Rullar inte?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Rullar inte?

Inlägg av erkan94 »

Satte på 70cc idag och den startar, men när man gasar så ryker jättemycket och den vill inte varva ut och inte heller rulla. Är den felinställd? Jag har munstycke 96.
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Mer info skulle inte skada, rör? förgasare?
Bild
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Rabxorzz skrev:Mer info skulle inte skada, rör? förgasare?
Leovince ZX
Gurtner 12 mm
vikter 4,1 g
96 munstycke
gula kopplingsfjädrar
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

körde du något med den efter du hade bytt kopplings fjädrarna ?
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

michaelzwe skrev:körde du något med den efter du hade bytt kopplings fjädrarna ?
Ja, det är bara cylindern vi bytt. Men den rullade lite på första starten sen nu så vill den inte rulla och varva
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

okej såg nu att ryker där uppe och inte rycker :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Kanske felvänd kolv om du har otur, pilen ska vara mot avgasporten.

Sen är den förmodligen felinställd eftersom den bara ryker osv.

Sen tycker jag synd om din cylinder som blir kvävd av din lilla 12mm förknasare ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

bensinskalle skrev:Kanske felvänd kolv om du har otur, pilen ska vara mot avgasporten.

Sen är den förmodligen felinställd eftersom den bara ryker osv.

Sen tycker jag synd om din cylinder som blir kvävd av din lilla 12mm förknasare ;)
Kolven är inte felvänd, och man ska kunna använda cylindern med 12 mm förgasare :p men kan det vara vikterna eller för stort munstycke? (strl 96)
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

förstort munstycke :)
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

hur låter den?

Du kanske kan spela in nått t.o.m.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

erkan94 skrev:
runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.

Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Hur gård tryckfjäder har du?:S
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Muffä skrev:
erkan94 skrev:

Hur gård tryckfjäder har du?:S
Original, ingen har sagt att jag behöver byta när jag ska ha sport 70cc. Men det verkar som att det är något fel på inställningarna eftersom den ryker och inte vill varva.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

har du malossis blå kopplingsfjäder är det alderless för hårt!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

bluerider94 skrev:har du malossis blå kopplingsfjäder är det alderless för hårt!
Nej jag har de gula som kommer med zx röret
Användarens profilbild
emanuel93
Svårstartad skrothög

Inlägg av emanuel93 »

först skrev du gula fjädrar sen blåa och nu gula igen :P men jag tror det har med kopplingsfjädrarna att göra
Fahlman
Elmoped

Inlägg av Fahlman »

även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
Användarens profilbild
emanuel93
Svårstartad skrothög

Inlägg av emanuel93 »

Fahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullar :? och 96 låter ju inte spciellt stort
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

emanuel93 skrev:
Fahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullar :? och 96 låter ju inte spciellt stort
Det är nog rätt stort med tanke på att jag har original luftfilterboxen :P

Jag undrar också om jag måste blanda extra olja i tanken samtidigt som oljepumpen fungerar? För innan när jag gjorde det så sprutade röret ut olja och moppen hade ingen tomgång. Men när endast oljetanken användes går det bra.
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

jag körde med pytte lite olja i tanken och moppens egna olje skit, de funka jättebra, men nu kör jag med bara blandning i tanken =) min moppe gjorde också så innan, bara stod och rök, men ställde in förgasaren med luft skruv osv, fast inte med orginal luftburken haha, har orginal luftburken nu men utan plugg och utan filter i, och det funkar jättebra, dämpar ljudet med!
Låst