tja, min Derbi har fått ett problem som jag inte vet vad det är, den går bra 1,2,3an och typ halva 4:an men sen så orkar den inte ett piss mer den ba stannar kvar på 4an om jag inte drar i typ brant nerförsbacke :S så vore härligt om någon kunder svara på vad det kunde vara för fel!
haha ^^ nej den är inte drevad o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?
lindbl0m skrev:haha ^^ nej den är inte drevad o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?
testa att göra rent tanken och göra rent därifrån bensinslangarena går ifrån tanken bara hälla ut besinen i en hink och sen filtrera de genom ett kaffefilter när du häller tillbaka de i tanken
lindbl0m skrev:haha ^^ nej den är inte drevad o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?
testa att göra rent tanken och göra rent därifrån bensinslangarena går ifrån tanken bara hälla ut besinen i en hink och sen filtrera de genom ett kaffefilter när du häller tillbaka de i tanken
men ass¨om det hade varit skit i tanken hade den väl inte startat alls/ gått riktigt lamt på alla växlar? och om det är skit i tanken hade jag inte märkt skiten i förgasaren? men kan ju alltid testa
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
Jonteeee skrev:dåliga kolvringar? hur långt har den gått?
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
Jonteeee skrev:dåliga kolvringar? hur långt har den gått?
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S
men har inte trimmat, så det är ingen ide' :/ o idag när jag skulle köra så dog den osså nu går den inte o starta
har bytt tändstift men hjälper ej:/
johodu nästan alla mina kompisar har bytt munstycke fastdom kört original!
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/
kolla allt annat innan då.. tex färgen på stiftet.
lindbl0m skrev:
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S
Nej du behöver inte byta cylinder när du byter kolvringar,
men passa på å byt kolven samtidigt som du byter ringarna ;)
Moppen kanske drar tjuvluft? :)
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
Jonteeee skrev:
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S
Nej du behöver inte byta cylinder när du byter kolvringar,
men passa på å byt kolven samtidigt som du byter ringarna
Moppen kanske drar tjuvluft?
okej trodde att cylindern pajjades av dåliga ringar? jo jag har kollat de , bl.a. bytt insugsgummi och kollat alla andra ställen :/
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/
kolla allt annat innan då.. tex färgen på stiftet.
men kolla FÄRGEN på stiftet ! och eftersom den går bättre med choken kan man ju säga den går bättre med mer bensin, eller hur? och de skadar ju ändå inte att pröva
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
guth skrev:men kolla FÄRGEN på stiftet ! och eftersom den går bättre med choken kan man ju säga den går bättre med mer bensin, eller hur? och de skadar ju ändå inte att pröva
oj ok ja de kan man ju men den startar inte alls nu .. men om det inte är tändstiftet så är de nog ringarna elle nått !
jag har tänkt på de, men verkar inte passa in på symptomen men ska göra rent förgasaren ordentligare i helgen så får se sen.
kolla kompressionen är ju en ide. rengör förgasaren och luftfiltret och sådana grejer , har den bra kompression så är det troligtvis något med bensinen/tändningen som spökar
Vad är de för färg på tändstiftet ? alltså där den tänder, den lilla böjen som sitter längst ner på tändstiftet, är det mycke ljust eller är de nästan svart? eller brunt?