Senda Xtreme sm 05 trim setup :)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
bomberman
Elmoped

Senda Xtreme sm 05 trim setup :)

Inlägg av bomberman »

Tjena, ja har en Senda Xtreme sm 05:a som jag trimmat litta :)

Min "setup är":

*Gianelli rör
*21 mm PHBG Dellorto "stage 6 black edition"
*Barkit 12-21mm insug
*Mk cdi
*Mk lameller och kopplingsfjädrar
*NGK BR9ES stift
*Drevning 13-53
*(borttagen oljepump så blandar direkt i tanken) :lol:

Frågan är nu, hur kan man göra setupen lite vassare? I synnerhet i botten.

Jag får inte trimma så mycket mer, som typ 70cc eller så, men kom med förslag iaf, för jag har helt slut på idéer -.-

Det jag har funderat på är boost bottle och nya reed ventiler men om jag har förstått det rätt så gör de inte särskillt stor skillnad om du inte redan har mer trim? :?

Annars har jag också funderat på någon form av portning eller om man kunnat borra upp något, har någon nått tips på detta?

Sorry för detta blev en fucko tråd, men hittar inte mye mer trim om man nu inte ska sätta på nån 70cc:are
Senast redigerad av bomberman den 24 maj 2010, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

50 sport?
Användarens profilbild
antonocean
Elmoped

Inlägg av antonocean »

en vassare 50cc och vev?
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

Nja asså de ska hellst vara något lite osynligt som pappa inte märker, eller något som man kan förklara bort hyfsat lätt^^
Typ som om de fanns n.ågon man kunde borrat upp eller typ planat toppen. eller då eventuellt några lite mindre grajor som typ reeds eller boost bottle:)

Ni kanske fattar hur jag menar på ett ungefär :lol:
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jadu, du kan porta cylindern, bara på avgasporten som inte är så svårt att göra, gör en stooooor skillnad.
membran kan du väl byta men det är inte så mycket att hurra för om man inte har mer trim på, och boostbottle är inge bra. sänker möjligtvis bränsle förbrukningen men ger inte nån effekt.
värre 50cc kan du även köpa om du inte vill porta. och 70cc är ju faktist "osynligt trim" då det inte syns nå märkvärdigt.

hoppas du inte kör på ett br9HS då det är ett kortgängat stift??
br9es ska du ha!
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

Hej! En fråga bara, kör på snarlik setup dock 19mm förgasare, vad har du för munstycke?
//MVH
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

2stroke4ever skrev:jadu, du kan porta cylindern, bara på avgasporten som inte är så svårt att göra, gör en stooooor skillnad.
membran kan du väl byta men det är inte så mycket att hurra för om man inte har mer trim på, och boostbottle är inge bra. sänker möjligtvis bränsle förbrukningen men ger inte nån effekt.
värre 50cc kan du även köpa om du inte vill porta. och 70cc är ju faktist "osynligt trim" då det inte syns nå märkvärdigt.

hoppas du inte kör på ett br9HS då det är ett kortgängat stift??
br9es ska du ha!
Ja, ja mena br9es ^^ har ändrat de nu :wink:

Men okej, tack för bra svar ^^
de e bara de att pappa inte vill att jag trimmar mer nu, så blir svårt sätta på en 70cc utan att han märker de :/
Hade i så fall kunnat göra en liten portning lite osynligt när han inte e hemma :D

Hur portar man avgasporten ?

De är inte lönt o plana toppen lite ?
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

Riiikard skrev:Hej! En fråga bara, kör på snarlik setup dock 19mm förgasare, vad har du för munstycke?
Jag har satt i ett 92 munstycke nu, verkar som de e ganska rätt för min setup ^^
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

bomberman skrev:
Riiikard skrev:Hej! En fråga bara, kör på snarlik setup dock 19mm förgasare, vad har du för munstycke?
Jag har satt i ett 92 munstycke nu, verkar som de e ganska rätt för min setup ^^
Okej, vad tror du jag behöver på nmin Derbi med samma setup fast 19mm ?
//MVH
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

De vet jag inte riktigt, e ju olika mellan alla moppar, men skulle tro någonstans mellan 80-90. Testa dig fram till du har en oboybrun färg ^^
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

köp hebos insugskitt, ger en del på responsen.

Sedan är ett värre rör att rekommendera då giannellit är ganska snällt. Nåt i stil med sp, scr corse ( mid ), nåt av yasuni cross hm eller kanske rent av proracekrök. Du kommer förmodligen tappa allt vad bottendrag heter men de kommer varva på som fan.

Du skulle även kunna köpa trim-tändning

plana är inget att ge sig in på såvida du inte har svarv, och en planing gör förmodligen mer skada än nytta då du sabbar squischen, och så måste du svarva en ny urtagning för o-ringarna.

Porta är heller inget man ger sig in på bara sådär. Börjar du fila i avgasporten så får du be till moppeguden att du inte får nikasilsläpp. Det är mycket enklare att att köpa en ny cylinder och haka på för du måste ju ändå lyfta av originalcylindern om du ska porta.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

bensinskalle skrev:köp hebos insugskitt, ger en del på responsen.

Sedan är ett värre rör att rekommendera då giannellit är ganska snällt. Nåt i stil med sp, scr corse ( mid ), nåt av yasuni cross hm eller kanske rent av proracekrök. Du kommer förmodligen tappa allt vad bottendrag heter men de kommer varva på som fan.

plana är inget att ge sig in på såvida du inte har svarv, och en planing gör förmodligen mer skada än nytta då du sabbar squischen, och så måste du svarva en ny urtagning för o-ringarna.

Porta är heller inget man ger sig in på bara sådär. Börjar du fila i avgasporten så får du be till moppeguden att du inte får nikasilsläpp. Det är mycket enklare att att köpa en ny cylinder och haka på för du måste ju ändå lyfta av originalcylindern om du ska porta.
jag har portat flera cylindrar nu och aldrig fått nikasilsläpp en endaste gång, tror att d håller bra.

http://hem.passagen.se/rikardn/trim/portning.html

http://forum.moppenet.com/showthread.ph ... ingens+abc

bara å läsa på 8)
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

okej, tack ^^ ska fundera på de insugskittet isf (: tror inte de blir nytt rör iaf i nu läget för detta e ganska nytt :P eventuellt något sp eller scr corse senare isf :)
bomberman
Elmoped

Inlägg av bomberman »

2stroke4ever skrev:

jag har portat flera cylindrar nu och aldrig fått nikasilsläpp en endaste gång, tror att d håller bra.

http://hem.passagen.se/rikardn/trim/portning.html

http://forum.moppenet.com/showthread.ph ... ingens+abc

bara å läsa på 8)
mjo, tack för guiderna, ska fundera lite på de ^^ kunde vatt ganska najs :D
Låst