Alla dom sorterna r likvärdiga fast dom gör knappt någon effekt, i med det att dom inte är avstämda för just din motor, det jag har hört som är bäst och ger mest effekt är att göra en avstämd powerbox alltså en hemmagjord Boost bottle =)
Det absoluta bästa är att tillverka en själv.
Finns en fin guide med hur du gör och bifogad länk till ett program som mäter ut vad slang och bruken ska ha för mått.
Och kan tillägga att det ger knappt någon skillnad så länge du inte kör på 70cc.
Men av dom alla dom dära är dom alla likvärdiga då ingen är avstämd för ens egen moped. Men hört att doppler ska vara ganska nära fleras hemma byggda.
ja har stage 6, den funkar hur bra som helst!!! för o sätta dit den så får man ju borra i insuget, o gänga så man kan skruva i en nippel. Annars kanske de går att fixa hål i gummit, men då blir de svårt att täta..... silikon funkar inge bra ihop me bensin om man ska täta me de...
ett tips bara: använd kort slang, ha man skitlång så når aldri gaserna fram till bottlen..., bäst me kort, då de kommer in i bottlen direkt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:ja har stage 6, den funkar hur bra som helst!!! för o sätta dit den så får man ju borra i insuget, o gänga så man kan skruva i en nippel. Annars kanske de går att fixa hål i gummit, men då blir de svårt att täta..... silikon funkar inge bra ihop me bensin om man ska täta me de...
ett tips bara: använd kort slang, ha man skitlång så når aldri gaserna fram till bottlen..., bäst me kort, då de kommer in i bottlen direkt.
ok, så den ska vara så kort som möjligt då lr? vet du hur lång din är?
Kreidlermongo skrev:En boostbottle fungerar enbart på lägre varvtal då den inte hinner fyllas upp på de högre:D
nejmen dedär va lite fel boostbottlen fylls på sålänge du släpper gasen vettu när det blir vaccum spelar ingen roll hur mycket du varvar.. när det blir vaccum i boostbottlen och du släpper gasen så reser sig tuben och fylls med bensin
nja ja vet inte om ja känner nån större skillnad just direkt... men den går helt klart fortare, och renare!!! de känns som ja har lite mer kontroll på motorn, de ger lite mer sug eller hur man nu ska beskriva de.. de blev goare botten mm....
lite svårbeskrivet... ja vet inte exakt vad du mena me gasrespons?? finns ju lite olika sätt att tolka xD
Live slow - Die whenever
Kreidlermongo skrev:En boostbottle fungerar enbart på lägre varvtal då den inte hinner fyllas upp på de högre:D
nejmen dedär va lite fel boostbottlen fylls på sålänge du släpper gasen vettu när det blir vaccum spelar ingen roll hur mycket du varvar.. när det blir vaccum i boostbottlen och du släpper gasen så reser sig tuben och fylls med bensin
Det borde enbart kunna vara vaccum i boostbottlen vid gaspådrag när du har trotteln uppe och gaser tar sig in i vevhuset. När du sedan släpper på gasen och trotteln åker ner så vill gaserna tryckutjämmna och tar sig då ut i boostbottlen. När du sedan börjar gasa igen tömms boostbottlen och det är detta som ni uppfattar som att ni får mera effekt men insugskraften kan ändå aldrig bli starkare och dra in MER gaser än vad den gör annars vid det givna varvtalet och därför ger det inte mycket mer effekt. Det kan ge lite extra vid låga varvtal men vid full trottel är det ingen skillnad då den INTE fylls upp.
Varför tror ni t.ex. att Yamaha fimpade sitt yvps-system som de hade i början av 80-talet?
Hur en boostbottle fungerar är att den töms varje gång ventilen/kolven öppnar insugsröret. När sedan ventilen/kolven stängs retarerar gaserna och de fjädrar tillbaka i insuget, en del söker sig då upp i boostbottlen och en del är på väg ut igen tillbaka genom förgasaren men de vänder lika snabbt igen eftersom de krockar med andra gaser som är på väg in i förgasaren som satts i rörelse sedan förra insugstaktens undertryck från vevhuset. När sedan kolven/ventilen öppnar för insuget igen så är boostbottlen full av luft/bensinblandning som åker in i insuget.
Anledningen till att detta inte fungerar på högre varvtal är pga att inte gaserna hinner fjädra ihop i princip tills det att insuget öppnar igen, fattar ni?
ÄNTLIGEN en ödmjuk människa här inne som inte är någon jävla besserwisser. FAst det var inte han Chifen eller vad han heter heller men ni 2 har varit de 2 första ödmjuka.
Bra då vet jag det med knappen tills nästa gång och jag ber om ursäkt för denna gången.
Det finns ett ordspråk som heter: En gång är ingen gång men två gånger är en gång för mycket
Bra att du börjara förstå lite på sidan
Alla är såna mot nykomlingar du vänjer dig. Men börja ta en titt på formuts regler så får du en liten iblick hur det är här i forumet
En boostbottle är till för att minska blowback.
Det är oftast mest blowback på låga varvtal, men när pipan börjar dra så blir det nästintill ingen blowback.
Därför ska man stämma av boostbotteln på låga varvtal tex runt 4000 rpm, då den inte fyller någon större funktion på högre varvtal.
MR_MX skrev:En boostbottle är till för att minska blowback.
Det är oftast mest blowback på låga varvtal, men när pipan börjar dra så blir det nästintill ingen blowback.
Därför ska man stämma av boostbotteln på låga varvtal tex runt 4000 rpm, då den inte fyller någon större funktion på högre varvtal.
/F
Aou, det där med blowbacks var ju det jag beskrev med att gaserna först retarerar sen vänder. Detta sker mest på lägre varvtal som du säger för då är inte gashastigheten lika hög och därför blir inte trycket från de inkommande gaserna lika högt + att de knappt hinner vända när mopeden varvar mycket för det tar bara ytterst liten tid sen har du ett nytt undertryck som smaskar i sig.
"Blowbacksen" är som minst då motorn har max fyllnadsgrad/tidsenhet för då suger den i sig mest gaser.
blir det bättre med en boost bottle? jag bryr mig inte om hur mkt, svara bara ja lr nej och om det blir bättre vilken av dom länkade ska jag köpa?(länken till (i guiden) programet funkar ej så jag kan inte gör en egen)
ÄNTLIGEN en ödmjuk människa här inne som inte är någon jävla besserwisser. FAst det var inte han Chifen eller vad han heter heller men ni 2 har varit de 2 första ödmjuka.
Bra då vet jag det med knappen tills nästa gång och jag ber om ursäkt för denna gången.
Det finns ett ordspråk som heter: En gång är ingen gång men två gånger är en gång för mycket
va? vad har jag sagt för att förolämpa dig? en boostbottle fungerar liknande en återcirkulerande dumpventil.. inte riktigt samma men tar lite tid att förklara.
Luthemaister skrev:blir det bättre med en boost bottle? jag bryr mig inte om hur mkt, svara bara ja lr nej och om det blir bättre vilken av dom länkade ska jag köpa?(länken till (i guiden) programet funkar ej så jag kan inte gör en egen)
Kreidlermongo skrev:du har ju INTE sagt ngt som förolämpar mig, läs vad jag skrev
men jag vet vad en boost bottle är hur det är tänkt att den ska funka. men undrar om det verkligen gör det och vilken av dom som är bäst
Ska du bara köpa en universal så är det ju helt upp till vilken motor du har då inte EN kan vara bäst till alla motorer eftersom att alla motorer är olika.
Och då menar jag inte bara mellan 2olika motorer utan från en AM6 till en annan eller en Derbi till en annan. Det beror ju på kolavlagringar också mm
bensinskalle skrev:ja har stage 6, den funkar hur bra som helst!!! för o sätta dit den så får man ju borra i insuget, o gänga så man kan skruva i en nippel. Annars kanske de går att fixa hål i gummit, men då blir de svårt att täta..... silikon funkar inge bra ihop me bensin om man ska täta me de...
Det finns ju separata anslutningar på insuget för olja eller vakum...kan man ansluta den till den anslutningen???
Det finns ju separata anslutningar på insuget för olja eller vakum...kan man ansluta den till den anslutningen???
Ja om du har vacuumanslutning på insuget så kan du använda det
Oljenippel fungerar inte eftersom den är på tok för tunn
Live slow - Die whenever
Ja om du har vacuumanslutning på insuget så kan du använda det
Oljenippel fungerar inte eftersom den är på tok för tunn