Läx- hjälp tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Elohim skrev: hmm...jag hade prov på 1 vk. fick MVG ....men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig där :P har redovisning om pearl harbor imorgon
*tora,tora,tora,tora!*
Eller
"man skall inte väcka den slumrande jätten, nu har vi gjort det." Amiral Yamamotos klassiska kommentar efter Pearl harbour.
hehe där ser man ;) hmm...antar att to,to,to var med där också jaja...

kan du kanske konspirationsteorierna med ? :wink:

och om little boy och Fat man....men vet inte om det tillhör pearl harbor mkt men iaf ändå ;)
Little boy hette bomben över Hiroshima, fatboy hette den över Nagasaki.

yama moto sade rent ut att den (japsarna) hade 6 mån på sig innan jänken gav dem på pälsen.
Jänkarna gav igen på Japsarna för Peal harbour genom att bomba Tokio med brandbomber inte långt efteråt, år direkt order av president Roosevelt, Operation Vengeance (operation Verdergällning).
Senast redigerad av nippertippan den 22 mars 2010, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

good, vad hette test bomben ;)?
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:good, vad hette test bomben ;)?
hade inget namn, allt det där är än idag hemligstämplat. Men den kapades i den på den tiden inte ens utmärkt på kartan Los Alamos.
Med Dr Oppenheimer som "chefsdirigent" över projektet.

Men finns gott o material ute om det ändå.

Det som är lite av ett komplext enigma av det hela är att detta troligen sparade miljontals japanska liv, då japanska armen hade långt gångna planer på att använda civila japapner som levande sköldar ifall USA hade landstigit på japans fastland, Redan Okinawa visade att det dog flera gånger om med japaner mot Amerikanarna. Dem gav sig inte oavsett vad, dem tog hellre självmord om motståndet var för starkt.
Senast redigerad av nippertippan den 22 mars 2010, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av eggi »

haha om ni forsätter så här så har jag nog en uppsats snart haha själv så har jag 0koll pået x)
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "

Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

hade inget namn, allt det där är än idag hemligstämplat. Men den kapades i den på den tiden inte ens utmärkt på kartan Los Alamos.
hmm...jag har för mig att jag har läst om det och att den hette FAt boy :?:
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:
det torde gå att ta reda på.

Dessutom så kan jag nog kolla upp det via min litteratur.

Ett land som var oerhört nära att få ihopbomben vara annars Nazi-tyskland, men där ett välkänt attentat vid Telemark i Norge gjorde plnerna om intet. Där dem sänkte färjan nere i fjorden, med järvägsvagnar och allt.

Enola gay hette i vart fall flygplanet som fällde bomben över Hiroshima. Tre i den sättningen är än idag i livet och planet står ett ett flygmuseum i USA idag.
Senast redigerad av nippertippan den 22 mars 2010, 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Elohim skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: hade inget namn, allt det där är än idag hemligstämplat. Men den kapades i den på den tiden inte ens utmärkt på kartan Los Alamos.

Ett land som var oerhört nära att få ihopbomben vara annars Nazi-tyskland, men där ett välkänt attentat vid Telemark i Norge gjorde plnerna om intet. Där dem sänkte färjan nere i fjorden, med järvägsvagnar och allt.
Menar du att nazi-tyskland skulle konstruera en atom bomb som skulle ha ingått i weserbung operationen mot norge? :shock:
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:
Elohim skrev: hmm...jag har för mig att jag har läst om det och att den hette FAt boy :?:

Menar du att nazi-tyskland skulle konstruera en atom bomb som skulle ha ingått i weserbung operationen mot norge? :shock:
Det tunga vattnet tillverkades vid Riujkan och skulle forslas till tyskland, först så kvaddade motsåtndsmän anläggningen, men att när det kom fram att det redan fanns mer än nog tungt vatten, och skulle forslas via färjan söderut så blåste dem hela färjan istället.
Det har kommit att heta Hjältarna från Telemark, och har både skrivits som bok liksom filmats ett par gånger om.
Så inte fan var motståndsmännen fega inte.
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

hehe, märker att du lägger till saker i dina inlägg ;)

Jao, enola gay hette planet...namnet kom från en av besättningens mormor namn.

den 19:e april försökte man i USA att från två hangarfartyg 700 sjömil från japanskust lyfta bombplan som vars uppgift var att bomba tokyo. Det gjorde inte mkt skada men japanerna blev otroligt chockade över anfallet för ingen hade trott ett sådant anfall kunde genomföras.

Ja, till o med läkare tränade sig till o bli självmords bombare, de gjortde allt för sitt land och USA led stora förluster...en japanare tar sitt liv för att döda 10 andra amerikanare.
Bild
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

De första 100-dagarna var japanernas... men vid flera tillfälle blev en del av landets militära ledare oense , vissa ville försvara de nya gränserna och andra ville utvidga gränserna ännu mer.

MAn bestämde sig för att inta nya Guinea...men under tiden lyckades USA.s underrättelsetjänst knäcka den japanska flottans kod och skcikade tid speical styrkor dit, drf la man ner planerna på nya Guinea...man gick ist på de amerikanska midwayöarna.
Bild
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Elohim skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: det torde gå att ta reda på.

Det tunga vattnet tillverkades vid Riujkan och skulle forslas till tyskland, först så kvaddade motsåtndsmän anläggningen, men att när det kom fram att det redan fanns mer än nog tungt vatten, och skulle forslas via färjan söderut så blåste dem hela färjan istället.
Det har kommit att heta Hjältarna från Telemark, och har både skrivits som bok liksom filmats ett par gånger om.
Så inte fan var motståndsmännen fega inte.
Okej :O det var mer än vad jag visste om... vilken skolnivå snackar vi om just nu ? ^^ är ju nia än så länge :wink:
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:hehe, märker att du lägger till saker i dina inlägg ;)

den 19:e april försökte man i USA att från två hangarfartyg 700 sjömil från japanskust lyfta bombplan som vars uppgift var att bomba tokyo. Det gjorde inte mkt skada men japanerna blev otroligt chockade över anfallet för ingen hade trott ett sådant anfall kunde genomföras.

Ja, till o med läkare tränade sig till o bli självmords bombare, de gjortde allt för sitt land och USA led stora förluster...en japanare tar sitt liv för att döda 10 andra amerikanare.
Kamikaze, eller den "Gudomliga vinden" översatt var ett gissel, men mindre än 10% av planen träffade, resten sköts ner eller landade i plasket.
Okra Eller "körsbärsblomman" var betydligt farligare vapen. En bemannad (självmords) lufttorped egentligen.

Så japanerna var fanatiker ut i fingerspetsarna. så sent som 1974 fick kejsearen själv entlediga en tokig japan som inte nåtts av det att kriget var slut redan 1945 typ. tror det säger allt.
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Operation Vengeance (operation Verdergällning).

När kom den? jag skrev 19:e april.... jag är rätt säker på det men du nämner att den attacken kom rätt snabbt och jag har också för mig det men hur tolkas snabbt o snabbt i denna fråga ?
Bild
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Elohim skrev:hehe, märker att du lägger till saker i dina inlägg ;)

Kamikaze, eller den "Gudomliga vinden" översatt var ett gissel, men mindre än 10% av planen träffade, resten sköts ner eller landade i plasket.
Okra Eller "körsbärsblomman" var betydligt farligare vapen. En bemannad (självmords) lufttorped egentligen.

Så japanerna var fanatiker ut i fingerspetsarna. så sent som 1974 fick kejsearen själv entlediga en tokig japan som inte nåtts av det att kriget var slut redan 1945 typ. tror det säger allt.
Har också hört det...
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:Operation Vengeance (operation Verdergällning).

När kom den? jag skrev 19:e april.... jag är rätt säker på det men du nämner att den attacken kom rätt snabbt och jag har också för mig det men hur tolkas snabbt o snabbt i denna fråga ?
Operation vengeance gavs order om från allra högsta ort, det vill säga presidenten personligen, och kapten Doolittle och ett antal andra flygaräss gjorde stordåd när dem rensade B17 från allt onödigt och lastade bomber och bränsle ombord, för att efter fullgjort uppdrag dra bort mot Kina och där försöka landa så gott det gick. 7 besättningar (om jag inte misstar mig) togs av japsarna som gav dem ett straff värre än döden. resten drog till Kina och efter vissa krumbukter kom tillbaka till USA. Och det äe mycket kort tid att träna in sig på kort startbana (hangarfartygslängd) som aldrig gjorts tidigare med B17, och sedan ta Tokio, redan 19 April. Det är grymt snabbt marscherat.

japsen blev tagen på sängen på sin egen bakgård för att tala klartext.

den som vill se vad Doolitle var god för bör resa till London och besöka Imperial war museum, där hänger hans P51D mustang från taket, och det kryllar av tyska och japanska flaggor på den, en för varje nedskjutet plan.
Om jag inte minns fel så är det D-versionen med den hela kanopen på.
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Operation vengeance gavs order om från allra högsta ort, det vill säga presidenten personligen, och kapten Doolittle och ett antal andra flygaräss gjorde stordåd när dem rensade B17 från allt onödigt och lastade bomber och bränsle ombord, för att efter fullgjort uppdrag dra bort mot Kina och där försöka landa så gott det gick. 7 besättningar (om jag inte misstar mig) togs av japsarna som gav dem ett straff värre än döden. resten drog till Kina och efter vissa krumbukter kom tillbaka till USA. Och det äe mycket kort tid att träna in sig på kort startbana (hangarfartygslängd) som aldrig gjorts tidigare med B17, och sedan ta Tokio, redan 19 April. Det är grymt snabbt marscherat.

den som vill se vad Doolitle var god för bör resa till London och besöka Imperial war museum, där hänger hans P51D mustang från taket, och det kryllar av tyska och japanska flaggor på den, en för varje nedskjutet plan.
Om man ska sammanfatta det anfallet så var meningen med anfallet att skrämma fienderna och man kan säga att det var ett rent självmords uppdrag (nästan)
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:

Om man ska sammanfatta det anfallet så var meningen med anfallet att skrämma fienderna och man kan säga att det var ett rent självmords uppdrag (nästan)
kan man säga ja, målet var att ge igen, med alla till ståndes medel, och visa att dem gett sig på fel folk.
Och till slut visade dem vart skåpet skulle stå för japsarna med.

man skall lägga till att dem dessutom flög lågt för att komma in under en ev. radar och tog japsen med total överraskning.
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Elohim skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: Operation vengeance gavs order om från allra högsta ort, det vill säga presidenten personligen, och kapten Doolittle och ett antal andra flygaräss gjorde stordåd när dem rensade B17 från allt onödigt och lastade bomber och bränsle ombord, för att efter fullgjort uppdrag dra bort mot Kina och där försöka landa så gott det gick. 7 besättningar (om jag inte misstar mig) togs av japsarna som gav dem ett straff värre än döden. resten drog till Kina och efter vissa krumbukter kom tillbaka till USA. Och det äe mycket kort tid att träna in sig på kort startbana (hangarfartygslängd) som aldrig gjorts tidigare med B17, och sedan ta Tokio, redan 19 April. Det är grymt snabbt marscherat.

kan man säga ja, målet var att ge igen, med alla till ståndes medel, och visa att dem gett sig på fel folk.

man skall lägga till att dem dessutom flög lågt för att komma in under en ev. radar och tog japsen med total överraskning.
hmm...där kan jag inte hålla med dig...enligt de uppgifter jag fått så blev hangarfartygen upptäckta av ett japanskt fartyg, osäker var det var för slags fartyg dock.

Avståndet ändrades till 700 sjömil har jag för mig, den siffran var inte bestämt innan utan fick starta tidigare än planerat. Vet dock inte om deras position meddelandes till tokyo tillräckligt snabbt för att de skulle hinna förbereda sig för bombningen. Men antar också att de inte visste om att det var bomb plan heller då de aldrig hade lyckats innan. Kan ha fel dock...
Bild
Användarens profilbild
Elohim
Varnad

Inlägg av Elohim »

Elohim skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: Operation vengeance gavs order om från allra högsta ort, det vill säga presidenten personligen, och kapten Doolittle och ett antal andra flygaräss gjorde stordåd när dem rensade B17 från allt onödigt och lastade bomber och bränsle ombord, för att efter fullgjort uppdrag dra bort mot Kina och där försöka landa så gott det gick. 7 besättningar (om jag inte misstar mig) togs av japsarna som gav dem ett straff värre än döden. resten drog till Kina och efter vissa krumbukter kom tillbaka till USA. Och det äe mycket kort tid att träna in sig på kort startbana (hangarfartygslängd) som aldrig gjorts tidigare med B17, och sedan ta Tokio, redan 19 April. Det är grymt snabbt marscherat.

men det där med radarn stämmer nog... men har för mig de blev upptäckta innan dess hm...
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Elohim skrev:
Elohim skrev: Om man ska sammanfatta det anfallet så var meningen med anfallet att skrämma fienderna och man kan säga att det var ett rent självmords uppdrag (nästan)

hmm...där kan jag inte hålla med dig...enligt de uppgifter jag fått så blev hangarfartygen upptäckta av ett japanskt fartyg, osäker var det var för slags fartyg dock.

Avståndet ändrades till 700 sjömil har jag för mig, den siffran var inte bestämt innan utan fick starta tidigare än planerat. Vet dock inte om deras position meddelandes till tokyo tillräckligt snabbt för att de skulle hinna förbereda sig för bombningen. Men antar också att de inte visste om att det var bomb plan heller då de aldrig hade lyckats innan. Kan ha fel dock...
Det var 400 sjömil dem ville åt men den japanska farkosten hann aldrig larma innan det låg på sjöbotten, det har man kunnat klarlägga efteråt.
men dem tog inte risken och for iväg.

resultatet var i vart fall en katastrof för japsen.
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

lite SO till imorn :(

1. Vilka tre sätt kan polikerna använda för att dra in mer pengar?

2. Vilka är de tre grundläggande frågorna när det ghäller produkttionsmedlen?

3. I en kommun är kommunalskatten 32 kr. Hur mycket ska då arbetsgivaren dra av i kommunalskatt på varje 100lapp innan han betalar ut lön till sina anställda?

4. Varför är det bra för hushållen om det går bra för företagen?

... ha 20 frågor till men dom ska jag ta i tu med själv :)
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Honkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Honkan »

Tjenare, nu behöver jag verkligen hjälp av er här. Det är så att vi var några st som fick IG på SO-provet om första världskriget, och som uppgift istället så får vi göra exakt samma prov hemma, trodde det skulle vara peace of cake ni vet alla poolarna kan ju liksom svaren, men det kan dom inte :S Ingen kommer ihåg och pappa/mamma vet inte så nu vänder jag er till er, skulle vara shysst som fan om ni ville hjälpa mig!

Skriver lite frågor jag behöver hjälp med.

1. Vilka tre länder bildade ett av stormaktsförbunden vid tiden före första världskriget?

2. Under vilken stormakt ingick Sarajevo när första världskriget bröt ut?

3. Vilka stod bakom mordet på Österrikes tronföljarpar?

4. 1517 drog sig ett land ur första världskriget och ett annat gick in i kriget, vilka var dessa två länder?

5. Vilka slag lade grunden till det stillastående ställningskriget i väst?

6. Den ryska tsaren störtades i november 191 - Vm utnämndes till landet nya ledare?

7. Den 28 juni 1919 undertecknades fredsfördraget - på vilken plats skedde det?

Hjälp mig nu!!
Vi har Rab, vad fan har ni?!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Honkan

3. Mordet på franz ferdinand? Det var gruppen kallad "svarta handen" som gjorde det, Gavrilo Princip, var den som sköt.

1. Var det inte Italien, Tyskland, Japan som var axelmakten?

7. I versailles exakt 5 år efter skotten i Sarajevo.
Årets Styrelsemedlem 2013
Honkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Honkan »

Tackar mannen=)

Har fixat ihop alla svar nu!
Vi har Rab, vad fan har ni?!
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Tjenare!
har en läxa som ska vara inne på Tisdag, men har fastnat på en punkt.

Vad är detta för formel?
F=p*A

har googlat och sånt, men ändå inte hittat o:
Mvh
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

Har redovisning IMORGON!! Behöver snabbt hjälp snälla, min fråga är vad denna meningen menas med : Kulmen nåddes i Frankrike under Voltaire och encyklopedisterna.)

SJälv ordet jag inte förstår är "Kulmen"..... Iallafall snälla hjälp! om tex lärarn skulle fråga eller något!
Användarens profilbild
jonssson13
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonssson13 »

Jag ska jämföra Samer ( Svenska ursprungsbefolkningen ) med Indianer ( bla USA:s ursprungsbefolkning )

Skriv gärna allt ni kan Likheter, skillnader ALLT :D
Har tills torsdag kväll på mig, är väldigt tacksam för svar :)
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

ENGELSKA

Inlägg av draceN96 »

Tja har Engelska muntligt på tisdag (snabba svar tack) vet ej vad jag ska prata om (ca 5min) behöver något väldigt lätt är inte bra på muntligt (går i 9:an) så hjälp mej vad jag ska prata om och ngt kul och som sagt MYCKET lätt ! tack på förhand
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
daben
Svårstartad skrothög

Re: ENGELSKA

Inlägg av daben »

draceN96 skrev:Tja har Engelska muntligt på tisdag (snabba svar tack) vet ej vad jag ska prata om (ca 5min) behöver något väldigt lätt är inte bra på muntligt (går i 9:an) så hjälp mej vad jag ska prata om och ngt kul och som sagt MYCKET lätt ! tack på förhand
Utveckla frågan lite. Ska deta handla om något speciellt?

Annars kan du ju sncka om något du är intresserad av? De e ju bara babbla på:)
Kolla hjärtans gärna in mitt derbiprojekt!:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30746

Och när du kollat... KOMMENTERA!!:D
Zer0x
Avstängd

Re: ENGELSKA

Inlägg av Zer0x »

draceN96 skrev:Tja har Engelska muntligt på tisdag (snabba svar tack) vet ej vad jag ska prata om (ca 5min) behöver något väldigt lätt är inte bra på muntligt (går i 9:an) så hjälp mej vad jag ska prata om och ngt kul och som sagt MYCKET lätt ! tack på förhand
ta något som du är intresserad av, då kan du ju redan det väsentliga och behöver inte läsa från något papper vilket är lättare och du får bättre betyg :)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

tja, behöver lätt fakta om atomen. Om dessa punkter
* vad masstal är
*vad alfa, beta och gammastrålning är.

har läst i NO-pappret men fattar inte ett skvatt så om nån kan vara snäll att hjälpa mig, skriv gärna så förenklat ni kan.
PS Tycker att atom o fysik är svårt. DS
MVH Julle96 :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

julle96 skrev:tja, behöver lätt fakta om atomen. Om dessa punkter
* vad masstal är

har läst i NO-pappret men fattar inte ett skvatt så om nån kan vara snäll att hjälpa mig, skriv gärna så förenklat ni kan.
masstal = antalet protoner och neutroner i en atom
Beta och alpha strålning kan jag inte säga så mkt om, det enda jag vet är att dom inte tränger igenom föremål så lätt och att dom är joniserade alltså farliga.. ;)
Användarens profilbild
jonssson13
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonssson13 »

* vad masstal är

Masstal är antalet nukleoner, det vill säga summan av antalet protoner och neutroner som finns i en atom.

har gjort det där på engelska också men har ingen aning om vad andra frågan är :)
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

* vad masstal är

alfastrålning är joniserande strålning av alfapartiklar. Den består av atomkärnor av helium, 2 protoner och 2 neutroner. Den typen av strålning räcker inte längre än 10 cm och kan inte ens ta sig igenom papper eller huden.

Betastrålning är joniserande strålning av betapartiklar. Det är elektroner och/eller positroner. Det uppstår när en neutron i en atomkärna sönderfaller i en proton och elektron. Betastrålning kan hejdas av en glasskiva eller plåt och är farlig för människan. I större doser kan det orsaka cancer och döda.

Gammastrålning kommer jag inte ihåg, kolla på wikipedia så får du nog reda på det.

Vi skriver insändare på svenskan och alla är klara utom jag, då nästan alla bara kopierade från färdiga, men jag hittar inga så om ni vet någon eller har skrivit någon själv så får ni gärna dela med er.
Användarens profilbild
mackenils
Elmoped

Inlägg av mackenils »

Jag har haft sjukt mycket att göra denna vecka i skolan som prov, bokredovisningar,läxförhör osv.

Nyss fick jag ett sms av en polare och frågade om jag var färdig med en bokrecension, då tänkte jag ajuste faaaN!!!!

Så nu undrar jag om någon har en bokrecension på boken möss och människor på sin dator!

Tack på förhand :wink:
Skriv svar