Vem vinner ? Derbi vs Rieju

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Vem vinner ? Derbi vs Rieju

Inlägg av Riiikard »

Shena, satt och funderade på en sak .. :roll:

Vilken moppe går bäst (Bäst acc & Bäst topp) ? :wink:

Rieju Drac RR Sport Edition men Turbokit High Quality + 13/56 Drevning. Rätt inställd förgasare.

vs

Derbi Senda R X`Treme 2004 med Gianelli + 13/53 Drevning. Rätt intesälld förgasare

Om vi säger att det är samma väderförhållande, samma person som sitter på och samma raksträcka Och dom har likvärdiga Crossdäck ?

Bara funderade för jag läste att Tk bäst till Rieju och Gianelli bäst till Derbi. :wink:
//MVH
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

jag är nästan säker på att derbin vinner
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

bluerider94 skrev:jag är nästan säker på att derbin vinner
Varför ?! :D
//MVH
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

För att Derbi är snabbare plus att du har ett bättre rör på derbin!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
guru
Kebab & Falafel

Inlägg av guru »

Tuta skrev:För att Derbi är snabbare plus att du har ett bättre rör på derbin!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ja, det är bättre rör på derbin

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Om båda mopederna hade haft original-rör (urpluggade) så hade riejun varit snabbare. Men med dom rören som du skriver så är Gianelli 2T ett bättre anpassat rör för originalcylinder och Derbin glider ifrån. Hade det varit tvärtom så att riejun hade haft Gianelli 2Tså hade Riejun varit snabbare!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

tycker det är en mkt konstig jämförelse du har gjort och håller med personen över mig...
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

DEA!! skrev:Om båda mopederna hade haft original-rör (urpluggade) så hade riejun varit snabbare. Men med dom rören som du skriver så är Gianelli 2T ett bättre anpassat rör för originalcylinder och Derbin glider ifrån. Hade det varit tvärtom så att riejun hade haft Gianelli 2Tså hade Riejun varit snabbare!
om båda hade haft Giannelli 2T då?
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

"Bara funderade för jag läste att Tk bäst till Rieju och Gianelli bäst till Derbi."

Det behöver det inte vara, dock är det väldigt många som kör Tk till Rieju specielt (drac) och gianelli till Derbi...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Vad bevisar att Derbi är snabbare?
f.d TSR-Crew
derbimannen
Elmoped

Inlägg av derbimannen »

TobbaN skrev:
bättre originalcylinder.
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

derbimannen skrev:
TobbaN skrev:
bättre originalcylinder.
Okej, då skulle jag höra av dej varför derbis org cyll är bättre än dracens :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

på Senda med ebs / ebe motorn sitter de ett bättre tändsystem, på d50bo sitter de ett tändsystem som presterar långt ifrån bra ihop med trim.

Därför går ebs/ebe som FAN med trimmrör, speciellt giannelli och ostrypt cdi, slutar aldrig varva.

Ja ska inte nämna några siffror för då kommer alla att börja ifrågasätta, men ja kan lova att ja åkt fort på en x-treme med giannelli.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

dock kan man ju fråga sig hur dåliga tändsystem dom har om dom inte pallar med effekt rör då dom säljs ostryta i andra länder? :roll:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

guth skrev:dock kan man ju fråga sig hur dåliga tändsystem dom har om dom inte pallar med effekt rör då dom säljs ostryta i andra länder? :roll:
va snackar du om? vem säger att dom inte pallar? anlednigen till att dom är strypta här är pga svenska lagen.. inte att inte mopederna klarar det eller har jag fattat fel? :)

Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

Derbi! vinner för jag har haft just det senariot och jag körde från han ordentligt! ^^
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

derbimannen skrev:
TobbaN skrev:
bättre originalcylinder.
Rätta mig om jag har fel.
Men en orginal-cylinder är väl anpassad efter orginal-röret, och inte effektrör?
Så därför spelar det ingen roll?
f.d TSR-Crew
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

bensinskalle? så om jag har förstått så går Rieju bättre än Derbi när båda har ett orginal urpluggad avgasrör. men när man sätter på ett effektrör så drar Derbi? elelr det beror på avgasröret?

men har läst och fått fakta från folk på forumet att en Derbi drd pro white av 09 modellen är riktig sega orginal men går som en klocka trimmade? för fan heller jag ska ligga runt och köra 40 km i timmen, ifall man sätter på ett gianeli rör på drar den alla Rieju då? i en 60 km eller? :roll:
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

derbirace skrev:bensinskalle? så om jag har förstått så går Rieju bättre än Derbi när båda har ett orginal urpluggad avgasrör. men när man sätter på ett effektrör så drar Derbi? elelr det beror på avgasröret?

men har läst och fått fakta från folk på forumet att en Derbi drd pro white av 09 modellen är riktig sega orginal men går som en klocka trimmade? för fan heller jag ska ligga runt och köra 40 km i timmen, ifall man sätter på ett gianeli rör på drar den alla Rieju då? i en 60 km eller? :roll:
OT men drd kanske går bra med effektrör för dom har 17,5 org gasare :D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:på Senda med ebs / ebe motorn sitter de ett bättre tändsystem, på d50bo sitter de ett tändsystem som presterar långt ifrån bra ihop med trim.
Därför går ebs/ebe som FAN med trimmrör, speciellt giannelli och ostrypt cdi, slutar aldrig varva.
Ja ska inte nämna några siffror för då kommer alla att börja ifrågasätta, men ja kan lova att ja åkt fort på en x-treme med giannelli.
Neee, så ligger det inte till.

Det är likadan tändning på EBS och d50b0, Ducati på båda. Det som kan skilja är att tidiga EBS har ostrypt CDI.

d50b0 har absolut inga problem med tändningen efter en ostrypt CDI, du har nog råkat ut för en moped som har taskigt inställd tändning från fabrik eller något dylikt.
En d50b0 går att få riktigt vass med ett effektrör. (Nåja, allt är relativt.)
Jag har testat, ja. Jag har även kört upper mid-race med org tändning på d50b0.

Men till topic, Derbin skulle vinna. Det röret är mer optimalt än TK till AM6. Förövrigt är Derbimotorn vassare org.
Men tänk på att AM6 är snart en 15år gammal motor...
derbirace skrev:bensinskalle? så om jag har förstått så går Rieju bättre än Derbi när båda har ett orginal urpluggad avgasrör. men när man sätter på ett effektrör så drar Derbi? elelr det beror på avgasröret?

Nja, helt ostrypta båda 2 så går de lika kan man säga. Beror lite på inställning på motor snarare än bara att plugga ur. Men grejen är den att en Derbi kan du inte "bara" plugga ur, de har nämligen blindtarm också. På Xtream och X-race är det dock bara blindtarm.

DRD Pro är ruskigt sega och tråkiga original, ja.
Sätter du på ett Gianelli rör på en DRD Pro och bestyckar rätt skulle den snarare göra 80-85km/h.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

"Drar den alla Rieju då"

Beror jävligt mycket på vad dom har för trim.

Ja, du lär ju komma upp i 60 km/h med Gianelli .. ca 85km/h :wink:
//MVH
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög

Inlägg av alexanderfinnsbo »

japp derbin som alla säger...
[b]derbirace[/b] om du ska ha en drd pro som är dom gött sega om du inte trimmar den. Men om du byter rör så lär nog kompisarna bara se backlyset från din DRD :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Henry skrev: Neee, så ligger det inte till.

Det är likadan tändning på EBS och d50b0, Ducati på båda. Det som kan skilja är att tidiga EBS har ostrypt CDI.

d50b0 har absolut inga problem med tändningen efter en ostrypt CDI, du har nog råkat ut för en moped som har taskigt inställd tändning från fabrik eller något dylikt.
En d50b0 går att få riktigt vass med ett effektrör. (Nåja, allt är relativt.)
Jag har testat, ja. Jag har även kört upper mid-race med org tändning på d50b0.
Läste om dehär på mnf, där hade dom en diskussion om just detta och de stod att en tidig Senda med trimmör skulle åka ifrån en likadan Senda efter 06 just på grund av att tändsystemet är "sämre". Vet inte varför, kanske taskig kurva i cdin...

Men de kanske inte är att lita på ;)

På pron ja hade satt de ju ostrypt original, och den gick inte 100 helt klart. En x-treme har ju strypt original och då byter man ju cdi:n förstås när man trimmar, så därför kanske man inte upplever "problemet" förutom på dom modeller med ostrypt original.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst