Förgasar storlek

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Förgasar storlek

Inlägg av TK_DRAC »

tja ska ha barikit 74cc och tk rör på min Rieju mne undrade lite om jag ska ha 21 elr 24mm förgasare till den setupèn?
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

24mm annrs kan du pröva med 28 också :)
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

21mm förgasare rekommenderas till en sån setup!
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

21mm verkar lite lite för 74cc
Till compact Projektet

Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.

det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Till compact Projektet

Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

jimmie93 skrev:
kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.

Du får bättre bottendrag med en 21mm...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.
jimmie93 skrev:

Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märks :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

chifen skrev:
beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.
jimmie93 skrev:

Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märks :)
jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mm
Till compact Projektet

Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

Asså är ni kunniga här på TSR eller? Där här är inte mot alla.

Spelar det någon roll om det är 74cc? Det är en sport cylinder som fungerar utmärkt med en 21mm förgasare. Turbokit röret varvar ej mer än 12k RPM så knappast att den kommer upp i 14k varv.

Om jag har en 80cc Sport räcker det med 21mm t.ex. Men när du går upp i hyper t.ex Prorace 70cc så är det 28mm förgasare som gäller.
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

bror ju på hur mkt den varvar och cc
Till compact Projektet

Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

ja
Till compact Projektet

Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.
om han vill ha ett fin effekt kurva igenom hela registret så ska han välja en 21. ja
Till compact Projektet

Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

Vill han ha bättre gasrespons ska han byta reeds.

Den där setupen varvar ingenting så en 24mm är inte nödvändig.
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

jimmie93 skrev:
-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.
om han vill ha ett fin effekt kurva igenom hela registret så ska han välja en 21. ja
Ja men han får ändå bra effekt med en 21mm på dom högre varven också, kanske inte lika mycket men...
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

ja men nu vet han, det är helt upp till han hur han vill ha det.
Till compact Projektet

Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

så jag ska ha en 21mm förgasare då? :) btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då? :) btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
vet du vad det är för durationer?
Till compact Projektet

Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Daanne skrev:Vill han ha bättre gasrespons ska han byta reeds.

Den där setupen varvar ingenting så en 24mm är inte nödvändig.
Jag tror ju inte att han kör med den setupen och strypa reeds..
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då? :) btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
Ja du ska ha 21mm , Max effekten brukar ligga på 12k~
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

jimmie93 skrev:
chifen skrev:
jimmie93 skrev:

jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mm
Du gjorde det? Utan att veta squish, kompression, durationer (uppenbarligen eftersom du tror han ska varva 14k med en vanlig 74cc barikit och tk). Det är en sportcylinder med inte vidare aggresivt squish och 21mm duger gott och väl. 26mm till 74cc så ska det vara en väldigt aggressiv cylinder och ingen sportpjäs. Var snäll visa hur du räknat nu :)

Topeffekt med den cylindern och tk bör ligga på runt 10-11500rpm och en 21mm förgasare duger gott och väl samt att den blir lättare att ställa in.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

okej 21 får de bli då... å jag kör självklart med urpluggat membran om någon inte trodde de..

Skulle jag kunna få ut någon mer effekt av något annat rör ska köra med den i skogen på grusvägar å ängar så vill ha bra axx i den..
wertyuiopq
Svårstartad skrothög

Inlägg av wertyuiopq »

Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.

Bmw e34 Fix & Renovering
wertyuiopq
Svårstartad skrothög

Inlägg av wertyuiopq »

chifen skrev:
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

wertyuiopq skrev:
chifen skrev:
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Det är sport för helvete
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

wertyuiopq skrev:
chifen skrev:
Det är en sportsetup och inget annat :) Lugn nu. Sp hade varit ett bättre val, polini forrace 2, mhr röret, yasuni r2 för att ta några som skulle ge bättre effekt till den setupen samt bättre körbarhet än med pr. En mindre förgasare ger fördel på låga varv då den har en mindre area och därigenom blir det en högre gashastighet genom förgasaren (Prova blås genom ett stuprör och känn lufttrycket bakom, det blir inte så mycket, prova sedan att blåsa genom ett sugrör och känn skillnaden). Givetvis så stoppar ju också en liten förgasare då en hög toppeffekt men nu blir inte effekten så hög att 21mm kommer bli som en plugg.

Säg vad som gör setupen till midrace

Bmw e34 Fix & Renovering
wertyuiopq
Svårstartad skrothög

Inlägg av wertyuiopq »

Robiin937 skrev:
wertyuiopq skrev:
chifen skrev: Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är sport för helvete
men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

e väl en stark sport cylinder jag har? å jag vill inte ha underliggande då jag ska köra mer på kuperade vägar... men vilka överliggande rör kan ni rekomendra till Rieju finns de ju typ bara tk, Hebo, gianelli och yasuni..
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

-TeddaN- skrev:
Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?
Nä hebot är ungefäääär som tk:et fast med mer realistiska proportioner som funkar fint till 50cc.

Du kan köpa nästan vilket rör du vill, men smartast är att välja ett "vasst" rör. Ja körde mhr supermoto på en i övrigt original Derbi och de fungerade fint. Du kan köra prorace på ordcylle också. De är liksom inte hårfina skilnader och exakta siffror som ska matcha mellan rör och cylinder.

Ja skulle ha tagit nåt av dehär rören bara:

mhr= lite lägre varv
Prorace= höga varv

And BTW:

Funkar en 19mm gasare klockrent på en midrace airsal, så duger garanterat en 21mm på barikit sport.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

wertyuiopq skrev:
Robiin937 skrev:
wertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Det är sport för helvete
För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter är

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

chifen skrev:
wertyuiopq skrev:
Robiin937 skrev: Det är sport för helvete
För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter är
Joo men det är ju självklart... men vilket överliggande rör som finns till Rieju skulle du rekomendra?
Låst