Kylarvätska i vevhuset :S

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
antis76
Elmoped

Kylarvätska i vevhuset :S

Inlägg av antis76 »

Hej, på min aprilia skulle ja byta kolv idag och så kom det kylarvätska ner i vevhuset! Kommer det att rosta nu? Annars vad kommer att hända? Vad måste göras?
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

byta motorolja iallafall :P
antis76
Elmoped

Inlägg av antis76 »

okej vad händer annars? är det farligt? för jag tror min polare sa att hans rostade fast när den stod så i typ en vecka när han väntade på ny kolv
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

antis76 skrev:okej vad händer annars? är det farligt? för jag tror min polare sa att hans rostade fast när den stod så i typ en vecka när han väntade på ny kolv
Det är ju inte bra med vatten i oljan, vet inte vad som kan hända annars men byt :P
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

MinikeV skrev:
antis76 skrev:okej vad händer annars? är det farligt? för jag tror min polare sa att hans rostade fast när den stod så i typ en vecka när han väntade på ny kolv
Det är ju inte bra med vatten i oljan, vet inte vad som kan hända annars men byt :P
Det kan ju inte vara vatten I oljan för oljan driver ut vatten ;) men det skall nog inte vara så stort problem är vad ja säger.. hur mkt var det som rann ner ?
antis76
Elmoped

Inlägg av antis76 »

kankse 0,5dl-1dl men jag går ut imorgon och byter motorolja och så är det bra sen?
drd-henke
Elmoped

Inlägg av drd-henke »

när oljan rörs runt med vattnet så blir det vitt klet so inte är bra men byta olja.
Har olja i vattnet på min epa då topp packningen är sönder blir vitt klet.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om din hoj inte har fyrtaktsmotor så är oljan i din växellåda fullständigt opåverkad, och någon motorolja som går byta finns inte i tvåtaktare - dom får ju sin motorolja ihop med bensinen & luften.

Se till att torka ur vevhuset ordentligt, och se till att få en skyddande oljehinna över allt i vevhuset så fort som möjligt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
antis76
Elmoped

Inlägg av antis76 »

vadå hur får man en hinna av olja??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Då måste få på nån sorts olja snabbt. Lagrena är gjorda av rostvänlig metall och rostar fast om de ligger kvar vatten på dom. Du kan ju spruta i wd-40 eller liknande, kan göra att de blir otrevligt att starta med för att få på olja måste du nästan plocka isär motorn annars..
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Rätta mig om jag har fel nu, men kylarvätska.

Det är ju Glykol i det (om du nu inte blandar bara vatten, vilket du inte borde på vintern). Och Glykol är väl till för att förhindra rost, så..
Borde det ens rosta då?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

TobbaN skrev:Rätta mig om jag har fel nu, men kylarvätska.

Det är ju Glykol i det (om du nu inte blandar bara vatten, vilket du inte borde på vintern). Och Glykol är väl till för att förhindra rost, så..
Borde det ens rosta då?
Finns risk att de gör de ändå, men i teorin är de ju som du säger att de inte borde rosta ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

bensinskalle skrev:
TobbaN skrev:Rätta mig om jag har fel nu, men kylarvätska.

Borde det ens rosta då?
Finns risk att de gör de ändå, men i teorin är de ju som du säger att de inte borde rosta ;)
Iförsig, det är ju fortfarande vatten i det. Så det finns nog en chans :)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

fast glykol skyddar ju mot korrosion på aluminium, skyddar det mot rost på järn(eller vad då lagrena e gjorda av) också?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av eggi »

hände för mig kicka i en halvtimme så ska det funka sprutade vatten från avgaröret iaf det är inte farligt
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "

Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

eggi skrev:hände för mig kicka i en halvtimme så ska det funka sprutade vatten från avgaröret iaf det är inte farligt
säker på att inte din topp-packning är kass :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:fast glykol skyddar ju mot korrosion på aluminium, skyddar det mot rost på järn(eller vad då lagrena e gjorda av) också?
ska skydda mot rost på järn och stål också, annars skulle ju alla motorers innandöme rosta sönder ;) Pumpar osv...
Live slow - Die whenever
Låst