Hackar på höga varv

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
xX93Xx
Elmoped

Hackar på höga varv

Inlägg av xX93Xx »

Tjena !

Har stött på lite problem med AM6:an nu på våren efter lager byte och lite annat under vintern. Jag har skruvat ihop allt så det funkar. Men den går inte riktigt som den ska.

Det går inte varva ur. Den börjar bara hacka och låter konstigt som om den misständer eller nåt, När man kommer upp på högre varv. samma om man växlar ner hastigt så motorn går upp i höga varv så hackar den och motorbromsar.

Har provat att exprementera med massa olika munstycken men det blir ingen större skillnad.
Har ny bensin så borde inte vara kondens + nytt tändstift.

Någon som vet vad som kan vara felet?

Sitter en Mk handmade cylinder på den och 16mm förgasare om det är till någon hjälp ;)

Tack i förväg =)

MVH xX93Xx
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

kolla stiftets färg först och främst. vilken är färgen??
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

hände samma sak för mig, köp nytt rör eller sota ur det, det kan vara söndersotat typ
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

Ungefär så var det för min scooter innan den "spikade", checka hur cylindern ser ut innuti :S

Och sen kan du faktiskt ta och bara rengöra stiftet så kan de blir bättre :)

LÄSTE IGEN! Kan ju vara något med lagret! Tror det var de som gjorde att min spikade! lagret åkte upp i cylindern o slogs sönder!
Användarens profilbild
johannesboorg
Elmoped

19

Inlägg av johannesboorg »

Du borde iaf köra med 19 mm förgasare tycker jag, funkar asle bra då med metrakit.
xX93Xx
Elmoped

Inlägg av xX93Xx »

Stifftet är det fin färg på så det är nog inget fel på det.
Röret är hyffsat nytt och sottade ur det innan jag satte på det, så borde inte vara det heller.

Den går ju bra på låga varv men så fort man kommer upp på högre så börjar det hacka. men när man står still i början innan man kör så går det varva mer.

Ska ta isär och kolla cylindern imån eller te helgen, kan återkomma då ;)

MVH
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

då borde du även kolla så att veven inte kan röra sig upp eller ner dvs nått glapp.
sen kan du plocka av kåpan för svänghjulet och känna på svänghjulet så det inte glappar. kan vara ramlagren som gått?
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög

Inlägg av david347 »

Jag tror att det är att det kommer vatten på tend stiften exakt så blev det påmin Men så satte jag ett skydd framör och en strumpa på stiftet och nu funkar det skit bra eller har du tästat när det har vart helt torrt ute? :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

du, vatten ska inte kunna kom in i motorn om inte en packning är dålig. isåfall har du knappt haft stiftet i eller avgasröret löst?
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög

Inlägg av david347 »

ne hep okej men tycker du borde tästa det .
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

2stroke4ever skrev:du, vatten ska inte kunna kom in i motorn om inte en packning är dålig. isåfall har du knappt haft stiftet i eller avgasröret löst?
killen menar nog mellan tändhatten och stiftet tror jag iaf.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög

Inlägg av david347 »

Jaa klart Förlåt fattade inte att han inte fattade det :_D
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Om du har den på friläge och håller i full gas, hur reagerar den då? Varvar den obegränsat. Gasa inte till bara utan håll stumt fullt och se hur den reagerar
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
xX93Xx
Elmoped

Inlägg av xX93Xx »

chifen skrev:Om du har den på friläge och håller i full gas, hur reagerar den då? Varvar den obegränsat. Gasa inte till bara utan håll stumt fullt och se hur den reagerar

Det fungerar inge vidare, den hostar och fräser som om den vore förkyld.
Men det bluddrar inte som vanligt när man har fel munstycke, utan det hackar mer på nåt konstigt sätt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

xX93Xx skrev:
chifen skrev:Om du har den på friläge och håller i full gas, hur reagerar den då? Varvar den obegränsat. Gasa inte till bara utan håll stumt fullt och se hur den reagerar

Men det bluddrar inte som vanligt när man har fel munstycke, utan det hackar mer på nåt konstigt sätt.
Det på friläge alltså? Vad har du för rör? Originaltändning?

Hur höga varv ungefär? Runt 9k?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Felarn
Elmoped

Inlägg av Felarn »

låter som om du kanske har för klent tändstift? vet att min moppe kunde ibland bara börja gå illa och kanske dö för mig mitt ute i ingemansland. men när jag bytte till ett högrevärmetal försvann det problemet för mig.

Hurdan är gnistan på den? kanske är problem med tändningen i sig? Min MT gick väldigt konstigt så jag bytte allt i tändningsväg; CDI-box, tändplatta, tändspole. Så gick den kanon efter det.
Har du Delar till XPS så PMa!
xX93Xx
Elmoped

Inlägg av xX93Xx »

chifen skrev:
xX93Xx skrev:

Det på friläge alltså? Vad har du för rör? Originaltändning?

Hur höga varv ungefär? Runt 9k?
Japp på friläge. Har ett turbokit rör på. Orginal tändning ja.

Har ingen varvräknare på, men skulle tro att det börjar hacka nånstans runt 7-8k, vet inte riktigt.
Senast redigerad av xX93Xx den 31 mars 2010, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
xX93Xx
Elmoped

Inlägg av xX93Xx »

Felarn skrev:låter som om du kanske har för klent tändstift? vet att min moppe kunde ibland bara börja gå illa och kanske dö för mig mitt ute i ingemansland. men när jag bytte till ett högrevärmetal försvann det problemet för mig.

Hurdan är gnistan på den? kanske är problem med tändningen i sig? Min MT gick väldigt konstigt så jag bytte allt i tändningsväg; CDI-box, tändplatta, tändspole. Så gick den kanon efter det.
okej, jag tror nog att det är tändningen ja. för det låter typ som att den inte tänder riktigt på alla varv eller nåt när det hackar.

men den fungerar ju ändå helt som vanligt på låga varv. och sen vägrar att varva ut helt.
Användarens profilbild
Felarn
Elmoped

Inlägg av Felarn »

xX93Xx skrev:
Felarn skrev:låter som om du kanske har för klent tändstift? vet att min moppe kunde ibland bara börja gå illa och kanske dö för mig mitt ute i ingemansland. men när jag bytte till ett högrevärmetal försvann det problemet för mig.

okej, jag tror nog att det är tändningen ja. för det låter typ som att den inte tänder riktigt på alla varv eller nåt när det hackar.

men den fungerar ju ändå helt som vanligt på låga varv. och sen vägrar att varva ut helt.
Precis det problemet hade jag på MTn, den gick på låga varv men inte höga.
Har du Delar till XPS så PMa!
Låst