Mutterdragare för att dra variatorpluggen?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Mutterdragare för att dra variatorpluggen?

Inlägg av köttpaj »

tja har en kompis som ska dra sin variatorplugg på en Peugeot Ludix Snake furious. Måste man ha en mutterdragare för att dra bort muttern som sitter utanpå variatorn?
Senast redigerad av köttpaj den 6 maj 2010, 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Re: Mutterdragare för att dra variatorpluggen?

Inlägg av erkan94 »

köttpaj skrev:tja har en kompis som ska dra sin variatorplugg på en Peugeot Ludix Snake furious. Måste man ha en mutterdragare för att dra bort muttern som sitter utanpå variatorn?
Nej det går på annat sätt, som att spänna fast variatorfläkten med något och sen skruva på muttern för hand. Men det är extremt mycket enklare med en mutterdragare.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Man måste ändå låsa axeln när man ska dra åt muttern igen. Att dra åt med mutterknack är livsfarligt, jag kan nämna två personer direkt som har dragit sönder sin vev på de viset.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

http://twostrokerider.se/guider/visa/1510

Kanske funkar...men gör det på egen risk
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
pruttrick
Varnad

Inlägg av pruttrick »

Köp en oljefilteravdragare på jula eller biltema (sån med kedja) och spänn runt fläkten. Jag gör så varje gång jag ska fixa med variatorn och det fungerar alldeles utmärkt att ta loss och sedan dra dit igen, förutsatt att man är två personer, en som håller i avdragaren och en som skruvar.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

Finns ett verktyg på twostoke som är skit bra när man ska plocka ner variatorn vet dock inte om det passar på din moppe men till aerox är det väldigt effektivt.

Där ha du det..

http://www.twostroke.se/product.asp?product=13113
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

Tack för alla svar!
Men nu blev det så att vi åkte ner till en mack som hade mutterdragare och tog bort den på det viset :D
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

bensinskalle skrev:Man måste ändå låsa axeln när man ska dra åt muttern igen. Att dra åt med mutterknack är livsfarligt, jag kan nämna två personer direkt som har dragit sönder sin vev på de viset.
Det gjorde återförsäljaren på min. sa till dem att ta bort den sen tag jag av v-ringen å sen bad jag dem sätta på den igen å så paja splicen på veven å gissa vem dem skyllde på.... MIG
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

TK_DRAC skrev:Finns ett verktyg på twostoke som är skit bra när man ska plocka ner variatorn vet dock inte om det passar på din moppe men till aerox är det väldigt effektivt.

Där ha du det..

http://www.twostroke.se/product.asp?product=13113
det verktyget rekommenderas starkt om man har aerox! har en kompis som använde mutterknackare och hans vev blev söndergängad så det är nog inte det smartaste sättet, kan ju funka ett par gånger men till sist pallar kanske inte gängerna med
Kawazu
Elmoped

Inlägg av Kawazu »

Jag drog min med muttermaskin, som tur va hände inget.

Märker man det direkt eller är det en skada som visar sig efter några mil?
Låst