cylindern skar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
J3NSM3NS
Elmoped

cylindern skar

Inlägg av J3NSM3NS »

Hej! jag har en PGO Big Max som jag har ett stage 6 rör på, ingen variatorring, lättare vikter och sportluftfilter, munstycke stl 85.
samma dag som jag bytte till sportfilter så skar cylindern (hål i kolven) , jag körde med stl 85 i munstycke innan jag bytte till sportfilter oxå.

skar den pga sportluftfiltret?
vad för setup ska jag ha för att den inte ska skära igen?

OBS har köpt en polini 50cc sport, ännu inte skruvat på den.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Re: cylindern skar

Inlägg av 2stroke4ever »

J3NSM3NS skrev:Hej! jag har en PGO Big Max som jag har ett stage 6 rör på, ingen variatorring, lättare vikter och sportluftfilter, munstycke stl 85.
samma dag som jag bytte till sportfilter så skar cylindern (hål i kolven) , jag körde med stl 85 i munstycke innan jag bytte till sportfilter oxå.

sätta i ett nytt stift med 8på värmeskalan och sätta i ett 90-95munstycke
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tobbe_gp1 »

byt stift och kolla så den inte drar tjuvluft elr liknande ng stans.ha minst typ b8hs elr b9hs.
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

2stroke4ever skrev:
J3NSM3NS skrev:Hej! jag har en PGO Big Max som jag har ett stage 6 rör på, ingen variatorring, lättare vikter och sportluftfilter, munstycke stl 85.

aa, jag köpte tändstiftet som va rekomenderat till cylindern så då bör den väl inte skära igen?
och en fråga till: jag köpte munstycken men deras gängor va för stora så dom passade inte, men munstycket jag har nu sitter iskruvat i någon avlång "skruv" eller vad det är för nåt, kan man byta den ?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

J3NSM3NS skrev:
2stroke4ever skrev:

aa, jag köpte tändstiftet som va rekomenderat till cylindern så då bör den väl inte skära igen?
och en fråga till: jag köpte munstycken men deras gängor va för stora så dom passade inte, men munstycket jag har nu sitter iskruvat i någon avlång "skruv" eller vad det är för nåt, kan man byta den ?
det går nog byta hela långa skruven men troligtvis väldigt svårt att hitta en som passar lika bra att leta upp ett munstycke som passar
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

fax110 skrev:
J3NSM3NS skrev:
2stroke4ever skrev: sätta i ett nytt stift med 8på värmeskalan och sätta i ett 90-95munstycke
det går nog byta hela långa skruven men troligtvis väldigt svårt att hitta en som passar lika bra att leta upp ett munstycke som passar
aa kanske, har du någon aning om vad den långa skruven heter?
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

som sagt har någon en aning om vad skruven som munstycket sitter i heter? jag har sett bilder på andra förgasare men dom har ingen sån skruv utan munstycket sitter direkt i hålet ser det ut som. jag har en skruv som sitter i hålet och så sitter munstycket i skruven.
Användarens profilbild
eddiejohansson94
Elmoped

Inlägg av eddiejohansson94 »

Tror det heter nålmunstycke? Är dock inte säker.
Bild
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

det är lågfartts munstycket, lågfarts munstycket ger bensin på 1/4 gas och vanliga munstycket på 2/4 3/4 4/4, köp munstycken med samma gänga ist
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

jimmie93 skrev:det är lågfartts munstycket, lågfarts munstycket ger bensin på 1/4 gas och vanliga munstycket på 2/4 3/4 4/4, köp munstycken med samma gänga ist
nej asså lågfartsmunstycket sitter bredvid :p men tror nästan att det heter nålmunstycke som han ovan skrev
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

J3NSM3NS skrev:som sagt har någon en aning om vad skruven som munstycket sitter i heter? jag har sett bilder på andra förgasare men dom har ingen sån skruv utan munstycket sitter direkt i hålet ser det ut som. jag har en skruv som sitter i hålet och så sitter munstycket i skruven.
det heter nålmunstycke, men byt ej det. köpa nya med andra gängor, annars kan d bli helt fel blandning vid mellangas..
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

J3NSM3NS skrev:
jimmie93 skrev:det är lågfartts munstycket, lågfarts munstycket ger bensin på 1/4 gas och vanliga munstycket på 2/4 3/4 4/4, köp munstycken med samma gänga ist
nej asså lågfartsmunstycket sitter bredvid :p men tror nästan att det heter nålmunstycke som han ovan skrev
jaha läste fel :)

och menar tvärtom nålmunstycket är upp till 3/4 gas och huvudmunstycket resten
Till compact Projektet

J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

2stroke4ever skrev:
J3NSM3NS skrev:som sagt har någon en aning om vad skruven som munstycket sitter i heter? jag har sett bilder på andra förgasare men dom har ingen sån skruv utan munstycket sitter direkt i hålet ser det ut som. jag har en skruv som sitter i hålet och så sitter munstycket i skruven.
det heter nålmunstycke, men byt ej det. köpa nya med andra gängor, annars kan d bli helt fel blandning vid mellangas..
jag har letat massor och hittar bara såna munstycken som ser för stora ut :( vet du vart man kan få tag på munstycken som passar ?
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

vart kan man köpa munstycken som passar en Keihin 12mm förgasare ? (munstyckena ska passa i nålmunstycket!)
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

J3NSM3NS skrev:vart kan man köpa munstycken som passar en Keihin 12mm förgasare ? (munstyckena ska passa i nålmunstycket!)
googla?
Till compact Projektet

J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

jimmie93 skrev:
J3NSM3NS skrev:vart kan man köpa munstycken som passar en Keihin 12mm förgasare ? (munstyckena ska passa i nålmunstycket!)
googla?
har letat som en jävel, utan att hitta något vettigt
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

J3NSM3NS skrev:
jimmie93 skrev:
googla?
har letat som en jävel, utan att hitta något vettigt
vet du hur dom ser ut??
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

antagligen så som det munstycket jag har nu ser ut ?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

J3NSM3NS skrev:antagligen så som det munstycket jag har nu ser ut ?
är det sånna du har?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7555
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

nej, förstår mig inte på hur man lägger in bilder i sitt inlägg, annars kunde jag visat hur mitt ser ut xD
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

J3NSM3NS skrev:nej, förstår mig inte på hur man lägger in bilder i sitt inlägg, annars kunde jag visat hur mitt ser ut xD
ett sånt då ?http://twostroke.se/product.asp?product=12352
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

J3NSM3NS skrev:nej, förstår mig inte på hur man lägger in bilder i sitt inlägg, annars kunde jag visat hur mitt ser ut xD

klicka på "img" knappen när du skall göra inlägget :P alltså Bild
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

fax110 skrev:
ett sånt då ?http://twostroke.se/product.asp?product=12352
jag köpte ett 10-pack med såna munstycken för dom såg ut att passa men men.. dom va alldeles för stora mitt så kallade nålmunstycke där mitt andra munstycke sitter i, det är väldigt litet :s
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

KarlssoN^ skrev:

hm.. testade lite olika typ 5 ggr , funkar ändå inte xD först ska jag trycka på den där knappen sen kopiera bilden och klistra in eller?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

J3NSM3NS skrev:
KarlssoN^ skrev:

hm.. testade lite olika typ 5 ggr , funkar ändå inte xD först ska jag trycka på den där knappen sen kopiera bilden och klistra in eller?
du kopierar bildlänken, sen markerar du länken och sedan trycker du på knappen Img
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

tex Bild

tog första bästa bilden :roll:
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

KarlssoN^ skrev:tex Bild

haha jadu freddan det va inte en fin bild :twisted:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

2stroke4ever skrev:
KarlssoN^ skrev:tex Bild

haha jadu freddan det va inte en fin bild :twisted:
hehe :roll:
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

2stroke4ever skrev:
J3NSM3NS skrev:
KarlssoN^ skrev:
du kopierar bildlänken, sen markerar du länken och sedan trycker du på knappen Img
Bild

34 är huvudmunstycke.
36 är nålmunstycke.
dock inte 100% säker att det stämmer men det är jävligt likt iaf ;)
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

ingen som vart det finns att köpa liknande munstycken/nålmunstycken som på bilden ovan?
stylepro
Elmoped

Inlägg av stylepro »

om mopeden går rent så ska den inte bestyckas upp!?!?

sätt i ett stift med högra värme antal, tex. Br9es B8es Br8es osv.
Junior-Biffen
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

stylepro skrev:om mopeden går rent så ska den inte bestyckas upp!?!?

den går bäst med för litet munstycke alltså så litet munstycke så den får precis med bensin till förbränningen men ska den hålla måste man ha ett störe munstycke än så lite bensin går till spillo men kyler ner cylindern och kolven,

jag antar att han kör det tändstiftet som rekkomenderas till cylinder,
J3NSM3NS
Elmoped

Inlägg av J3NSM3NS »

fax110 skrev:

den går bäst med för litet munstycke alltså så litet munstycke så den får precis med bensin till förbränningen men ska den hålla måste man ha ett störe munstycke än så lite bensin går till spillo men kyler ner cylindern och kolven,

aa jag har tändstiftet som är rekommenderat men jag har ännu inte skruvat dit den nya cylindern för lyckades ha av en kolvring när jag skulle montera cylindern och den finns inte i lager på twostroke just nu :p
sen när jag jämförde min gamla kolv med den nya upptäckte jag nånting märkligt, jag har åkt runt med en 70cc cylinder utan att jag visste om det, förra ägaren sa ingenting om det :s så jag har alltså blandat 2% till en 70cc enda tills den skar..
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

J3NSM3NS skrev:
fax110 skrev:

aa jag har tändstiftet som är rekommenderat men jag har ännu inte skruvat dit den nya cylindern för lyckades ha av en kolvring när jag skulle montera cylindern och den finns inte i lager på twostroke just nu :p
sen när jag jämförde min gamla kolv med den nya upptäckte jag nånting märkligt, jag har åkt runt med en 70cc cylinder utan att jag visste om det, förra ägaren sa ingenting om det :s så jag har alltså blandat 2% till en 70cc enda tills den skar..
har du för lite olja så får du ett standard ras = repor i cyl lopet och kolven tills du tappar all komp bränner du hål i kolven så har den haft för hög förbränings temp alltså inget med oljan att göra

det kan också bero på för tidig/sen tändning ;)
Låst