Yamaha JogR läcker genom flottören

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
matte.s
Elmoped

Yamaha JogR läcker genom flottören

Inlägg av matte.s »

Tja!

Har ett problem med min JogR -05. Det är så att den läcker ur flottören. Genom "överflödshålet", alltså det hålet som sitter på undersidan av flottören, där det ska sitta en slang som bara går rakt ner på.

När jag varit ute och kört och sen stänger av den, så börjar det droppa bensin genom detta hål. Det droppar ganska bra, för en halv tank försvinner på en natt. Det var igentäppt innan, sen sprack det eller nåt. Så jag testade täppa för hålet. Men det fungerade inte... Det började läcka ur andra hål i förgasaren istället. Vad är fel? Vart bör jag söka efter fel?

Nu är nästan all snö borta och finväder, så vill till och börja köra nu!:)

OBS: Hittade ingen förgasar-tråd, så om mod vill får han väl flytta den dit om det finns en sån tråd.:)

Edit: Jag drog en slang från fottörhålet och längs ramen till baklyset, så det inte skulle droppa. Men då dog den på tomgång och gick inte starta (blev sur, antar jag)
mvh
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Flottören är prylen som ligger inuti förgasaren, och flyter på bensinen där. Det är flottörkoppen du pratar om.

Problemet är kort och gott att flottörnålen (som trycks upp av flottören när bensinnivån är för hög i förgasaren) inte tätar. Oftast beror det på att det ligger något skräp vid nålen, öppna och rengör.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
matte.s
Elmoped

Inlägg av matte.s »

Erik_ skrev:Flottören är prylen som ligger inuti förgasaren, och flyter på bensinen där. Det är flottörkoppen du pratar om.

Problemet är kort och gott att flottörnålen (som trycks upp av flottören när bensinnivån är för hög i förgasaren) inte tätar. Oftast beror det på att det ligger något skräp vid nålen, öppna och rengör.
Aha, ska ut och rengöra då:)

Och om det inte är något skräp där då?
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Tänkte precis posta en tråd om samma problem som du har:)
Så skriver min snabba fråga här istället, dra iväg ett pm om du inte vill det så tar jag bort posten.

Det är så att jag har en mini atv 50cc..
Om jag har förgasaren isärplockad,sätter ihop den, på med den på motorn,tankar, kör iväg så funkar allt som det ska..

Sen när jag stänger av den så pissar det bensin ur det dära hålet på sidan som det är en liten plast slang på, täpper jag till det så kommer bensinen ut i luftfiltret. Är det flotörnålen som hänger sig hela tiden då eller?
Tulken is my naaaaaaaaame!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ja, eller något annat som ger samma resultat - som att flottören fastnar. Inte helt ovanligt att det finns skador, ojämnheter, packningar som går för långt inåt eller annat som får flottören att fastna, särskilt inte när det gäller kinesiska förgasare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Pizzadax
Elmoped

Inlägg av Pizzadax »

Har haft samma fel många gånger

Men fixa de nu. Tog bort flottörsnålen och blåste rent, fick göra de ett par gånger :?
Inte säkert att du/ni behöver de, menmen:)
CK2 Tuning!
Låst