Värme nyp?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Värme nyp?

Inlägg av Granet »

Tja vad är det som händer med en motor om den värme nyper kan man använda samma cylinder eller måste man köpa en ny och är det något mer som är utsatt i motorn som man bör ta ett öga på?:o

Tacksam för svar

//Granet
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

om den värme nyper och inte skär så fastnar kolven lite lätt med inte smälter fast så den lossnar igen när motorn blir kall, du kan använda cylindern men oftats så är kolven eller så har kolvringarna tappat spändsen :P om den skar så kolla veven.
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

KarlssoN^ skrev:om den värme nyper och inte skär så fastnar kolven lite lätt med inte smälter fast så den lossnar igen när motorn blir kall, du kan använda cylindern men oftats så är kolven eller så har kolvringarna tappat spändsen :P om den skar så kolla veven.
Så borde nog byta kolv?
men om den har skärt så va är de för något som jag borde kolla upp med veven då?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jepp precis som karlsson skriver

Kolven expanderar ju mer än cylindern gör vid upphettning, och blir det för varmt så fastnar kolven i cylinderloppen. Ligger man på högvarv och pressar så kan det nypa till ordentligt och då rivs kolv och cylinderlopp sönder. Om det bara är små repor i cylinder så kan man hona den.

Om nypet kommer väldigt försiktigt så stannar motorn innan det skär ihop, har man tur så tar inget skada, men somsagt, oftast skadas kolven vid nyp och man förlorar kompression. Kör man med en dålig kolv så finns det risk att den rispar sönder cylinder också
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:Jepp precis som karlsson skriver

Kolven expanderar ju mer än cylindern gör vid upphettning, och blir det för varmt så fastnar kolven i cylinderloppen. Ligger man på högvarv och pressar så kan det nypa till ordentligt och då rivs kolv och cylinderlopp sönder. Om det bara är små repor i cylinder så kan man hona den.

Om nypet kommer väldigt försiktigt så stannar motorn innan det skär ihop, har man tur så tar inget skada, men somsagt, oftast skadas kolven vid nyp och man förlorar kompression. Kör man med en dålig kolv så finns det risk att den rispar sönder cylinder också
Vad är det som kan ta mest skada utom Kolv och Cylinder då?är det veven?och vad är de jag bör kolla upp med veven i så fall?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om kolv/ cylinder skär p.g.a. för dåligt med olja så kan även lagrena i veven vara dåliga.

Om motorn bara nöp p.g.a. överhettning, och den nöp ordentligt, så kan veven få sig en smäll när det tar tvärstopp så att lagrena tar skapa.

Dra staken så långt upp som du kan och försök vicka den fram och tillbaka ( åt höger och vänster, inte framåt och bakåt eftersom den självklart kan röra sig så. Staken/ vevpartiet brukar kunna glida lite i sidled, men om du känner glapp, att staken lutar fram och tillbaka, du känner att det klickar när du känner efter, då är lagrena förmodligen skadade.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:Om kolv/ cylinder skär p.g.a. för dåligt med olja så kan även lagrena i veven vara dåliga.

Om motorn bara nöp p.g.a. överhettning, och den nöp ordentligt, så kan veven få sig en smäll när det tar tvärstopp så att lagrena tar skapa.

Dra staken så långt upp som du kan och försök vicka den fram och tillbaka ( åt höger och vänster, inte framåt och bakåt eftersom den självklart kan röra sig så. Staken/ vevpartiet brukar kunna glida lite i sidled, men om du känner glapp, att staken lutar fram och tillbaka, du känner att det klickar när du känner efter, då är lagrena förmodligen skadade.
Okej men inte själva veven ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:
bensinskalle skrev:Om kolv/ cylinder skär p.g.a. för dåligt med olja så kan även lagrena i veven vara dåliga.

Om motorn bara nöp p.g.a. överhettning, och den nöp ordentligt, så kan veven få sig en smäll när det tar tvärstopp så att lagrena tar skapa.

Dra staken så långt upp som du kan och försök vicka den fram och tillbaka ( åt höger och vänster, inte framåt och bakåt eftersom den självklart kan röra sig så. Staken/ vevpartiet brukar kunna glida lite i sidled, men om du känner glapp, att staken lutar fram och tillbaka, du känner att det klickar när du känner efter, då är lagrena förmodligen skadade.
Okej men inte själva veven ?
Nej veven i sig tar oftast inte skada, det är lagrena i och runt den som gör de. Men det är enklare att köpa en ny vev än att byta vevlagrena ( de som lagrar staken ).

Ramlagrena däremot kan man byta själv, de som håller fast själva veven i motorblocket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

Okej tack så mycket för alla svar! :)
Låst