Avgasrörs - Tråden Scooter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

str8 skrev:
-TeddaN- skrev:
str8 skrev: jaa, lite mörkare än "oboybrunt"
Du ska sätta på ett 5-8strl större för effekt rör, så får du dra av 1-3 strl eftersom det som är i är lite förstort
Okej tack (: så nått som är bra mellan 77-80 bör ja ligga på då om jag har 72orginal? :)
nej lite större eftersom du har sportluft.
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
str8
Elmoped

Inlägg av str8 »

-TeddaN- skrev:
str8 skrev:
-TeddaN- skrev:Du ska sätta på ett 5-8strl större för effekt rör, så får du dra av 1-3 strl eftersom det som är i är lite förstort
Okej tack (: så nått som är bra mellan 77-80 bör ja ligga på då om jag har 72orginal? :)
nej lite större eftersom du har sportluft.
Jaha, runt 82 då? ^^
BetaArken
Elmoped

Inlägg av BetaArken »

jag fick aldrig något riktigt svar innan så frågar igen: jag vet att zx är lågvarvigt redan och stage 6 pro replica är högvarvigt men någon som vet vilket som går högst i toppfarten fast än zx är lågvarvigt?:)
Zwyxeel
Elmoped

Inlägg av Zwyxeel »

BetaArken skrev:jag fick aldrig något riktigt svar innan så frågar igen: jag vet att zx är lågvarvigt redan och stage 6 pro replica är högvarvigt men någon som vet vilket som går högst i toppfarten fast än zx är lågvarvigt?:)
hmm inte säker pro replica ska väl göra hastighet, och zx acc..inte så säker men vet att stuntare andvänder zx för axx
not-gay
Elmoped

Inlägg av not-gay »

jag fick aldrig något riktigt svar innan så frågar igen: jag vet att zx är lågvarvigt redan och stage 6 pro replica är högvarvigt men någon som vet vilket som går högst i toppfarten fast än zx är lågvarvigt?
stage6 replican ger högst toppfart :)
BetaArken
Elmoped

Inlägg av BetaArken »

not-gay skrev:
jag fick aldrig något riktigt svar innan så frågar igen: jag vet att zx är lågvarvigt redan och stage 6 pro replica är högvarvigt men någon som vet vilket som går högst i toppfarten fast än zx är lågvarvigt?
stage6 replican ger högst toppfart :)
ok konstigt för båda mina kompisar som oxå har liggande minarelli som jag en av dom har stage 6 och en zx och han med zx drar typ 5-10 km snabbare
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Zwyxeel skrev:
BetaArken skrev:jag fick aldrig något riktigt svar innan så frågar igen: jag vet att zx är lågvarvigt redan och stage 6 pro replica är högvarvigt men någon som vet vilket som går högst i toppfarten fast än zx är lågvarvigt?:)
hmm inte säker pro replica ska väl göra hastighet, och zx acc..inte så säker men vet att stuntare andvänder zx för axx
nejdu. dom använder lågvarvigt rör för att det är lättare att stunta med det. man får bättre bottendrag och dessutom får man ner effektkurvan lite. vilket underlättar vid stunt.

beta arken, det beror på vilken moped det är, vilken förare som sitter på och hur bra inställd mopeden är.

stage6 replican vinner vid rätt inställningar och samma förutsättningar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
BetaArken
Elmoped

Inlägg av BetaArken »

kallepalle skrev:
Zwyxeel skrev:
nejdu. dom använder lågvarvigt rör för att det är lättare att stunta med det. man får bättre bottendrag och dessutom får man ner effektkurvan lite. vilket underlättar vid stunt.

beta arken, det beror på vilken moped det är, vilken förare som sitter på och hur bra inställd mopeden är.

stage6 replican vinner vid rätt inställningar och samma förutsättningar.
ok tack :D
Användarens profilbild
felle95
Elmoped

Inlägg av felle95 »

läste här att moppen går sämre med ett pluggat effektrör och då undrar jag om det stämmer är det så på alla moppar eller är det från moped till moped och rör till rör.
så kommer min aerox 08 helt org gå sämre med ett pluggat leovince zx eller .
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

felle95 skrev:läste här att moppen går sämre med ett pluggat effektrör och då undrar jag om det stämmer är det så på alla moppar eller är det från moped till moped och rör till rör.
så kommer min aerox 08 helt org gå sämre med ett pluggat leovince zx eller .
Sämre men inte mycket...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
felle95
Elmoped

Inlägg av felle95 »

om man filar upp pluggen några mm kommer den gå bättre då?
eller ska man skita i att köpa röret och köra på original i stället.
vad tycker ni.
vad är det minsta man måste göra för att den ska gå bra med ett leovince zx.????
Zwyxeel
Elmoped

Inlägg av Zwyxeel »

Det blir ju inte någon värsta effekt som när du tar av hela pluggen....men det kommer ju bli nått litet iaf och med ZX måste du nog plugga hela om du vill ha nån effekt ur det såklart
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Stage6 Sport PRO 70cc
21mm Dellorto förgasare
Öppet sportluftfilter
Variator vikter och dyligt anpassas efter rör + cylinder..

Men.. Vilket rör kramar ut mest effekt och högst toppfart utav min Sport cylinder?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Adaam94
Elmoped

Inlägg av Adaam94 »

Hej behöver hjälp med min cpi popcorn.

Setup:
motorforce 70cc sport
Hebo racing rem
stage6 tourqe control
polini hi-speed variator
dellorto 17,5 förgasare

nu vad ska jag ha för rör för att få maximal topp och axx?
Tacksam för svar :)
Senast redigerad av Adaam94 den 13 januari 2010, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Adaam94 skrev:Hej behöver hjälp med min cpi popcorn.

Setup:
motorforce 70cc sport
Hebo racing rem
stage6 tourqe control
polini hi-speed variator
dellorto 17,5 förgasare

nu vad ska jag ha för rör och tryckfjäder för maximal topp och axx?
Tacksam för svar :)
Hänvisar dig till Variator-tråden och inte här! Här är frågor kring avgasrör!

mvh / Daniel
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

Har en stage6 racing 70 cylinder på scootern nu och har ett stage6 pro rör. vill få ut lite till så har fått ett råd på att införskaffa mig ett Stage6 R1400. Har hört att det är mer högvarvigt än pro röret. Skiljer det mycket emellan dom?

Har ett giannelli rör hemma med på en nrg men det kanske inte passar med setupen?
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

feverchris skrev:Har en stage6 racing 70 cylinder på scootern nu och har ett stage6 pro rör. vill få ut lite till så har fått ett råd på att införskaffa mig ett Stage6 R1400. Har hört att det är mer högvarvigt än pro röret. Skiljer det mycket emellan dom?

Har ett giannelli rör hemma med på en nrg men det kanske inte passar med setupen?
Skulle inte tro att du får ut någon märkbar skillnad med R1400 röret, då Stage6 PRO röret är avstämt för din cylinder. Men klart att du får ut liiiiite mer kräm.. Några enstaka hundradelar i acc och kanske 1-2 km/h mer.. Värt o lägga pengar på ett annat rör?

Byt tändning om du inte har de. Kanske värre förgasare, finare inställningar.. Sådant.. Men mellan PRO röret och R1400 så vinner du faktiskt inte så mycket.. eventuellt kanske de kan hända att du vinner 2-3 sek i acc men förlorar lika 10 km/h i topp eller värtom.

Hade du haft ett LeoVince ZX hade de varit andra bullar

Mvh
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

g-ounze skrev:
feverchris skrev:Har en stage6 racing 70 cylinder på scootern nu och har ett stage6 pro rör. vill få ut lite till så har fått ett råd på att införskaffa mig ett Stage6 R1400. Har hört att det är mer högvarvigt än pro röret. Skiljer det mycket emellan dom?

Skulle inte tro att du får ut någon märkbar skillnad med R1400 röret, då Stage6 PRO röret är avstämt för din cylinder. Men klart att du får ut liiiiite mer kräm.. Några enstaka hundradelar i acc och kanske 1-2 km/h mer.. Värt o lägga pengar på ett annat rör?

Byt tändning om du inte har de. Kanske värre förgasare, finare inställningar.. Sådant.. Men mellan PRO röret och R1400 så vinner du faktiskt inte så mycket.. eventuellt kanske de kan hända att du vinner 2-3 sek i acc men förlorar lika 10 km/h i topp eller värtom.

Mvh
Setupen:

stage6 racing 70cc
Polini superrace variator
Polini 2G evo koppling
malossi torsioncontrol
Polini Dellorto 21mm förgasare PHBG
stage6racing kopplingsklocka

Vad ger leovince zx röret som inte R1400 röret ger?
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

feverchris skrev:
g-ounze skrev:

Mvh
Setupen:

stage6 racing 70cc
Polini superrace variator
Polini 2G evo koppling
malossi torsioncontrol
Polini Dellorto 21mm förgasare PHBG
stage6racing kopplingsklocka

Vad ger leovince zx röret som inte R1400 röret ger?
Vad är de för moppe?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

Gilera Stalker
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

feverchris skrev:Gilera Stalker
LeoVince röret är till Original / 70-sport cylindrar. De var mer ett skämt.

Stage6 PRO är ett rör avstämt till Stage6 Racing cylindern.
R1400 är till lite värre grejjer. Uppmidrace / hyper typ.

Du lär förmodligen inte märka någon större skillnad på Stage6 PRO som på R1400. Som jag sa innan.

Hade jag varit du så hade jag köpt större förgasare. En 28mm funkar nog. Race tändning på de, och sen mixat med vikter, tryckfjädrar, kopplingsfjädrar och dylikt.. Midrace / hyper är faktiskt inte så lätta att ställa in variatormässigt. En polare till mig med en hyper Piaggio Zip hade ett helvette. Antingen var de fel tryckfjäder eller fel vikter.. Tillslut fick han till de perfekt.. Testa de! + med race tändning och större förgasare kommer de kännas som du gått från moppe till motorcykel.. Men de kostar en del.. 4-5 000 kr kan de lägga sig på.

Om du nu verkligen vill byta rör så kan ja köpa ditt Stage6 PRO rör, då jag kan ha nytta av de, så kan du kirra R1400... Men tänk på de 3 gånger till. Själv har jag en Runner med 2 x 70cc cyllar.. bl.a. Stage6 Sport PRO 70cc

MvH Daniel =)
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

Hör av mig iså fall när jag testat moppen fullt ut. Har ej kunnat maxxa den så vet ej hur den går just nu.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

feverchris skrev:Hör av mig iså fall när jag testat moppen fullt ut. Har ej kunnat maxxa den så vet ej hur den går just nu.
Gör du så! =P

Är de för övrigt bra skick på röret?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

jadå. glömde säga att min cylinder är portad med men det kanske inte spelar så stor roll.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

g-ounce, srage6 pro är avstämt till stage6 pro 70cc cylindern. inte till stage6 racing. röret som är avstämt till racing heter r1200.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

kallepalle skrev:g-ounce, srage6 pro är avstämt till stage6 pro 70cc cylindern. inte till stage6 racing. röret som är avstämt till racing heter r1200.
haha ;) Okey.. Förklara snälla du varför min polare som hade en aerox vann typ inte ett skit mellan Stage6 PRO och R1400? Den gick lite annorlunda o.s.v.. Men inte fan toppa den mer eller axxa bättre för de? Visst är inte R1400 samma som R1200.. För 1400 är värre.. Jag säger de från egen erfarenhet.. Sen om 1200 är avstämt för Racing cylindern är en annan femma.. Kan ta tillbaka att jag sa att Stage6 PRO var avstämt för S6 Racing cylindern.. Men erfarenhet kan ingen ändra på.

Tillbaka till han me denna frågan...
Är den portad då är de en helt annan femma.. För då presterar den inte som en Stage6 Racing cylinder längre... Isåfall kanske du för satsa på nått värre... Nu vet jag inte med dig.. men jag hade varit jävligt sugen på att testa din moppe med ett Yasuni rör =)

Endast ett exempel på nått jag hade varit sugen på.. http://www.twostroke.se/product.asp?product=13900
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

g-ounze skrev:
kallepalle skrev:g-ounce, srage6 pro är avstämt till stage6 pro 70cc cylindern. inte till stage6 racing. röret som är avstämt till racing heter r1200.
haha ;) Okey.. Förklara snälla du varför min polare som hade en aerox vann typ inte ett skit mellan Stage6 PRO och R1400? Den gick lite annorlunda o.s.v.. Men inte fan toppa den mer eller axxa bättre för de? Visst är inte R1400 samma som R1200.. För 1400 är värre.. Jag säger de från egen erfarenhet.. Sen om 1200 är avstämt för Racing cylindern är en annan femma.. Kan ta tillbaka att jag sa att Stage6 PRO var avstämt för S6 Racing cylindern.. Men erfarenhet kan ingen ändra på.

Tillbaka till han me denna frågan...
Är den portad då är de en helt annan femma.. För då presterar den inte som en Stage6 Racing cylinder längre... Isåfall kanske du för satsa på nått värre... Nu vet jag inte med dig.. men jag hade varit jävligt sugen på att testa din moppe med ett Yasuni rör =)

Endast ett exempel på nått jag hade varit sugen på.. http://www.twostroke.se/product.asp?product=13900
SÅ c21 röret är att föredra över r1400 då?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vet ej hur r1400 går med en racing, men jag vet att c21 presterar utmärkt tilsammans med racingen!
Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

kallepalle skrev:vet ej hur r1400 går med en racing, men jag vet att c21 presterar utmärkt tilsammans med racingen!
Oki får kolla in det då..
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

g-ounze skrev:

Mvh

Är du dum eller? S6 pro är INTE gjort för S6 RACING cylindern, mycket med drag får du med R1400 röret!
Bild
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

sefio skrev:
g-ounze skrev:

Mvh

Är du dum eller? S6 pro är INTE gjort för S6 RACING cylindern, mycket med drag får du med R1400 röret!
Filosofen där ja..

Anyways :P blir de nytt rör så hör av dig med ditt PRO rör iallfall =D
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

Har beställt ett yasuni C21 nu så får se hur det funkar....
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

feverchris skrev:Har beställt ett yasuni C21 nu så får se hur det funkar....
Kan lova dig att du kommer få sjukt mycket mer kräm med C21an :P I med att din är portad och C21 är gjort för snäpet vassare Racing cylindrar :P Och även om den inte är portad så kommer du endå få vansinnigt med effekt :P

Glöm inte vad jag sa till dig också... BYT TÄNDNING! Där märker du mest skillnad! 28mm förgasare och racetändning, sen blir du jävligt förvånad över vad din cylinder kan åstakomma..

Och glöm inte höra av dig till med om du vill sälja röret =) mvh
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
feverchris
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av feverchris »

Pmade dig...
Användarens profilbild
St.Anger
Avstängd

Inlägg av St.Anger »

YaY nytt rör införskaffat :D:D:D:D