Suzuki RM Problem med Koppling

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Robban22
Elmoped

Suzuki RM Problem med Koppling

Inlägg av Robban22 »

Jag har en gammal suzuki rm, från 93. Kopplingen funkar inte och jag har problem med att få ihop den. Det jag har byt är diverse skruvar, olja kör med Q8moto SBK nu, (JASO MA). Även köpt nya fjädrar och lameller. Plus vajern.

Problem kan vara att lamellerna och skivorna går inte fritt, redan innan själva kåpan är på satt så fäster dem i varandra, alltså innan det är något tryck på dom.

När jag sen sätter ihop allting så tar inte kopplingen inte alls, även fast jag spänner vajern ordentligt så märks ingen skillnad alls.

Det jag har gjort när jag har satt ihop den är att lämna lamellerna i ett fat med olja under allt från ett par timmar sen satt allt som det ska enligt de sprängskisserna jag har, fyllt på olja sen testat, detta har jag testat ett par gånger, vet inte ifall jag missat något så nu har jag ingen aning om vad jag ska göra.

Tack för svar.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kollat så att korgen, centrumet är helt? sitter allt som det ska med pinnen, lagret, kulan och allt?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Lamellerna kanske klibbar ihop sig?
Kör du med olja för våtkoppling?
Användarens profilbild
eddiejohansson94
Elmoped

Inlägg av eddiejohansson94 »

Det händer ofta på gamla crossar att det blir jack i kopplingskorgen och lammellerna inte går fritt. Men du får felsöka :wink:
Bild
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

kör på 20/30 olja, kolla så kopplingskorgen inte har massa "jack" in i korgen efter lamellerna, slipa isåfall bort dem med en vanlig fil,
kolla så tryckplattan åker ut en bit när du kopplar och om inte spänn wiren mer eller kolla så pinnen åker in och ut när du kopplar ( den innanför tryckplattan

lycka till och berätta hur d gick :)
Låst