aerox seg när den är varm

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

aerox seg när den är varm

Inlägg av felle95 »

hej
jag har en fråga angående aerox 08 det är så här när min aerox har blivit varm så tappar den kraft om man jämför kraften när den är kall.
är det remmen som är slut eller ?
den är helt org
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Det är för att aerox 06 och framåt har för små munstycken original, jag satte strl 70 I min helt original aerox och den gick MYCKET bättre! Samma topp som en i klassens aprilia sr50 direktinsprutad :D :D :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Kopplingen slirar -_-
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

KoNG skrev:Kopplingen slirar -_-
när den blir varm ?:O
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

ja det är bara när den är varm som den tappar kraft och axxet blir sämre.
så min pappa sa att det kunde vara att remmen blev varm och töjs så att den inte har samma grepp i variatorn
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

men hur långt har du kört den det kan vara ringarna som e slut för när cylindern blir varm så expanderar den o då kan man tappa effekt om ringarna är slitna
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

den har gått ca 310 mil och servades för en månad sen på yamaha center
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

felle95 skrev:den har gått ca 310 mil och servades för en månad sen på yamaha center
ok då äre nog inte de som är problemet men det kan kanske vara remmen som är sliten :)
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 maj 2009, 18:35

Inlägg av erkan94 »

Min aerox 09 var precis likadan när den var original. När den var kall gick den upp i 60 på mätarn sen när man kört ett tag gick det inte fortare än 50 på mätarn. Men när jag drog v-ringen och bytte munstycket till ett 72 så blev det mycket bättre.
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

exakt så är det på min men vad rekommenderar ni lite mer erfarna moppeförare lämna in den på yamaha center eller göra vad som behövs själv har skruvat lite med mopeder innan dock inte med yamaha aerox.
är väldigt tacksam för allas svar :D
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 april 2008, 15:10
Ort: Kållered, Mölndal

Inlägg av Fradz »

lämna inte in på yamaha center eftersom de inte trimmar mopeder längre, ifall du tänkte byta munstycke o dra v ringen, det är jättelätt att byta munstycke, ta bara loss bensin slangarna så de inte är bensin i förgasaren också öppnar du där flottören är o byter munstycket haha tar inte mer än 5 minuter, inte för mig iaf :P men de trimmar INTE på yamaha center, de gjorde de förut men inte längre :x fett dåligt :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Dom byter inte ens till större munstycke, vilket är vad du behöver göra ;) dra v-ringen gör ingen skillnad på hur den går i varmt/kallt :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

så det är inte remmen som är slut ?
jag vill inte trimma men om man bara byter munstycke kommer den gå bättre då ? eller måste man dra variator ringen också för att den ska gå bra när den är varm.
en fråga till vilket sorts munstycke ska jag byta till.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

felle95 skrev:så det är inte remmen som är slut ?
jag vill inte trimma men om man bara byter munstycke kommer den gå bättre då ? eller måste man dra variator ringen också för att den ska gå bra när den är varm.
en fråga till vilket sorts munstycke ska jag byta till.
du behöver inte dra v-ringen :P munstycke runt 70 är bra, du får testa lite :)

Min går upp till typ 55-60 på mätarn en varm dag, vetefan hur snabbt det går egentligen ^^ Har lite för lätta vikter skulle jag tro iförsig :)

edit: men kom ihåg att den faktiskt räknas som trimmad då, även om jag tror att inte många poliser skulle bry sig eller ens märka det ;)
Senast redigerad av Tuta den 27 februari 2010, 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 april 2008, 15:10
Ort: Kållered, Mölndal

Inlägg av Fradz »

asså säg inte " ska bara bya munstycke vill inte trimma "

jag sa så till min pappa, " ska bara köpa trimm rör inget mer "

nu sitter jag här med 70cc o massa skit.

ja som sagt:P
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

ja jag fattar att det kanske lät lite konstigt men att byta munstycke tycker jag är så lite trim att man knappt märker det så mycket medan att dra variator ringen märks mer på hastigheten än att byta munstycke. jag vill bara att den ska gå lika bra när den är varm som den gör när den är kall.
vad ska jag köpa för munstycke?
det är väll huvudmunstycket man byter.
uppskattar verkligen att ni tar er tiden att hjälpa mig tack så jätte mycket. :D :D :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12352

sånna du ska ha, finns guider på å byta munstycke också, läs dom innan du ger dig in på att byta iaf. Bra å ha lite koll ;)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

tack för svar :D
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

har några frågor till och det är
hur kommer man lättast åt förgasaren vill helst inte skruva av allt för många kåpor sen den andra frågan är att aeroxen har väll en vakuum förgasare och när man tar av flottörskålen förstörs inte vakuumet då eller ?
tack för att ni har hjälpt mig så här långt hoppas att ni kan hjälpa mig lite till :)
finns det något annat man ska tänka på när man byter munstycke ?
:) :) :) :)
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 april 2008, 15:10
Ort: Kållered, Mölndal

Inlägg av Fradz »

felle95 skrev:har några frågor till och det är
hur kommer man lättast åt förgasaren vill helst inte skruva av allt för många kåpor sen den andra frågan är att aeroxen har väll en vakuum förgasare och när man tar av flottörskålen förstörs inte vakuumet då eller ?
tack för att ni har hjälpt mig så här långt hoppas att ni kan hjälpa mig lite till :)
finns det något annat man ska tänka på när man byter munstycke ?
:) :) :) :)

du måste nog ta av sido kåporna och sadeln om du ska komma åt förgasaren så du kan byta munstycke utan att koppla ur gas wire o skit :P

nej vakumet kommer när motorn är igång så de händer inget med vakumet när du bara öppnar förgasaren :P

tänk på att inte få smuts i förgasaren :) och om den är lite smutsig så kan du ju ge den ett bensin bad så kanske den mår ännu bättre efter :D!!
drd-henke
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 juni 2009, 12:35

Inlägg av drd-henke »

Du förstör inte vakuumet vad jag vet. har hjälpt en kompis att byta munstycke, förgasare och (inställningar) på hans yamaha aerox 03 och det har bara varit att ta av luftfiltret och sen krypa under och lossa flottörs locket och byta munstycket :D
bensinen som är i flottören rinner ju ut men inte det andra tanken för vakuumen stänger ju när det inte suger bensin :D
Användarens profilbild
felle95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 augusti 2009, 18:54

Inlägg av felle95 »

tack för svar :D :D :D :D
Låst