till helgen

Så när de sitter på plats, DÅ kommer de film, jag lovar :wub:
Är faktiskt rätt imponerad över hur många de är som vill ha film nångång också, trodde inte de skulle bli så bra "respons", tack :wub:
De var nog allt för denhär gången

26/3 Födelsedag!
Tänkte ba "skryta" lite, å säga att jag fyller år idag :wub: ^^
12/4
Har inte hänt spec mkt med den den senaste tiden. Bara lite småfix, såsom nya däck

Och skämde bort den lite med en Stålomsbunden slang till frambromsen ^^

Sen har den i stor sett bara stått, då motorkåpan ligger på Slipning hos Emil123, för å få plats med YZ kopplingen ^^
Har även köpt mej en till DT nu under lovet, skulle ha nå delar från den till min fräscha DT


Så då har man 4 st DT´s alltså ^^
Bjuder på en liten gruppbild :happy:

Alla funkar tillåme :} Den blåa saknar dock motorkåpa, men annars så :happy:
Sen äre väl inte så mkt mer, återkommer när jag fått kåpan och allt de är klart

21/4
Glömde att säga att Cadillac va så über wubbig och va ut till Biltema och köpte däckena och ett batteri åt mej och skickade upp, då de inte finns nått biltema här än

Fick en liten överaskning av han också ^^

Börjar typ blir vanligt att MNF´are skickar med snusdoser xD
Iaf, Cadillac @ mnf för att han fixade grejjerna!

Oerhört schysst att ställa upp och fara och handla åt nån han bara känner genom msn, i kolmörker och regn, och dessutom 4 mil(sammanlagt) bara för att få den andra personen nöjd, wub som fan på dej :wub:
Eller vad säger ni om de? ^^
Kommentera duktigt nu

Uppskattar era kommentarer som F*N!
Men de skulle faktiskt uppskattas liite mer om ni skrev lite mer än typ bara "Ser fint ut

Tack på förhand :happy:
OBS! Projektet är kopierat rakt av från Moppenet, så ett å annat fel i text och sånt kan nog finnas.