moppeålder pt2

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

moppeålder pt2

Inlägg av 12OZPROPHET »

Tja alla moppetöntar!

Jag har nu börjat fundera på moppe igen efter ett antal år i bil. Jag kommer därför att till våren investera i en sprillans ny scooter men eftersom det är 5-6år sen jag sist tömde internet på all möjlig moppe info så kommer jag nu behöva lite hjälp i den nu nyväxta djungeln..

Lite historia om mig själv då..
Hade under mina gyllene moppeår lite olika mopeder, bland annat;
* Derbi Predator LC urpluggad och väldigt trevlig.
* Gilera Stalker 70cc sport setup.
* Gilera RCR med drevad, gianelli rör och bestyckad förgasare.
* Honda Monkey, bästa vinteråket. :D
* Piaggio ZIP 4T, Soppasnål pendlar scooter dock slö som fan.

Eftersom jag nu kommer att flytta till härliga skåne tänkte jag sälja bilen och börja pendla med moped till jobbet. Mopeden skall skruvas isär samma dag den leveras men jag har inte riktigt lyckas bestämma mig för vilket märke det skall bli.

Den får gärna va stabil och inte lätt som min stalker va. Den kommer att få sig en midrace setup och utseende mässigt bara piffas upp aningen då det ska bli en riktigt stealth scooter, vill ju inte bli tagen varje morgon påväg till jobbet.

Har alltid drömt om en Aerox men vad säger ni om det? fördelar/nackdelar? Har även kollat på en ny Runner. Vilken är bäst att trimma? Övrig kvalite och hållbarhet?

Vilken midrace setup skulle vara bäst för att pendla på vardagarna och piskas på helgerna? Den får gärna vara hållbar då långa färder kommer säkerligen att göras till olika platser runt om i södra sverige.

:D
suomi
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

jag hade lätt köpt en Derbi DRD om jag hade haft råd iaf :P

Men min kompis har en aerox med en hög komp kolv, dragen vring, andra variator vikter och avkapad orginal ljuddämpare, den går över 90. tänk då om han hade haft 70cc o grejor, shit :shock:

fast det är en 1998 årsmodell aerox, men han har kört med den i snart 2 år utan att ens byta kolv o grejor så de håller nog rätt bra för trimning, har aldrig haft en aerox har bara en gammal puch maxi och en skiten yamaha neos som inte ens startar :x

men jag hade satsat på en Aerox om du bara vill ha scooter..
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

gilera runner skulle jag ha valt. bättre motor än aerox, stabilare ram, och resterande är väl ganska lika.

om jag var du så hade jag kört på en sp/stage6 racing cylinder med ett yasuni c16 rör, 21mm förgasare. och såklart en variator och koppling, tex malossi multivarr och malossi fly clutch. som vev rekomenderar jag en Hebo alternativt doppler, så dom håller hög kvalitet till lågt pris. wtt membran sitter inte heller fel.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Vill du däremot få en moped som är lätt att köra i trafiken utan att du måste varva den till 10 000RPM så rek. jag starkt en Aerox + Polini 70cc/Corsa eller annan lågvarvig. På med ett Doppler S3R rör och håll kvar org. luftburken alternativt borra hål i den. Lägg till en 19mm förgasare
Då snackar vi om stealth :)

Ett C16 + 21mm förgasare och S6 racing kommer ju höra från en kilometers avstånd.. :)
Om du dock inte bryr dig om ljudet så.. shoot! Racing är en trevlig cylinder.
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

Inlägg av 12OZPROPHET »

Har nu läst runt lite mer och som ovanstående skrev så lutar det nog åt en runner. Ska nog iväg i veckan och snackade med en återförsäljare då jag precis hittade en annons om billiga splitternya 08:or..

Självklart så slänger jag upp en projekt tråd när det väl rullar igång.

Sen så gör det inget om den låter gött när man väl drar på, men utseendemässigt kommer den va relativt stealth. Absolut ingen nackvridare :D
Men typ lackera röret mattsvart, ni förstår galoppen..

:)
suomi
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Kör på aerox, riktigt sköna att köra! 8)

Och ett plus jämfört med runner, dom ser inte så jävla fula ut :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

ja aerox skulle jag satsa på skit sköna <33 :wink:
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

Inlägg av 12OZPROPHET »

Jätte trevligt att ni svarar, men motivera gärna varför. Varför Aerox över Runner(nya).
suomi
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

ja jag tycker att aerox är den snyggaste skotern och skön att köra jag kan ju inte prata skit om runner för jag har aldrig kört en men det är ju vad som ser fint ut och bra kvalite som man ska ha :D hoppas du hittar vad du vill ha :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

Fradz skrev:jag hade lätt köpt en Derbi DRD om jag hade haft råd iaf :P

Men min kompis har en aerox med en hög komp kolv, dragen vring, andra variator vikter och avkapad orginal ljuddämpare, den går över 90. tänk då om han hade haft 70cc o grejor, shit :shock:

fast det är en 1998 årsmodell aerox, men han har kört med den i snart 2 år utan att ens byta kolv o grejor så de håller nog rätt bra för trimning, har aldrig haft en aerox har bara en gammal puch maxi och en skiten yamaha neos som inte ens startar :x

men jag hade satsat på en Aerox om du bara vill ha scooter..
den går inte över 90.........
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

Inlägg av 12OZPROPHET »

Vad säger ni om Piaggio NRG, den såg också rätt stabil och bra mycket billigare än Aerox och Runner som nya. Aerox och Runner kostar drygt 25k nya medans man kan få NRG för 19k..
suomi
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

12OZPROPHET skrev:Vad säger ni om Piaggio NRG, den såg också rätt stabil och bra mycket billigare än Aerox och Runner som nya. Aerox och Runner kostar drygt 25k nya medans man kan få NRG för 19k..
Piaggio samt Yamaha (Minarelli) motorn, har oftast legat på top när det gäller trimning och hållbarhet, dom går även orginal och mkt bättre när det gäller lite trimning.

Grejen är att dom är dom bästa motorerna idag för att trimmas, dom kan prestera mer, men det viktigaste, dom har större utbud av trim när det gäller sånt. Tänk även på att köpa en Vätskekyld moped, finns typ inget till luftkyld.

Men det är något jag skulle rekommendera när du trimmar!

mvh
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Välj vad som helst med Piaggiomotor, vätskekyld och bromsskiva fram och bak.

Dvs NRG eller Runner.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

Tycker inte du ska köpa Aerox ;) för vanliga och inte spec sköna tycker jag.. Köp en speedfight 2 , ! rikigt sköna och stabila :) finns nog rätt hyffsat med delar med

lycka till med ev. köp :D
Användarens profilbild
guru
Kebab & Falafel

Inlägg av guru »

tycker du ska köpa en nrg purejet ´dom e riktigt sköna och om du är bra på direktinsprut och allt så går dom som in i helvete snabbt avstypta/effektrör. :D
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

Inlägg av 12OZPROPHET »

Börjar luta åt NRG hållet. Men va betyder alla modelnamn? NRG DD, DD SPECIAL, DT, PUREJET?
suomi
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

purejet är en insprutare. köp inte den om du inte kan mappa om sprutet. vilket inte alls är helt enkelt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
12OZPROPHET
Elmoped

Inlägg av 12OZPROPHET »

nefan, förgasare skall det vara. DD är tydligen vattenkyld så då är DT antagligen luftkyld. Så en NRG DD är av intresse nu.

Har suttit och googlat på denna modell och hittade två intressanta projectrådar som jag tänkte dela med mig av.

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=102810
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=129504

Ja dom verkar ju vara prima och orginal veven verkar hålla mycket! + att dom är äckligt snygga :oops:
suomi
Låst