köttpaj skrev:Ni med dålig fantasi behöver ju inte skriva noveller!
Man kommer ju få fyra stycken alternativ, där en av de borde vara en argumenterande uppsats/krönika.
Jag tänker lätt välja att skriva krönika, mycket slappare än att skriva novell då man måste inkludera miljö/person-beskrivningar:P
Så om du väljer att skriva en krönika om Gränslandet, kan du ju tex skriva om klyftorna i samhället mellan fattiga och rika ( Som filmen "La Zona" tog upp".
Börja typ med att skriva en mindmap på de saker du vill ha med i din krönika. Börja texten med en inledelse och sedan bara börja argumentera!
Låter kanske svårare än det egentligen är!
Det är sant!!

Förra året fick vi oxå välja mellan olika slags texter, kommer inte ihåg exakt, men krönika & novell var iallafall med.
Jag valde att skriva en krönika (fick MVG-) Grejen med en krönika är ju att du ska stå för en sak och prata om det. Att ställa frågor till läsaren, är ett jättebra knep. Ta händelser som faktiskt inträffat (eller skriva i JAG-form, då dom inte vet om det är sant). Men som sagt
frågor till läsaren
Sen kolla i er tidning hemma, det finns säkert någon där i, som ni kan läsa. Bara ett tips, alla i vår klass tog det förra året. Enligt mig är det solklart det lättaste.
OBS! Den ska inte vara alls lång heller.
Lycka till nu!