omformatering av hårddisk.

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

omformatering av hårddisk.

Inlägg av ^Nilsson^ »

Tjena, min data har fått virus och jag behöver formatera om hårddisken, jag vet hur man formaterar om en hårddisk, men detta är en mini-pc/netbook så den har ingen cd-spelare, så jag undrar om den har något förinstallerat program till att formatera om med, och isåfall var hittar man det?
Tacksam för snabba svar :)

edit: det är en compaq 110c.1011so om det är till någon hjälp :wink:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Re: omformatering av hårddisk.

Inlägg av nippertippan »

^Nilsson^ skrev:Tjena, min data har fått virus och jag behöver formatera om hårddisken, jag vet hur man formaterar om en hårddisk, men detta är en mini-pc/netbook så den har ingen cd-spelare, så jag undrar om den har något förinstallerat program till att formatera om med, och isåfall var hittar man det?
Tacksam för snabba svar :)

edit: det är en compaq 110c.1011so om det är till någon hjälp :wink:
Mitt råd är att ta ur HD:n och kör omformatering via extern dator.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
crille93
2slow4u

Inlägg av crille93 »

Mitt råd är lite bättre enligt mig men det kostar lite pengar.
Det finns externa spelare som du kopplar in via USB på din netbook. En sån fick jag använda för att formatera min.
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

crille93 skrev:Mitt råd är lite bättre enligt mig men det kostar lite pengar.
Det finns externa spelare som du kopplar in via USB på din netbook. En sån fick jag använda för att formatera min.
tror du man kan använda ett usb-minne(8gb) till det? menar du att jag ska ta en skiva där jag har program till att formatera om hårddisken och sen lägga in på minnet/hårddisken?

Skåningen: jag kan inte ta ut hårddisken utan att öppna datan helt och de vill jag helst slippa. :wink:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

^Nilsson^ skrev:
tror du man kan använda ett usb-minne(8gb) till det? menar du att jag ska ta en skiva där jag har program till att formatera om hårddisken och sen lägga in på minnet/hårddisken?

Skåningen: jag kan inte ta ut hårddisken utan att öppna datan helt och de vill jag helst slippa. :wink:
låt databutiken fixa det, det kan ev rensa din drive utan att behöva formatera den
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

Skåningens-handelsbod skrev:
^Nilsson^ skrev:

låt databutiken fixa det, det kan ev rensa din drive utan att behöva formatera den
jag tror inte de e så smart att jag lämnar in den då jag har laddat ner en del :roll:

edit:jag ska nog försöka tömma hårddisken, de verkar vara de enklaste alternativet
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

^Nilsson^ skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
^Nilsson^ skrev:tror du man kan använda ett usb-minne(8gb) till det? menar du att jag ska ta en skiva där jag har program till att formatera om hårddisken och sen lägga in på minnet/hårddisken?

jag tror inte de e så smart att jag lämnar in den då jag har laddat ner en del :roll:

edit:jag ska nog försöka tömma hårddisken, de verkar vara de enklaste alternativet
dem anmäler inte sånt, dem skiter i vad du har på din drive så länge det inte är barnporr o sånt.
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

På endel datorer funkar det med att trycka in F11 innan datorn startas.

Dessutom även när du formaterar om en dator så finns allt kvar.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Daanne skrev:På endel datorer funkar det med att trycka in F11 innan datorn startas.

skall den bli helt ren, måste den fomateras om typ 7 gånger eller nåt
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Daanne skrev:På endel datorer funkar det med att trycka in F11 innan datorn startas.

ehh nej? vars ska det isåfall rymmas tycker du? om du har en disk på 80gb(ca 70gb egentligen) exempel och formaterar den, hur kommer det sig då att den rymmer 80gb (ca 70gb egentligen) direkt efter formateringen?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

kallepalle skrev:

ehh nej? vars ska det isåfall rymmas tycker du? om du har en disk på 80gb(ca 70gb egentligen) exempel och formaterar den, hur kommer det sig då att den rymmer 80gb (ca 70gb egentligen) direkt efter formateringen?
bl.a. polisen kan ta fram full info ur HD:s som formaterats mer än 7-8 gånger och ändå så finns det spår av infon.
Användarens profilbild
crille93
2slow4u

Inlägg av crille93 »

När man formaterar om datorn så tar den inte bort data utan den datan försvinner först när du sparar något just där. Så för att en hårddisk ska bli 85-95% ren så måste man formatera om för att sedan fylla den HELT FULLT sen formatera om den igen.

Det är omöjligt att få en använd hårddisk att bli 100% ren om man inte dra med en stark fin magnet över den, men då fungerar inte hårddisken heller efter det :P
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

crille93 skrev:När man formaterar om datorn så tar den inte bort data utan den datan försvinner först när du sparar något just där. Så för att en hårddisk ska bli 85-95% ren så måste man formatera om för att sedan fylla den HELT FULLT sen formatera om den igen.

Det är omöjligt att få en använd hårddisk att bli 100% ren om man inte dra med en stark fin magnet över den, men då fungerar inte hårddisken heller efter det :P
haha smart och göra det då :twisted:
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

jimmie93 skrev:
crille93 skrev:När man formaterar om datorn så tar den inte bort data utan den datan försvinner först när du sparar något just där. Så för att en hårddisk ska bli 85-95% ren så måste man formatera om för att sedan fylla den HELT FULLT sen formatera om den igen.

haha smart och göra det då :twisted:
Dock perfekt om Herr Reichführer pontén står och bankar på dörren
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Annars kan man ju alltid slå sönder den om de behövs? ^^

Ja har inte stött på dehär problemet att vara utan cdspelare men de borde ju funka att använda ett tillräckligt stort USB-minne om man kan få över skiten från skivan :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
crille93
2slow4u

Inlägg av crille93 »

Såhär var det iallafall när jag skulle installera Linux via USB en gång:
*Jag fick ladda hem operativsystemet (ISO fil)
*Ladda hem ett program som kunde installera ISO filen på USB minnet
*Installera skiten xD
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

kallepalle skrev:

Min kompis far är en datatekniker som kan kolla igenom hårddisken. Varje gång du formaterar om datorn så göms det inuti hårddisken men endast de kunniga kan få fram allt!

Spelar ingen roll hur många gånger du formaterar om skiten allt finns fortfarande kvar.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nejdå, det finns inte alls kvar. det har du fått om bakfoten bara. när du formaterat hdd:n så försvinner alla filer för den vanliga svensson, korrekt. MEN alla filer finns inte alls kvar. direkt du stoppar något på hdd:n igen så skriver du över gammla filer och det enda som finns kvar då är info om att den har funnits.
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

Så du menar att en datatekniker skulle ljuga om det? T.ex när poliser letar igenom hårddiskar så hittar de gamla filer från formatering.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Daanne skrev:
kallepalle skrev:

Min kompis far är en datatekniker som kan kolla igenom hårddisken. Varje gång du formaterar om datorn så göms det inuti hårddisken men endast de kunniga kan få fram allt!

Spelar ingen roll hur många gånger du formaterar om skiten allt finns fortfarande kvar.

vill ta bort allt HELT så finns det 2 olika sätt att gå tillväga:
1. Hårdformattera din hårddisk 3-4 gånger (Hårdformattering är det sega alternativet som man kan välja vid formattering av disken eller vid installation av OS.
2. Ta bort filerna från datorn och fyll upp disken till max. Här finns det också 2 olika sätt att fyla sin hdd. Antingen så har du en riktigt snabb lina och kan fylla den på nolltid, eller så kopierar och klistrar du in stora filer tills utrymmet tagit slut.

finns ett härligt program för de FBI håller på me bara lite minder avancerat men funkar lika bra ^^

Det programmet gör är att söka igenom alla filer som tagits bort och visa dig en statusflik som säger om den har skrivits över eller kan återställas utan problem. Programmet jobbar med alla filtyper som tagits bort, inklusive cookies, musikfiler, videoklipp osv.

1. Ladda ner programmet UndeletePlus från följande sida: http://www.undelete-plus.com
2. Fyll i uppgifter och annat som behövs och instalera programmet
3. Väl inne i programmet markerar du den hårddisk från vänsterfliken du vill backa upp filer ifrån och trycker på knappen ”Sökning”
4. Efter att den har sökt (kan ta lite tid) så får du upp en stor lista med borttagna filer samt status för eventuell återställning av filen. Du kan också sortea efter filtyp och skapa avancerade sökningar. När du hittat den filen du tagit bort så markerar du den (bockar i utan) och klickar på ”Återställning”.
5. Välj en mapp där återställda filer ska sparas i och du är färdig.
Det här programmet kan också komma till god nytta ifall du köpt en begagnad dator.
Search and find ;)

AND: Formattera om datorn medans den är på:
Hehe, det här trodde man ett tag bara var möjligt i Linux. Hum...
In på kommandotolken och skriv ”c:\ /Q/X” så har du snart C: omformatterad.
”d:\ /Q/X” formatterar om D:
”a:\ /Q/X” formatterar om A: os.v ......
gör de på din egen risk :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

så kan man formatera, ja men då har du inget os installerat efteråt...

och hashkakan, det är ju precis vad jag just skrivit
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

det går att stoppa in hårddiskarna i microvågsugnen med och sätta den på 30sek sdå är dom förstörda :twisted:
Användarens profilbild
crille93
2slow4u

Inlägg av crille93 »

nasse_89 skrev:

det går att stoppa in hårddiskarna i microvågsugnen med och sätta den på 30sek sdå är dom förstörda :twisted:
Micron med :D Det ska man göra :o
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

problemet löst.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

håller er till topic i fortsättningen!!

o vemfan är så dum så att han lägger en hdd i micron/drar en magnet över den(o sen att ni tipsar om det är juh änn dummare)

han undrade hur man gör inte om det gick att få bort allt!

dock löst jag det o kollade filens namn kopierade det sökte på filen(som fanns i ett program) hittade programmet gick in i lägg till/ta bort program tog bort programmet sen startade jag om datorn

ganska nöjd då de flesta här är mer datakunniga än mig o drf borde junna det(tycker jag) men skit samma fixat juh
:wink:
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

stunt_pojken^^ skrev:håller er till topic i fortsättningen!!

o vemfan är så dum så att han lägger en hdd i micron/drar en magnet över den(o sen att ni tipsar om det är juh änn dummare)

han undrade hur man gör inte om det gick att få bort allt!

dock löst jag det o kollade filens namn kopierade det sökte på filen(som fanns i ett program) hittade programmet gick in i lägg till/ta bort program tog bort programmet sen startade jag om datorn

ganska nöjd då de flesta här är mer datakunniga än mig o drf borde junna det(tycker jag) men skit samma fixat juh
:wink:
jaa du det är ett bra sätt om man har något på hdd:en och om man får tillslag av polisen så går det fört att stoppa in hdd i micron så att inte polis får reda på informationen som man hade.
Plus att jag tipsa inte om det jag sa att det kan man göra
Skriv svar