Mopeden vibrerar ovanligt mycket

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
aggeb94
Elmoped

Mopeden vibrerar ovanligt mycket

Inlägg av aggeb94 »

Tjena var ute och lekte lite med moppen på en grus väg och råkade hålla lite för hög hastighet i en kurva så jag gled ner i diket inte jätte fort då.

I alla fall det hände inget med moppen på utsidan men motorn vibrerar som fan.
Den varvar ut och går normalt men den vibrerar.
Var ute och försökte se/hör om det var vev lagerna men vet inte riktigt hur det ska låta när man snurrar på veven.
Hörde från en polare att det kunde vara obalans i motorn? hur kan det uppstå efter en ikörning?

Nån som har haft liknande problem efter en i körning ? och hur kan man åtgärda det?
Setup motor:Derbis nya motor
80cc MHR
21mm förgasare
Barkit 21-24mm insug
Doppler membran
Gianelli 2 takt
Metrakit cdi
Sport filter

/agge
Senast redigerad av aggeb94 den 6 maj 2010, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
MoppeGrabben
Elmoped

Inlägg av MoppeGrabben »

Låter som att något har lossnat, kommer inte på något annat än att du kan kolla så att allt sitter som det ska med typ bultar och sådant. Vänta och se vad andra tror :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

kanske motor sitter lite löst? är du säker på själva motorn är som vibbrerar så det inte är tex hjulen lr ngt som är skeva ?
Användarens profilbild
aggeb94
Elmoped

Inlägg av aggeb94 »

Motorn sitter fast och hjulen är ok, Den skakar även på tomgång när jag står stilla.

Hörde att det kunde vara obalans i motorn, Vev eller bakpart.
Hur fixar man sånt ;S?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

men det känns konstigt att veven skall böjas när du ramla lite ? kör du org tändning ?

testa och ta av svänghjulet och kopplingen och veva runt motorn lite och kolla så vev:en är rak..

för att balancera vev:en kan man skicka in till en firma lr ngn.. tror Emil123 gjorde det men är inte säker..
Användarens profilbild
aggeb94
Elmoped

Inlägg av aggeb94 »

ok, läste att det kunde också vara Balans axeln i motorn, men skumt att nåt i motorn skulle gå sönder av en liten i körning.

Aa jag har orginal tändning.
Användarens profilbild
yahama94
Hyper-Dt50x

Inlägg av yahama94 »

sitter röret fast bra? för mitt låsna vid fästet vid ramen skakam sönder hela skiten
Användarens profilbild
aggeb94
Elmoped

Inlägg av aggeb94 »

Jag tror det, När man tar på det så kan man inte röra det i allafall.
Men jag har inte fäst den med fjädrar vid cylindern.

Skulle kunna testa det.

Några mer ider? Ska nämligen ta lite enkla saker i morgon och felsöka om det kan vara nåt utan på.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

aggeb94 skrev:ok, läste att det kunde också vara Balans axeln i motorn, men skumt att nåt i motorn skulle gå sönder av en liten i körning.

Aa jag har orginal tändning.
vf jag undra om du har org tändning var för då har du den tunga svänghjulet, lr kanske är digitalt? aja känns konstigt att det skall bli skev :S.

men ta av kåpan och kolla så vev inte är skev ;)

men om balancaxeln är sönder så antingen så skulle drevet som drivs av kopplingen va helt förstört lr så har fästet i blocket gott sönder så hela klumpen ligger nere vid växellådan och sånt, vilket det skulle låta en jävla massa och inte gått frammåt så skulle inte tro det har hänt

Edit: om röret inte är fast så kan det vibbrera ja, men om du inte kan få fast det, så kan du lösa lite på motor fästet så det inte ligger stumt mot ramen, upphör vibrerandet, är bra om du har fjädrar
Användarens profilbild
aggeb94
Elmoped

Inlägg av aggeb94 »

Ok, Kommer att få ett nytt rör i morgon underliggande så kommer ta bort kåpor och röret jag har nu så jag kan se var det är.
Användarens profilbild
JukkA*
Avstängd

svänghjulet

Inlägg av JukkA* »

kan nog va ramlagrerna men då låter den som att den slår i nått ellr det e svårt att förklara men ta av svänghjulskåpan och kolla om svänghjulet är glappt om de är det så är det troligen ram/vev lager :)
går som fan få mellan varv :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Re: svänghjulet

Inlägg av KarlssoN^ »

JukkA* skrev:kan nog va ramlagrerna men då låter den som att den slår i nått ellr det e svårt att förklara men ta av svänghjulskåpan och kolla om svänghjulet är glappt om de är det så är det troligen ram/vev lager :)
men det känns lite osannolikt att det händer för man ramlar lite lätt.. blir ju mest när den nyper tex
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

kan även va fästena på ramen under motorn som har knäckts så att den bara sitter ordentligt fast vid svingen och framme vid ramen min började vibrera som gatan när de knäcktes
Användarens profilbild
JukkA*
Avstängd

Re: svänghjulet

Inlägg av JukkA* »

KarlssoN^ skrev:
JukkA* skrev:kan nog va ramlagrerna men då låter den som att den slår i nått ellr det e svårt att förklara men ta av svänghjulskåpan och kolla om svänghjulet är glappt om de är det så är det troligen ram/vev lager :)
men det känns lite osannolikt att det händer för man ramlar lite lätt.. blir ju mest när den nyper tex
jo det e ju sant om men det blev en smäll mot motorn ellr nåt , det ska ju inte hända nått men allt e ju möjligt ;)
går som fan få mellan varv :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

jag och en polare har båda MHR80 cylinder och vi har båda MIDrace vevar men han har orginal tändning och jag racetändning som är lättad. min vibrerar bara lite och hans vibrerar sat mkt! derbis vibrerar mkt med org tändningen och vev.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
johannesboorg
Elmoped

.

Inlägg av johannesboorg »

Kolla svänghjulet, den kan vibrera om den inte sitter ordentligt, vibrerar ännu mer om man gasar.
Låst