Problem med rrx !

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Problem med rrx !

Inlägg av rrxmacke »

Hej,har en Rieju rrx 06a.Efter den gått ca 3-5min så börja den varva som satan och sen dör om man inte rör gasen.Det är urpluggat rör,öppetluftfilter och 92 munstycke!Var likadan när jag köpte den helt orginal med 84 munstycke.Är nästan säker det bara händer på friläge eller när man står stilla :S
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Kolla tändstiftet vilken färg det har.
Ska vara oboy-färgat för en bra bränsle-luftblandning. :)
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Derbi_senda93 skrev:Kolla tändstiftet vilken färg det har.
Ska vara oboy-färgat för en bra bränsle-luftblandning. :)
Kollade det innan när jag hade pluggen och 84 munstycket och det var lite mörkare än oboy,men vore konstigt om den är så original ochså?Finns det någon bensin/luft skruv på förgasaren man kan ändra på?
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

kan ta tjuvluft:)
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

speedfightkillen skrev:kan ta tjuvluft:)
Aa, efter som den rusar upp i varv
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Okej vart kan de va? :p Kan den vara den gummiringen som sitter på luftfiltret?För den sitter lite dåligt mot förgasaren :p Kom även på att moppen inte gå att starta direkt efter det har hänt utan får vänta ca 5min eller mer.

Macke
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

börja med att renagöra förgasaren ordentligt, skruva fast allting (även insuget!) så de sitter och justera luft/tomgång :) sen kan du söka efter tjuvluft
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

kolla tjuvluft först för det är säkert det som är felet..

du tar startgas och sprutar där den skulle kunna dra tjuvluft (cylinderfoten eller toppen men oftast är det förgasaren men spruta där du tror att det kan vara..
går den upp i varv när du sprutar på ett visst ställe är det är som felet är
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

okej får ta och kolla imorgon,skulle det kunna vara att den ta tjuvluft vid luftfiltret eller måste det vara förbi förgasaren?
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

har du otur kan det vara mellan blockhalvorna, men det uppstår oftast bara om man klyvt motorn..
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Var ute i garaget nu,först och främst var den väldigt svårstartad (kan vara för det är typ 15- ute och ca 2+ i garaget).Men sen gick den ungefär 5 min på tomgång perfekt,sedan börja den varva något enormt.Skulle kunna vara att den börja varva när motorn börja bli varm,sedan är den typ omöjlig att starta efter det har hänt.Men när jag kör har jag inte samma problem,typ bara när man stannar vid rödljus eller liknande,tror bara det händer när friläge ligger i.Det är precis som att den får för mycket bensin när den går på tomgång och börja sura igen?För jag antar att den behöver mer bensin när man kör än står på tomgång.Kanske är därför den är omöjlig att starta direkt efter?Men stiftet är lite mörkar är oboy och den var ju även så med original grejerna (endast öppet luftfilter).
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kolla om nålen i förgasaren ligger rätt. tjuvluft låter det inte som, för då skulle den vara lika knäpp med kall motor eftersom det inte är autochoke.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

min roxon var också sån att den stod på bra tomgång i typ 5 minuter sen började den varva som f*n och det var tjuvluft som var felet
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Tror det blir att lämna in den,farsan betalar det endå :P sen är det ju ingen jättepanik då jag inte lär köra i snön och sen kan man ju köra med den endå :P
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

större munstycke och att den drar tjuvluft eller att den får för mykt luft, kolla luft skruven
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Asså kan den ta tjuv luft vid luftfiltret?Eller måste det vara förbi förgasren te.x insug.?
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

rrxmacke skrev:Asså kan den ta tjuv luft vid luftfiltret?Eller måste det vara förbi förgasren te.x insug.?
50/50, asså om luftfiltert sitter för löst tex så suger den in för mykt luft så kolla så det är tätt i anslutningen och sen kollar du insuget, har du start gas så spreja ner motorn när den står på tomgång, varvar den då högre drar den tjuvluft, men jag tror det är fel på förgasaren, ta ut gas vajern, koppla av alla slangar, ta in i badrummet och öppna den och titta runt så allt är ok, plus byt till större munstycke

urpluggat rör = 5-10strl
luftfilter = 5-10strl
= du ska ha miiiiindst 10 strl större än org så mellan 10-20 strl större
har jag inte fel hade du bara 8strl större?
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

okej,testade med 96munstycke förut men den gick as dåligt på låga varv.Och då är det väl för stort munstycke?Den går rent och fint på det jag har nu :)
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Nu har vi felet,mekade ner förgasaren och badade den i bensin.När jag endå höll på såg jag att det var olja vid cyliderfoten.Mekade ihop förgasaren och satte på den,drog igång den och sprejjade start gas vid cylinderfoten och vipps så börja den varva upp.Så blir att kolla en gång till för att vara helt säker och sen riva ner cyliderna och de :/
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

rrxmacke skrev:Okej vart kan de va? :p Kan den vara den gummiringen som sitter på luftfiltret?För den sitter lite dåligt mot förgasaren :p Kom även på att moppen inte gå att starta direkt efter det har hänt utan får vänta ca 5min eller mer.

Macke
kolla om den sitter bra mellan förgasaren o insuget :) kanv vara torkat elr lossnat :)
Låst