beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.
jimmie93 skrev:
kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märks
beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.
jimmie93 skrev:
kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märks
jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mm
Asså är ni kunniga här på TSR eller? Där här är inte mot alla.
Spelar det någon roll om det är 74cc? Det är en sport cylinder som fungerar utmärkt med en 21mm förgasare. Turbokit röret varvar ej mer än 12k RPM så knappast att den kommer upp i 14k varv.
Om jag har en 80cc Sport räcker det med 21mm t.ex. Men när du går upp i hyper t.ex Prorace 70cc så är det 28mm förgasare som gäller.
-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.
om han vill ha ett fin effekt kurva igenom hela registret så ska han välja en 21. ja
-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.
om han vill ha ett fin effekt kurva igenom hela registret så ska han välja en 21. ja
Ja men han får ändå bra effekt med en 21mm på dom högre varven också, kanske inte lika mycket men...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då? btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då? btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
Ja du ska ha 21mm , Max effekten brukar ligga på 12k~
beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.
jimmie93 skrev:
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märks
jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mm
Du gjorde det? Utan att veta squish, kompression, durationer (uppenbarligen eftersom du tror han ska varva 14k med en vanlig 74cc barikit och tk). Det är en sportcylinder med inte vidare aggresivt squish och 21mm duger gott och väl. 26mm till 74cc så ska det vara en väldigt aggressiv cylinder och ingen sportpjäs. Var snäll visa hur du räknat nu
Topeffekt med den cylindern och tk bör ligga på runt 10-11500rpm och en 21mm förgasare duger gott och väl samt att den blir lättare att ställa in.
Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Det är en sportsetup och inget annat Lugn nu. Sp hade varit ett bättre val, polini forrace 2, mhr röret, yasuni r2 för att ta några som skulle ge bättre effekt till den setupen samt bättre körbarhet än med pr. En mindre förgasare ger fördel på låga varv då den har en mindre area och därigenom blir det en högre gashastighet genom förgasaren (Prova blås genom ett stuprör och känn lufttrycket bakom, det blir inte så mycket, prova sedan att blåsa genom ett sugrör och känn skillnaden). Givetvis så stoppar ju också en liten förgasare då en hög toppeffekt men nu blir inte effekten så hög att 21mm kommer bli som en plugg.
chifen skrev:
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Det är sport för helvete
men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!
e väl en stark sport cylinder jag har? å jag vill inte ha underliggande då jag ska köra mer på kuperade vägar... men vilka överliggande rör kan ni rekomendra till Rieju finns de ju typ bara tk, Hebo, gianelli och yasuni..
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?
Nä hebot är ungefäääär som tk:et fast med mer realistiska proportioner som funkar fint till 50cc.
Du kan köpa nästan vilket rör du vill, men smartast är att välja ett "vasst" rör. Ja körde mhr supermoto på en i övrigt original Derbi och de fungerade fint. Du kan köra prorace på ordcylle också. De är liksom inte hårfina skilnader och exakta siffror som ska matcha mellan rör och cylinder.
Ja skulle ha tagit nåt av dehär rören bara:
mhr= lite lägre varv
Prorace= höga varv
And BTW:
Funkar en 19mm gasare klockrent på en midrace airsal, så duger garanterat en 21mm på barikit sport.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
wertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Det är sport för helvete
men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!
För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter är
men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!
För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter är
Joo men det är ju självklart... men vilket överliggande rör som finns till Rieju skulle du rekomendra?