ja tror att termostaten har gått sönder och undrar va ni tycker om ideén att köra utan?
då det är så att ja har fått hem min 74cc och 20mm dellorto och ska lägga på dom nu denna veckan men om termostatet är sönder så blir ja nästan tvungen att lägga ihop motorn utan den då ja behöver moppen för att köra till arbetet och sen hemm igen, så tror ni att cylindern klarar av någon vecka utan termostat tills jag får skaffat ett nytt?
då man måste ju låta motorn värma sig lite mer när man kör utan och + att jag är ju då i mitten av inkörning :S vad tror ni? kan ja lägga ihop motorn utan termostaten?
några ideer på hur jag ska fixa dethär då? var just och körde kanske 2km o då kokade det i kylaren och rökte vid korken... så det är väll luft i systemet då?
Kan ju också vara så att din vattenpump har pajat. De räcker med lite is så kan impellern gå sönder och då får du ingen cirkulation. Har för mej den ä gjord av plast...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
pumpen funkar nog då den snurrade då ja kickade och såg hel ut =/ försöker hitta ny kylaredå hur mycke kostar en ny kylare tror ni? ÅF kommer att äta alla mina pengar om ja inte hittar begagnat eller nån annan tillverkare
Notn4 skrev:pumpen funkar nog då den snurrade då ja kickade och såg hel ut =/ försöker hitta ny kylaredå hur mycke kostar en ny kylare tror ni? ÅF kommer att äta alla mina pengar om ja inte hittar begagnat eller nån annan tillverkare
Har du kollat så impellern är hel alltså?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
den såg hel ut iaf... såg ut precis som för tyckte jag, och vilket syftadu att jag skulle köpa ny? kylare eller termostat? för termostatet fick ja jy att fungera :S
har haft bort vattenpumps kåpan helt ... ser normalt ut där.
kör med 30% glykol och kollade vad det tål för grader och det ligger på -16 celsius gissar på att felet sitter där, kollade in i kylarn före ja började köra så var det typ slask där så ja ska väll köra me 40% då för det tål circka -25grader
termostatet verkade funka fin fint när man la den i circka 90 graders vatten. verkade öppna sig helt tillräkligt också =/
låt mopeden stå varmt till. tex ett uppvärmt garage. töm ut allt vatten då den har stått inne ett tag så ingen is är kvar. sen fyller du på med nytt kylarvatten. kör på 50/50.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
bara låta moppen stå och gå på tomgång. då kylarvattnet i kylaren slutar sjunka så är det luftat och klart. kom ihåg också att kylaren ska inte fyllas full då dom inte har något expansionskärl.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
men den har ju dump slang så de gör väl inget om den blir överfyld? ser ut som att allt fungerar nu btw. har kört 10km utan någe problem alls! tackar för hjälpen alla!