vad får man köra med am?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
ErkizzZ
Svårstartad skrothög

vad får man köra med am?

Inlägg av ErkizzZ »

villka fordon får man köra på ett am kort? moped vet ja a-traktor är det några mer ?
Bättre att va som man är när man inte blev som man skulle ;)
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

traktor o moppe:)
ErkizzZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av ErkizzZ »

får man köra åkklipare något sånt traktorer ???
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

du får inte köra någons företags iaf vad jag vet.. eftersom det har med försäkringar och sånt att göra.. är nästan säker på att det är så
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

så man får inte köra företagsmaskiner såsom traktor, golfbil osv fast man har körkort för det? då får man ju inte köra företagsbilar heller, ska inte dom anställda ha rätt att få köra sin jobb-bil då?...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Victor skrev:så man får inte köra företagsmaskiner såsom traktor, golfbil osv fast man har körkort för det? då får man ju inte köra företagsbilar heller, ska inte dom anställda ha rätt att få köra sin jobb-bil då?...
Kallas yrkestrafik, och det krävs b-körkort för att få köra motoredskap klass två i sådan.

Åkgräsklippare som man har hemma behövs inget kort för, sådana som körs av kommunerna etc vet a inte vad man behöver för behörigheter för, men generellt sett måste man vara 18 år för att få framföra fordon/ hantera "farliga" maskiner hos företag.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Undrar om jag får köra "ismaskin" i sommar då :roll:

Jag har kört endel redan men han skulle kolla upp om det är ok att jag kör den i sommar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

bensinskalle skrev:
Victor skrev:så man får inte köra företagsmaskiner såsom traktor, golfbil osv fast man har körkort för det? då får man ju inte köra företagsbilar heller, ska inte dom anställda ha rätt att få köra sin jobb-bil då?...
Kallas yrkestrafik, och det krävs b-körkort för att få köra motoredskap klass två i sådan.

Åkgräsklippare som man har hemma behövs inget kort för, sådana som körs av kommunerna etc vet a inte vad man behöver för behörigheter för, men generellt sett måste man vara 18 år för att få framföra fordon/ hantera "farliga" maskiner hos företag.

fast om man ska vara riktigt petig så behöver man väl inhängnat område för att få köra åkgräsklippare? är ju lixom ett oreggat fordon
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:
bensinskalle skrev:

fast om man ska vara riktigt petig så behöver man väl inhängnat område för att få köra åkgräsklippare? är ju lixom ett oreggat fordon
Jo de kan nog vara så till och med ;)

Men dom borde ha nåt slags undantag för att få köra :P
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Ropen94
Varnad

Inlägg av Ropen94 »

Får man köra snöskoter med AM alltså eu reggade om det finns?
Finns det Klass 2 regade?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ropen94 skrev:Får man köra snöskoter med AM alltså eu reggade om det finns?
Finns det Klass 2 regade?
Nej, snöskoterkort är nåt helt annat.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

På AM-körkort får man köra:
Moped klass I, moped klass II, traktor, motorredskap klass II

Motorredskap klass II är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerad för en hastighet av högst 30 km/tim. Exempel på fordon som ingår i denna klass är åkgräsklippare.

Snöskoter måste man ha särskild behörighet till. Snöskoter kallas Terrängskoter enligt lagen.
Har man A, A1 eller B-körkort som är utfärdat före 1 januari 2000 får man köra snöskoter (terrängskoter)

Snöskoter - Behörighet. Kolla länken:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... Snoskoter/
ErkizzZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av ErkizzZ »

okej tack för svar
Skriv svar