Kom och tänka på en sak nu när jag ska trimma lite, hur säkert är det att framföra en moped i 90km/h ? Pallar typ bromsarna en tvärnit från 90-0 km/h ? med mer med mera ...Alltså, håller moppen för så höga hastigheter ? Derbi Senda.
90 km/h är höga hastigheter!
Det beror på hur lång bromssträcka du har, den klarar inte direkta inbromsningar för evigt.
Den slits efter ett tag.
Du kommer att få göra egna servicar oftare.
Kom ihåg detta!
Det är aldrig säkert att trimma.
Bromsarna på en Derbi Senda är bra. Men om du testar redan nu att ligga i 50 och sedan tvärnita, kolla hur lång bromssträckan är. Tänk sedan i ca 90 km/h det är 40 km/h snabbare än 50. Men bara för det kommer inte bromssträckan bli bara dubbelt så lång, utan ännu längre.
Allt slits väldigt mycket fortare, lager, bromsar etc.
Det blir högre bensin och oljekostnader.
En Derbi är bra byggd men för den som inte har tillräckligt med erfarenhet och inte kan kontrollera hojjen borde inte trimma.
Tullis skrev:Det är aldrig säkert att trimma.
Bromsarna på en Derbi Senda är bra. Men om du testar redan nu att ligga i 50 och sedan tvärnita, kolla hur lång bromssträckan är. Tänk sedan i ca 90 km/h det är 40 km/h snabbare än 50. Men bara för det kommer inte bromssträckan bli bara dubbelt så lång, utan ännu längre.
Allt slits väldigt mycket fortare, lager, bromsar etc.
Det blir högre bensin och oljekostnader.
En Derbi är bra byggd men för den som inte har tillräckligt med erfarenhet och inte kan kontrollera hojjen borde inte trimma.
samtidigt kan man då tänka sig en lätt mc som i många fall har samma ram som mopeden. tex Rieju 125. där är det även samma bromsar, och dom går ju då kring 100. det gäller bara att köra efter sin egen förmåga, och serva maskinen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Tullis skrev:Det är aldrig säkert att trimma.
Bromsarna på en Derbi Senda är bra. Men om du testar redan nu att ligga i 50 och sedan tvärnita, kolla hur lång bromssträckan är. Tänk sedan i ca 90 km/h det är 40 km/h snabbare än 50. Men bara för det kommer inte bromssträckan bli bara dubbelt så lång, utan ännu längre.
Allt slits väldigt mycket fortare, lager, bromsar etc.
Det blir högre bensin och oljekostnader.
En Derbi är bra byggd men för den som inte har tillräckligt med erfarenhet och inte kan kontrollera hojjen borde inte trimma.
samtidigt kan man då tänka sig en lätt mc som i många fall har samma ram som mopeden. tex Rieju 125. där är det även samma bromsar, och dom går ju då kring 100. det gäller bara att köra efter sin egen förmåga, och serva maskinen.
True.
Men en moppe är byggd för att gå original, fast avstrypt. Det vill säga typ 70km/h. Men samtidigt om man är oerfaren av att köra i de hastigheterna ber man inte göra det.
Ramen brukar vara stabil. Likaså bromsar och stötdämpare brukar vara bra. Men för att få köra en lätt mc krävs ju en utbildning för att kunna hantera mcn i de hastigheterna. På det gamla moppeprovet behövdes ju bara att man kunde svänga runt några koner, Vända på litet område och ett bromstest.
Vi kan ta gamla goda Honda MB5 som exempel, mycket trevliga moppar som först såg dagens ljus 1979. I USA hade dom 7hk och en toppfart närmare 90km/h (ja, bättre än de flesta lyckas trimma till med 65cc här!), och i bland annat Tyskland såldes även MB8 som var samma hoj med 30cc och några häst mer - givetvis lite snabbare också.
I det läget är det uppenbart att det inte är några som helst problem att trimma den, bromsar och allt annat är ju konstruerat för mycket högre fart än våra strypta moppar skulle gå i.
Om vi sedan jämför en MB5 med t.ex. en modern Senda så är Sendan på många sätt kraftigare byggd. Med andra ord behöver man inte oroa sig för att grejerna inte klarar de krafter som uppstår under normal körning även om man trimmat ganska mycket. Dock är det ju självklart att grejerna slits snabbare av den högre belastning som tuffare körning & högre effekt skapar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Ja, vi kan ju säga att nästan alla delar på moderna mopeder är rejält överdimensionerade för hastigheter på 45km/h. Med motorerna som sitter avstrypt så klarar de ju runt 85km/h utan problem och det klarar bromsarna av att nita från. Självklart slits det mer men det går inte att komma ifrån fysikens lagar och högre hastigheter kommer alltid slita mer.
Ta DRD versionerna bara, så sjukt överdrivna mopeder för hastigheter på 45km/h. Bromsarna där duger gott och väl för 125cc 2-takt om inte mer, samma visa med ramen och stötdämpare.
Det är viktigare att anpassa farten till sin egen körförmåga än att försöka hitta fel på fordonet. Vet man att bromsarna inte nyper så jätte bra, då kör man inte så fort heller.
Nae men nu ska vi tänka realistiskt.. Om du nu frågar om bromsarna räcker för en trimmad moppe som toppar 90 km/h så är du inte galen nog att trimma över huvud taget..
För om bromsarna är de första du tänker på när de bär till att trimma... Då ska du bara ha en blekaste aning om den långa raden av problemen som kommer efter de..
Moppe trimning är för oss idioter som inte riktigt har insett hur jävla farligt de faktiskt är.. Jag har inte gjort de.. För jag kör alltid utan rädsla.. = Jag är en farlig trafikant och en jävla idiot..
Bromsarna räcker säkerligen till.. och om du inte tycker de själv, så kan du alltid modda/köpa till oversize skivor för att få stopp på den!
Sen ska du köra trimmat me hjärna och inte med handen! Är du osäker på bromsarna så ska du ju inte testa direkt i 90km/h utan köra o se vad som känns bäst.. Man ska inte bromsa i sista sekund o tro att bromsarna greppar.. För även marknadens största bromsar kan fucka och då är de försent att t.ex väja eller motorbromsa..
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
Nae men nu ska vi tänka realistiskt.. Om du nu frågar om bromsarna räcker för en trimmad moppe som toppar 90 km/h så är du inte galen nog att trimma över huvud taget..
För om bromsarna är de första du tänker på när de bär till att trimma... Då ska du bara ha en blekaste aning om den långa raden av problemen som kommer efter de..
Moppe trimning är för oss idioter som inte riktigt har insett hur jävla farligt de faktiskt är.. Jag har inte gjort de.. För jag kör alltid utan rädsla.. = Jag är en farlig trafikant och en jävla idiot..
Bromsarna räcker säkerligen till.. och om du inte tycker de själv, så kan du alltid modda/köpa till oversize skivor för att få stopp på den!
Sen ska du köra trimmat me hjärna och inte med handen! Är du osäker på bromsarna så ska du ju inte testa direkt i 90km/h utan köra o se vad som känns bäst.. Man ska inte bromsa i sista sekund o tro att bromsarna greppar.. För även marknadens största bromsar kan fucka och då är de försent att t.ex väja eller motorbromsa..
Fel att undra? ...
90 km/h är jävligt hög fart (För moppe..), och det är inte säkert bromsarna nyper så bra i den farten, men men ..
Lyssna inte på vad dom säger på körskolan, dom ljuger bara för att du inte ska trimma
Bromsarna ska du inte oroa dig för, poliser (och fuckomeck med felinställda förgasare osv iförsig) är det enda verkliga hotet vid trimmning
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Allt har risker , oavsett om du kör en original moppe eller en trimmad kan du ändo råka ut för skador i trafiken. Gör det du tycker är bäst. Du måste tänka på att en försäkring räcker inte om du skulle trillla eller om du till och med skulle slå dig. Men det har klart sina fördelar, och farten är det roliga
haha beror på vilken moped man har
haha Derbi Senda DRD fett överdimensionerad med dom bromsarna dom dämparna hade man typ kunnat köra i 200 och det skulle kännas som en mc.
det är så jävla överdrivet flera 1000 kr på väggålning till ett fordon som är reggat till 45 km/h
hahahahahaha
haha beror på vilken moped man har
haha Derbi Senda DRD fett överdimensionerad med dom bromsarna dom dämparna hade man typ kunnat köra i 200 och det skulle kännas som en mc.
det är så jävla överdrivet flera 1000 kr på väggålning till ett fordon som är reggat till 45 km/h
hahahahahaha
en eu moppe är bygg för att köras avstrypt cirka 80 km/h som dem går i dem flesta länder utom sverige och några till. Så visst klara dem hastigheter som 100 km/h utan problem. Men det blir ju mer underhåll så som byta bromsbelägg, olja osv oftare och att besin förbrukningen ökar.