bensinskalle skrev:på Senda med ebs / ebe motorn sitter de ett bättre tändsystem, på d50bo sitter de ett tändsystem som presterar långt ifrån bra ihop med trim.
Därför går ebs/ebe som FAN med trimmrör, speciellt giannelli och ostrypt cdi, slutar aldrig varva.
Ja ska inte nämna några siffror för då kommer alla att börja ifrågasätta, men ja kan lova att ja åkt fort på en x-treme med giannelli.
Neee, så ligger det inte till.
Det är likadan tändning på EBS och d50b0, Ducati på båda. Det som kan skilja är att tidiga EBS har ostrypt CDI.
d50b0 har absolut inga problem med tändningen efter en ostrypt CDI, du har nog råkat ut för en moped som har taskigt inställd tändning från fabrik eller något dylikt.
En d50b0 går att få riktigt vass med ett effektrör. (Nåja, allt är relativt.)
Jag har testat, ja. Jag har även kört upper mid-race med org tändning på d50b0.
Men till topic, Derbin skulle vinna. Det röret är mer optimalt än TK till AM6. Förövrigt är Derbimotorn vassare org.
Men tänk på att AM6 är snart en 15år gammal motor...
derbirace skrev:bensinskalle? så om jag har förstått så går Rieju bättre än Derbi när båda har ett orginal urpluggad avgasrör. men när man sätter på ett effektrör så drar Derbi? elelr det beror på avgasröret?
men har läst och fått fakta från folk på forumet att en Derbi drd pro white av 09 modellen är riktig sega orginal men går som en klocka trimmade? för fan heller jag ska ligga runt och köra 40 km i timmen, ifall man sätter på ett gianeli rör på drar den alla Rieju då? i en 60 km eller?

Nja, helt ostrypta båda 2 så går de lika kan man säga. Beror lite på inställning på motor snarare än bara att plugga ur. Men grejen är den att en Derbi kan du inte "bara" plugga ur, de har nämligen blindtarm också. På Xtream och X-race är det dock bara blindtarm.
DRD Pro är ruskigt sega och tråkiga original, ja.
Sätter du på ett Gianelli rör på en DRD Pro och bestyckar rätt skulle den snarare göra 80-85km/h.