Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
davjoh
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 1 oktober 2009, 17:35

Inlägg av davjoh »

någon som vet om man kan köpa hel svart sadelöverdrag på twostroke ? isf kan ni länka ? :)
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

davjoh skrev:någon som vet om man kan köpa hel svart sadelöverdrag på twostroke ? isf kan ni länka ? :)


http://www.twostroke.se/product.asp?product=8929 denna svart/grå fanns i svart/röd också helt svart fanns på cykelkraft : http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... code=D2168 och http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... J17-680-01
Användarens profilbild
landvetterpontus
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 november 2009, 22:02
Ort: Landvetter. 2 mil utanför Göteborg!

Inlägg av landvetterpontus »

Tja. har en Derbi Senda r 00. funderar på om man kan använda kåpor från nyare modeller som t ex 05- 07 på den. går det? såg nämligen en 01 som hade 06 kåpor. är det samma ställen där kåpskruven ska va på de olika årsmodellerna eller får man modda??
Pontus!
EKMAN66
Varnad
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 juli 2009, 11:25

Inlägg av EKMAN66 »

kåpperna pasar till alla Derbi Senda från 00-09
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

kåporna är samma på alla Derbi moddeller allså Senda moddellerna ;)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

beckvall skrev:kåporna är samma på alla Derbi moddeller allså Senda moddellerna ;)

Å de passar också på gilera rcr/smt å nya sprilia rx/sx fast den har annan bänk.
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
adde151
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 8 april 2008, 15:25

Inlägg av adde151 »

tja tja har en Derbi Senda r 01, Dragen plugg (grov krök), borttagen luftburk, bytt munstycke vad ska jag ha för drevning och vilken kedja som passar till dreven? Om jag vill ha så hög toppfart som möjligt men ett hyffsat axx? :lol:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

adde151 skrev:tja tja har en Derbi Senda r 01, Dragen plugg (grov krök), borttagen luftburk, bytt munstycke vad ska jag ha för drevning och vilken kedja som passar till dreven? Om jag vill ha så hög toppfart som möjligt men ett hyffsat axx? :lol:
det finns en drevningstråd men eftersom du redan har skrivit här så ta typ 13/53 och det ska vara 420 kedja
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
adde151
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 8 april 2008, 15:25

Inlägg av adde151 »

bluerider94 skrev:
adde151 skrev:tja tja har en Derbi Senda r 01, Dragen plugg (grov krök), borttagen luftburk, bytt munstycke vad ska jag ha för drevning och vilken kedja som passar till dreven? Om jag vill ha så hög toppfart som möjligt men ett hyffsat axx? :lol:
det finns en drevningstråd men eftersom du redan har skrivit här så ta typ 13/53 och det ska vara 420 kedja
okej tack som fan :P
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Hej!

Har en gilera smt 07 som tar kylarvatten som fan, om jag fyller på till max så är det på min efter att jag har kört hela dan.

så vad är felet? läcker det nånstans?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

MinikeV skrev:Hej!

Har en gilera smt 07 som tar kylarvatten som fan, om jag fyller på till max så är det på min efter att jag har kört hela dan.

så vad är felet? läcker det nånstans?
kolla vilken färg växellådsoljan är. kolla om pumpen läker. eller ryker den mkt?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

beckvall skrev:
MinikeV skrev:Hej!

Har en gilera smt 07 som tar kylarvatten som fan, om jag fyller på till max så är det på min efter att jag har kört hela dan.

så vad är felet? läcker det nånstans?
kolla vilken färg växellådsoljan är. kolla om pumpen läker. eller ryker den mkt?
Den ryker ganska mycket :P
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

MinikeV skrev:
beckvall skrev:
MinikeV skrev:Hej!

Har en gilera smt 07 som tar kylarvatten som fan, om jag fyller på till max så är det på min efter att jag har kört hela dan.

så vad är felet? läcker det nånstans?
kolla vilken färg växellådsoljan är. kolla om pumpen läker. eller ryker den mkt?
Den ryker ganska mycket :P
börja de i samband med att vatnet försvan?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

MinikeV skrev:Hej!

Har en gilera smt 07 som tar kylarvatten som fan, om jag fyller på till max så är det på min efter att jag har kört hela dan.

så vad är felet? läcker det nånstans?
de kanske kokar bort ;)

nä men läcker förmodligen nånstans!
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

beckvall skrev:
MinikeV skrev:
beckvall skrev:kolla vilken färg växellådsoljan är. kolla om pumpen läker. eller ryker den mkt?
Den ryker ganska mycket :P
börja de i samband med att vatnet försvan?
Det började försvinna efter att jag bytt cylinder
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

då är det förmodligen så att de läcker genom topplocket. kolla ifall packningen ser ut som den ska och byt ifall de behövs skruva sedan på de igen och glöm inte att efter dra. kan även vara så att de bara är att dra åt pinbults skruvarna mera :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Osten R skrev:då är det förmodligen så att de läcker genom topplocket. kolla ifall packningen ser ut som den ska och byt ifall de behövs skruva sedan på de igen och glöm inte att efter dra. kan även vara så att de bara är att dra åt pinbults skruvarna mera :)
Nja bara dra åt är inget vidare, har de väl börjat läcka så måste man ta isär och se till så att packningen åtminstone torkas rent ;)

Tvivlar inte en sekund på att det är läckage i cylindern, mest troligt i den nedre packningen eftersom det sällan läcker i o-ringarna i toppen så länge man dragit åt någelunda...
det finns en drevningstråd men eftersom du redan har skrivit här så ta typ 13/53 och det ska vara 420 kedja
Man får ställa alla sorts frågor här, bara det har någon koppling till Derbi ;)

Men ta INTE 13/53 drev, de blir för tungt om han kör med originalrör och grovkrök. max 12 fram, annars blir det inget roligt acc alls...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

bensinskalle skrev:Tvivlar inte en sekund på att det är läckage i cylindern, mest troligt i den nedre packningen eftersom det sällan läcker i o-ringarna i toppen så länge man dragit åt någelunda...
Så vad ska jag göra då? måste jag ta upp cylindern igen? :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MinikeV skrev:
bensinskalle skrev:Tvivlar inte en sekund på att det är läckage i cylindern, mest troligt i den nedre packningen eftersom det sällan läcker i o-ringarna i toppen så länge man dragit åt någelunda...
Så vad ska jag göra då? måste jag ta upp cylindern igen? :roll:
Japp ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

Tjena.. Har ett problem. De är så att min säkring vid ackon brinner hela tiden ha bytt nu ca 5 gånger . Den håller bara nån minut å sen går den sönder. å Har testat med 10a och 15a nån som vet vad probleme är ?
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Senda1994
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 3 januari 2010, 14:16

Inlägg av Senda1994 »

Tjena ;) Jag har en Derbi Senda x-treme sm -07 , vilket märke är det på min tändning? är de Ducati? :)

// MVH
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Senda1994 skrev:Tjena ;) Jag har en Derbi Senda x-treme sm -07 , vilket märke är det på min tändning? är de Ducati? :)

// MVH
ducati, eventuellt dellorto
Tjena.. Har ett problem. De är så att min säkring vid ackon brinner hela tiden ha bytt nu ca 5 gånger . Den håller bara nån minut å sen går den sönder. å Har testat med 10a och 15a nån som vet vad probleme är ?
Du har ju uppenbarligen kortslutning någonstans för säkringarna brinner inte utan anledning ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Senda1994
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 3 januari 2010, 14:16

Inlägg av Senda1994 »

Tips på någon ostrypt cdi som ja kan köpa? ;p
tänkte köpa den för orkar inte med 10k strypnigen orginal :P

//MVH
Tompa1122
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 april 2010, 16:08
Ort: Köping

Inlägg av Tompa1122 »

Stylepro - CDI-box (Ostrypt)
Pris SEK 279,00

twostroke.se

Funkar bra.
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

[quote="antonjansson_"]Tjena.. Har ett problem. De är så att min säkring vid ackon brinner hela tiden ha bytt nu ca 5 gånger . Den håller bara nån minut å sen går den sönder. å Har testat med 10a och 15a nån som vet vad probleme är ?[/quote


Hur skall jag hitta felet ? all el funkar ju nån minut å sen far säkringen igen..
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

antonjansson_ skrev:
antonjansson_ skrev:Tjena.. Har ett problem. De är så att min säkring vid ackon brinner hela tiden ha bytt nu ca 5 gånger . Den håller bara nån minut å sen går den sönder. å Har testat med 10a och 15a nån som vet vad probleme är ?[/quote


Hur skall jag hitta felet ? all el funkar ju nån minut å sen far säkringen igen..
det är väll nån pluss som ligger och jordar. så va min Derbi och den gick säkringen på med.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

beckvall skrev:
antonjansson_ skrev:
antonjansson_ skrev:Tjena.. Har ett problem. De är så att min säkring vid ackon brinner hela tiden ha bytt nu ca 5 gånger . Den håller bara nån minut å sen går den sönder. å Har testat med 10a och 15a nån som vet vad probleme är ?[/quote


Hur skall jag hitta felet ? all el funkar ju nån minut å sen far säkringen igen..
det är väll nån pluss som ligger och jordar. så va min Derbi och den gick säkringen på med.
tack.. skall kolla igenom elsystemet .
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

Förlåt för dubbelpost . Men har en fråga till

Det är så att mitt ena gaffelben har börjar läcka ganska mycket olja. Så jag undrar om det är faligt att köra om den läcker lite hela tiden eller om jag måst byta packningar. Och är det svårt på paioli gaffel på smtn 2006 ? Åkk nån som vet hur mycket olja de skall vara i gaffelbenet
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

antonjansson_ skrev:Förlåt för dubbelpost . Men har en fråga till

Det är så att mitt ena gaffelben har börjar läcka ganska mycket olja. Så jag undrar om det är faligt att köra om den läcker lite hela tiden eller om jag måst byta packningar. Och är det svårt på paioli gaffel på smtn 2006 ? Åkk nån som vet hur mycket olja de skall vara i gaffelbenet
Tror de finns en guide i arkivet om hur man byter packboxar på just din gaffel...

Farligt är de inte, men du märker ju när gaffeln blir FÖR svampig, då är de inte bra om den slår igenom och håller på...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

bensinskalle skrev:
antonjansson_ skrev:Förlåt för dubbelpost . Men har en fråga till

Det är så att mitt ena gaffelben har börjar läcka ganska mycket olja. Så jag undrar om det är faligt att köra om den läcker lite hela tiden eller om jag måst byta packningar. Och är det svårt på paioli gaffel på smtn 2006 ? Åkk nån som vet hur mycket olja de skall vara i gaffelbenet
Tror de finns en guide i arkivet om hur man byter packboxar på just din gaffel...

Farligt är de inte, men du märker ju när gaffeln blir FÖR svampig, då är de inte bra om den slår igenom och håller på...

:D jo har sitt på den men den värkar int så exakt.. men skall testa tror jag :D
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

jag har en fråga om man har en trim tändning som inte levererar ström så man kan ha lysen, går de med ett batteri istället? :o
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Granet skrev:jag har en fråga om man har en trim tändning som inte levererar ström så man kan ha lysen, går de med ett batteri istället? :o
ja de gör det men då kan du inte ha så starka lampor + att de måste laddas hela tiden och de håller inte så länge häller.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

beckvall skrev:
Granet skrev:jag har en fråga om man har en trim tändning som inte levererar ström så man kan ha lysen, går de med ett batteri istället? :o
ja de gör det men då kan du inte ha så starka lampor + att de måste laddas hela tiden och de håller inte så länge häller.

aha okej :p
Senda1994
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 3 januari 2010, 14:16

Inlägg av Senda1994 »

tjo , vad har jag för tändning , jag har en Derbi Senda x-treme sm 07 , är det dellorto eller ducati?

//MVh
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Senda1994 skrev:tjo , vad har jag för tändning , jag har en Derbi Senda x-treme sm 07 , är det dellorto eller ducati?

//MVh
Dellorto gör inte tändningar.
Troligen är det ducati eller lionelli. Vet inte på de nya mopederna. men det är lätt att kolla upp genom att du skruvar av kåpan som sitter framför framdrevet så står det på svänghjulet som är vänster om drevet :)
Skriv svar