Så borde nog byta kolv?KarlssoN^ skrev:om den värme nyper och inte skär så fastnar kolven lite lätt med inte smälter fast så den lossnar igen när motorn blir kall, du kan använda cylindern men oftats så är kolven eller så har kolvringarna tappat spändsenom den skar så kolla veven.
Vad är det som kan ta mest skada utom Kolv och Cylinder då?är det veven?och vad är de jag bör kolla upp med veven i så fall?bensinskalle skrev:Jepp precis som karlsson skriver
Kolven expanderar ju mer än cylindern gör vid upphettning, och blir det för varmt så fastnar kolven i cylinderloppen. Ligger man på högvarv och pressar så kan det nypa till ordentligt och då rivs kolv och cylinderlopp sönder. Om det bara är små repor i cylinder så kan man hona den.
Om nypet kommer väldigt försiktigt så stannar motorn innan det skär ihop, har man tur så tar inget skada, men somsagt, oftast skadas kolven vid nyp och man förlorar kompression. Kör man med en dålig kolv så finns det risk att den rispar sönder cylinder också
Okej men inte själva veven ?bensinskalle skrev:Om kolv/ cylinder skär p.g.a. för dåligt med olja så kan även lagrena i veven vara dåliga.
Om motorn bara nöp p.g.a. överhettning, och den nöp ordentligt, så kan veven få sig en smäll när det tar tvärstopp så att lagrena tar skapa.
Dra staken så långt upp som du kan och försök vicka den fram och tillbaka ( åt höger och vänster, inte framåt och bakåt eftersom den självklart kan röra sig så. Staken/ vevpartiet brukar kunna glida lite i sidled, men om du känner glapp, att staken lutar fram och tillbaka, du känner att det klickar när du känner efter, då är lagrena förmodligen skadade.
Nej veven i sig tar oftast inte skada, det är lagrena i och runt den som gör de. Men det är enklare att köpa en ny vev än att byta vevlagrena ( de som lagrar staken ).Granet skrev:Okej men inte själva veven ?bensinskalle skrev:Om kolv/ cylinder skär p.g.a. för dåligt med olja så kan även lagrena i veven vara dåliga.
Om motorn bara nöp p.g.a. överhettning, och den nöp ordentligt, så kan veven få sig en smäll när det tar tvärstopp så att lagrena tar skapa.
Dra staken så långt upp som du kan och försök vicka den fram och tillbaka ( åt höger och vänster, inte framåt och bakåt eftersom den självklart kan röra sig så. Staken/ vevpartiet brukar kunna glida lite i sidled, men om du känner glapp, att staken lutar fram och tillbaka, du känner att det klickar när du känner efter, då är lagrena förmodligen skadade.