är det vanlig bensin? från macken man ska ta? eller ska man blanda själv.
tack på förhand

Det finns väll oljetank som du kan fylla på Olja på? Och de kan man köpa på Statoil/Biltema/OKq8 osv .. Och bensin finns på Macken, ta 98 den är lite bättre. Det skall vara ungefär 2-3% Olja, ta 2,5% så blir det bra, om du nu skall blanda själv.derbirace skrev:okej, seriös hjälp nu. jag har en Derbi drd pro sm white. som ni vet så är de väldigt strypta, så förra ägaren byta storlek på munstycket så den skulle gå någon 5km snabbare. men till min fråga nu..... vilken olja ska jag ha, vilken bensin ska jag ha? någon som kan hjälpa?
är det vanlig bensin? från macken man ska ta? eller ska man blanda själv.
tack på förhand
Blanda till dig 2% bensin:derbirace skrev:är inte så bra på att blanda, kan man köpa färdigt blandad olja? med de 2,5%?
Seriöst, hur jävla svårt kan det vara?derbirace skrev:är inte så bra på att blanda, kan man köpa färdigt blandad olja? med de 2,5%?
bensinskalle skrev:Ja bensin från macken vore ju en fördel.
Har alltid kört 98 i mina moppar, de mår dom bäst av och de är så lite skillnad i pris...
Olja ska du blanda 2-2,5%. Köp motuls tvåtaktsolja eller motsvarighet, den är helt okej. Annars är de bara att ta nån 2-t olja
Riiikard skrev:Blanda till dig 2% bensin:derbirace skrev:är inte så bra på att blanda, kan man köpa färdigt blandad olja? med de 2,5%?
1 liter 0.2 dl olja
5 liter 1 dl olja
20 liter 4 dl olja
Blanda till dig 3% bensin:
1 liter bensin 0.3 dl olja
5 liter bensin 1.5 dl olja
20 liter bensin 6 dl olja
Blanda till dig 2,5% bensin:
1 liter bensin 0.25 dl olja
5 liter bensin 1,25 dl olja
10 liter bensin 2,5 dl olja
20 liter benisn 5 dl olja
om du slutar hälla i olja så skär den snart... alltså cylinder förstörs..jimmyx skrev:Riiikard skrev:Blanda till dig 2% bensin:derbirace skrev:är inte så bra på att blanda, kan man köpa färdigt blandad olja? med de 2,5%?
1 liter 0.2 dl olja
5 liter 1 dl olja
20 liter 4 dl olja
Gör de nått om man häller i ca 5cl olja varje gång man tankar (bensin lampan lyser)??? Gör det nått om man sen slutar med de efter ca 10 gånger???
varför skulle den göra de? Beror helt på varför man började hälla i olja från början. Oftast räcker originalinställningarna på pumpen till lite trim.KarlssoN^ skrev:om du slutar hälla i olja så skär den snart... alltså cylinder förstörs..jimmyx skrev:Riiikard skrev: Blanda till dig 2% bensin:
1 liter 0.2 dl olja
5 liter 1 dl olja
20 liter 4 dl olja
Gör de nått om man häller i ca 5cl olja varje gång man tankar (bensin lampan lyser)??? Gör det nått om man sen slutar med de efter ca 10 gånger???
bensinskalle skrev:varför skulle den göra de? Beror helt på varför man började hälla i olja från början. Oftast räcker originalinställningarna på pumpen till lite trim.KarlssoN^ skrev:om du slutar hälla i olja så skär den snart... alltså cylinder förstörs..jimmyx skrev:
ingenting?!? kan ju slänga i nån droppe om du vill slänga lite pengarjimmyx skrev:setup: leovince v6, ostrypt cdi, 13/53, 70cc, 19mm fög, ostrypt insug.
Hur många % olja bör jag blanda i bensinen om jag har kvar oljetanken också???
Inte sådant språk!guth skrev:ingenting?!? kan ju slänga i nån droppe om du vill slänga lite pengarjimmyx skrev:setup: leovince v6, ostrypt cdi, 13/53, 70cc, 19mm fög, ostrypt insug.
Hur många % olja bör jag blanda i bensinen om jag har kvar oljetanken också???
till trådskaparen: ska du verkligen ha moppe då?