Årets nationella prov

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
sstenmark
Elmoped

Inlägg av sstenmark »

bluerider94 skrev:jag har aldrig behövt skriva berättelser i mellanstadiet då jag sa att jag hade så dålig fantasi för att hitta på något och vad jag skulle skriva om så jag slapp alltid det :P men när jag skrev om nattliv gick det bra och jag fick starkt vg.. Men vette fan hur det kommer på nu :P
Jasså, härligt med ett starkt vg iaf :) jag kanske kommer få g-vg om man har tur :D
selena
Elmoped

Inlägg av selena »

men om det kommer på frågan
skriv en novell eller en krönika om gränslandet
hur man ska skriva det?

hjläpa migg tack i alla fall
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

backmannn skrev:vare bara ja som skrev att snubben som gjorde la zona hade gjort 3 filmer innan :P
dom frågade hur många långfilmer han gjort och stod i texten

La zona är "gubbens" första långfilm..

Vad äre för jävla novell eller imorn :S vet inte ens vad de är xD
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

Ni med dålig fantasi behöver ju inte skriva noveller!
Man kommer ju få fyra stycken alternativ, där en av de borde vara en argumenterande uppsats/krönika.

Jag tänker lätt välja att skriva krönika, mycket slappare än att skriva novell då man i en novell måste inkludera miljö/person-beskrivningar:P

Så om du väljer att skriva en krönika om Gränslandet, kan du ju tex skriva om klyftorna i samhället mellan fattiga och rika ( Som filmen "La Zona" tog upp".

Börja typ med att skriva en mindmap på de saker du vill ha med i din krönika. Börja texten med en inledelse och sedan bara börja argumentera!

Låter kanske svårare än det egentligen är! :P
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

köttpaj skrev:Ni med dålig fantasi behöver ju inte skriva noveller!
Man kommer ju få fyra stycken alternativ, där en av de borde vara en argumenterande uppsats/krönika.

Jag tänker lätt välja att skriva krönika, mycket slappare än att skriva novell då man måste inkludera miljö/person-beskrivningar:P

Så om du väljer att skriva en krönika om Gränslandet, kan du ju tex skriva om klyftorna i samhället mellan fattiga och rika ( Som filmen "La Zona" tog upp".

Börja typ med att skriva en mindmap på de saker du vill ha med i din krönika. Börja texten med en inledelse och sedan bara börja argumentera!

hur vet du det? :)
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

guth skrev:

Jag tänker lätt välja att skriva krönika, mycket slappare än att skriva novell då man måste inkludera miljö/person-beskrivningar:P

hur vet du det? :)
Våran svensklärare sa det, att man får välja på fyra stycken sätt att skriva.
Och då kan det tex vara att man ska skriva ett brev, en novell, en insändare eller tex en krönika. Så jag tolkade det iallafall :P
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

ooo tack gode ;) då blire en krönika :D
för om de blir novell blire att blanka, vettefan va de är
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

guth skrev:ooo tack gode ;) då blire en krönika :D
en novell= en kort saga typ:P

Men vettefan om jag har 100% rätt nu... blev lite "nervös" när du frågade vart jag fått det ifrån :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

köttpaj skrev:
guth skrev:ooo tack gode ;) då blire en krönika :D
en novell= en kort saga typ:P

Men vettefan om jag har 100% rätt nu... blev lite "nervös" när du frågade vart jag fått det ifrån :D
jodå det är rätt ;)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Låter kanske svårare än det egentligen är!
Det är sant!! :) Förra året fick vi oxå välja mellan olika slags texter, kommer inte ihåg exakt, men krönika & novell var iallafall med.
Jag valde att skriva en krönika (fick MVG-) Grejen med en krönika är ju att du ska stå för en sak och prata om det. Att ställa frågor till läsaren, är ett jättebra knep. Ta händelser som faktiskt inträffat (eller skriva i JAG-form, då dom inte vet om det är sant). Men som sagt frågor till läsaren
Sen kolla i er tidning hemma, det finns säkert någon där i, som ni kan läsa. Bara ett tips, alla i vår klass tog det förra året. Enligt mig är det solklart det lättaste.

OBS! Den ska inte vara alls lång heller.

Lycka till nu!
Senast redigerad av DEA!! den 10 februari 2010, 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
Årets Styrelsemedlem 2013
freij
Elmoped

brev

Inlägg av freij »

man får välja mellan ett brev oxå våran lärare sa det :P

men vafan när dom menar gränslandet kan man typ då i en krönika berätta om skillnaderna emellan typ ekerö och ett vanligt radhus område om någon fattar vad jag menar eller ska man skriva om skillnaderna emellan mörk hyade och vit hyade??

fattar inte riktigt för finns så jävla mkt som kan skrivas om när de e gränlandet o hur skriver man en krönika bra?:P
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

Novell = *Ska innehålla 4delar
-inledning
-problem
-upplösning (en tjej i min klass sa utlösning ^^ )
-avlsutning
*Ska helst vara en kort Cirka 2-10 sidor;P

Berättande text=
*Utrymme för egen fantasi och egna upplevelser
*Kan vara påhittat eller verklighets baserad

Argumenterande text =
*Ha en åsikt
*ta sikte på en mot part
*Inled texten med att presentera ämnet och vad du står i från = en sammanfattning av ämnet.

Krönika =
*personligt skriven
*underhållande
*Stor frihet i språket

Reportage =
*aktuellt ämne - går djupare in på ämnet
*behöver inte vara dags aktuellt

Nyhetsartikel =
* Dagsaktuellt ämne
*Båda bygger ofta på intervjuv

Debattartikel och insändra=
*Handlar om dina åsikter
*Övertyga läsaren om din åsik.
*Insändaren = kort, ofta från läsaren
Debatt artikel = är längre, skris ofta av en politiker eller en expert inom området.

RÄtta mig om jag har fel! PUSS<3
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

Muffä skrev:Novell = *Ska innehålla 4delar
-inledning
-problem
-upplösning (en tjej i min klass sa utlösning ^^ )
-avlsutning
*Ska helst vara en kort Cirka 2-10 sidor;P

Berättande text=
*Utrymme för egen fantasi och egna upplevelser
*Kan vara påhittat eller verklighets baserad

Argumenterande text =
*Ha en åsikt
*ta sikte på en mot part
*Inled texten med att presentera ämnet och vad du står i från = en sammanfattning av ämnet.

Krönika =
*personligt skriven
*underhållande
*Stor frihet i språket

Reportage =
*aktuellt ämne - går djupare in på ämnet
*behöver inte vara dags aktuellt

Nyhetsartikel =
* Dagsaktuellt ämne
*Båda bygger ofta på intervjuv

Debattartikel och insändra=
*Handlar om dina åsikter
*Övertyga läsaren om din åsik.
*Insändaren = kort, ofta från läsaren
Debatt artikel = är längre, skris ofta av en politiker eller en expert inom området.

RÄtta mig om jag har fel! PUSS<3
okej tack men så du ska skriva alltid skriva din åsikt i krönika?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

På novell brukar man säga konflikt istället för problem :wink:

På krönika om det är mig du frågar?
Så ska liksom inte åsikten fram förrän i slutet av berättelsen, innan det ska det typ vara 3 ingående, fakta, exempel så som visar hur det är och vad som skulle kunna bli bättre :P
Senast redigerad av DEA!! den 10 februari 2010, 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

DEA!! skrev:På novell brukar man säga konflikt istället för problem :wink:
Jaja;) du som citerade mitt kan jag inte svara på;)
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

DEA!! skrev:På novell brukar man säga konflikt istället för problem :wink:

På krönika om det är mig du frågar?
Så ska liksom inte åsikten fram förrän i slutet av berättelsen, innan det ska det typ vara 3 ingående, fakta, exempel så som visar hur det är och vad som skulle kunna bli bättre :P
okej:P så bara i slutet ska man säga vad man själv tycker:P?
_cpism_
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av _cpism_ »

är osäker på vad jag skall välja som huvudrubrik imorgon.... det här med krönika, kan någon skkriva en extremt kort krönika (sammanfatning typ) så jag fattar hur man skall skriva
---->BengtZzoN<----
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

_cpism_ skrev:är osäker på vad jag skall välja som huvudrubrik imorgon.... det här med krönika, kan någon skkriva en extremt kort krönika (sammanfatning typ) så jag fattar hur man skall skriva
JAg tror jag kör på novell de verkar vara lättast?:S
_cpism_
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av _cpism_ »

aa, håller med dig, har skrivit kanske 3-5 noveller under högstadiet och 0 krönikor
---->BengtZzoN<----
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

_cpism_ skrev:aa, håller med dig, har skrivit kanske 3-5 noveller under högstadiet och 0 krönikor

Jag suger på sånt med novell o shiet, kan du skriva en Kort liten o bara så jag fattar `? :D
_cpism_
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av _cpism_ »

Min ide ligger till såhär typ: Det handlar om en man 26 år gammal, han har bytt namn från Josef Al-Fakhar till Johan svensson, han är påväg till en jobbintervju, på telefon bryter han inte på något språk, han har bott i swe hela sitt liv men plötsligt på arbetsintervjun blir dom plötsligt helt ointresserade och han får istället ta ett jobb som städare, börja t.ex men att förklara vem Johan svensson är, skriv sedan typ hur han är påväg till den här intervjun och hur han känner sig efteråt
---->BengtZzoN<----
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

_cpism_ skrev:Min ide ligger till såhär typ: Det handlar om en man 26 år gammal, han har bytt namn från Josef Al-Fakhar till Johan svensson, han är påväg till en jobbintervju, på telefon bryter han inte på något språk, han har bott i swe hela sitt liv men plötsligt på arbetsintervjun blir dom plötsligt helt ointresserade och han får istället ta ett jobb som städare, börja t.ex men att förklara vem Johan svensson är, skriv sedan typ hur han är påväg till den här intervjun och hur han känner sig efteråt
Typ börja så här, Josef Al-Fakhar är en 26 årig man som har bott hela sitt liv i sverige och bytt namn till Johan Svensson. Han har perfekt svenska och bryter inte på något annat språk. Johan Svensson satt och tittade i tidningen efter ett jobb, han såg ett jobb som såg väldigt intressant ut så han ringde dem. När dem satt och prattade i telefonen var dom väldigt possetiva till Johan svensson, och ville ha honom till en jobb intervjuv. ...: Och så vidarE!
_cpism_
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av _cpism_ »

Aa nått sånt, skall du bara ha G i sv?
---->BengtZzoN<----
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

_cpism_ skrev:Aa nått sånt, skall du bara ha G i sv?
haha, nae helst mer.. MEn suger atm men aah, vg hade inte suttit fel :P
_cpism_
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av _cpism_ »

Lycka till ifal ;)
---->BengtZzoN<----
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

_cpism_ skrev:Lycka till ifal ;)
FAAN :/
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

Muffä skrev:
jag har fan inte skrivit nåt av dom: :( men tycker krönika verkar lättare fast en novell e väl som en kortare berättelse:P?
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

freij skrev:
Muffä skrev:
jag har fan inte skrivit nåt av dom: :( men tycker krönika verkar lättare fast en novell e väl som en kortare berättelse:P?
Jag förstår inte varför alla tycker krönika är lätt? va är de som gör de så lätt:O?!?!?
pruttrick
Varnad

Inlägg av pruttrick »

fyfan vad nationella är överskattat i grundskolan! vänta tills gymnasiet så ska ni se på fan! och gå fan inte natur om ni inte vill plugga 4h om dagen utöver de 8-9h man är i skolan!

Edit. På mitt nationella skrev jag en krönika om global uppvärmning. MVG dir!
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

Muffä skrev:
freij skrev:
Muffä skrev: FAAN :/
Jag förstår inte varför alla tycker krönika är lätt? va är de som gör de så lätt:O?!?!?
tycker bara det låter lättare :P

får man ha tankekarta med sig på np?
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

freij skrev:
Muffä skrev:
freij skrev: jag har fan inte skrivit nåt av dom: :( men tycker krönika verkar lättare fast en novell e väl som en kortare berättelse:P?

Har en till fråga angående krönika, jag satt nere o snackade me mor min:) och vi kom in på, kan man inte få skriva om typ mina mopeder och vad jag tycker om dom och vad jag har varit med om.. Tex åkte 3mil med kompisar på mopeden för att hämta min nya moped o liknande???

EDIT: Kom på att de va om "gränslandeT" WTF..
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

Muffä skrev:
freij skrev:
Muffä skrev: Jag förstår inte varför alla tycker krönika är lätt? va är de som gör de så lätt:O?!?!?

Har en till fråga angående krönika, jag satt nere o snackade me mor min:) och vi kom in på, kan man inte få skriva om typ mina mopeder och vad jag tycker om dom och vad jag har varit med om.. Tex åkte 3mil med kompisar på mopeden för att hämta min nya moped o liknande???

ja det e ju det som e problemet:P men fan det är svårt med gränslandet...
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

freij skrev:
Muffä skrev:
freij skrev: tycker bara det låter lättare :P

KAn gränsen va att jag inte får trimma så mycket elller woot? -.-
freij
Elmoped

Inlägg av freij »

Muffä skrev:
freij skrev:
Muffä skrev: Har en till fråga angående krönika, jag satt nere o snackade me mor min:) och vi kom in på, kan man inte få skriva om typ mina mopeder och vad jag tycker om dom och vad jag har varit med om.. Tex åkte 3mil med kompisar på mopeden för att hämta min nya moped o liknande???

haha :P passar inte direkt in:P
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

freij skrev:
Muffä skrev:
freij skrev: ja det e ju det som e problemet:P men fan det är svårt med gränslandet...
haha :P passar inte direkt in:P
Men att man bara får köra i typ 45 de e ju som en gräns^^ alla vill köra fortare men det är ej lagligt typ (som att jag e laglig :lol: )
Skriv svar