Bil-Tråden - allt snack om Bilar

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Viinika skrev:Skåne: Tänk om den rasar på vägen då?? :P
Tror nog att du skrotar den och köper en annan rööten 240 xD
Du kan aldrig lita på en bil att den ALDRIG rasar ;) Den kan rasa när du kör ut på motorvägen :)

Hahahaa :P (De ska va en SAAB ;))
Då är du garanterat aldrig säker :lol:

BTW: Fwd är mer "vuxet" än bakhjulsdrivna bilar, och volvo kände förmodligen inget behov av tillverka lek-bilar utan satsa på mer seriösa bilar. Volvo tillverkar förstklassiga familjebilar, så är de bara, inget mer ;)

Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

s80 finns redan som v8 med awd och automatlåda :) Men v8an ligger på 315hk. Eftersom s80 spelar i 5seriens klass för bmw tycker jag itne m5 behöver vara spec rädd när den har sina 507 hästar från en 5liters v10. Den får ganska bra med stryk av nya gt5an (f07) med (535) som gör 0-100 på 6,3sek (volvon med v8 6,6) och drar 0,89 mot volvos 1,26l/mil. Den dagen volvo får en bil med över 300hk och 1,7 ton under 0,9l/milen tar jag av hatten och bugar. För bmw är det numer en självklarhet.
bensinskalle skrev:
Viinika skrev:Skåne: Tänk om den rasar på vägen då?? :P
Tror nog att du skrotar den och köper en annan rööten 240 xD
Du kan aldrig lita på en bil att den ALDRIG rasar ;) Den kan rasa när du kör ut på motorvägen :)

Hahahaa :P (De ska va en SAAB ;))
Då är du garanterat aldrig säker :lol:

BTW: Fwd är mer "vuxet" än bakhjulsdrivna bilar, och volvo kände förmodligen inget behov av tillverka lek-bilar utan satsa på mer seriösa bilar. Volvo tillverkar förstklassiga familjebilar, så är de bara, inget mer ;)

Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)
Du skulle bara veta hur många det är :) Många som köper som tjänstebilar som brukar privat som familjebil. Bmws kombibilar (3,5 serie) är ganska så poppis som familjebilar faktiskt. Att de sedan är ganska ekonomiska att äga, roliga att köra och ser bra ut är ju inte direkt ett minus. En familjebil plus alltså. Volvo gör fina familjebilar, inget snack om saken alls. Har inget emot volvo heller, det jag har emot är folk som har något emot alla andra märken än volvo för de är så insnöade på att det är bäst.
Senast redigerad av chifen den 22 december 2009, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

chifen skrev:s80 finns redan som v8 med awd och automatlåda :) Men v8an ligger på 315hk. Eftersom s80 spelar i 5seriens klass för bmw tycker jag itne m5 behöver vara spec rädd när den har sina 507 hästar från en 5liters v10. Den får ganska bra med stryk av nya gt5an (f07) med (535) som gör 0-100 på 6,3sek (volvon med v8 6,6) och drar 0,89 mot volvos 1,26l/mil. Den dagen volvo får en bil med över 300hk och 1,7 ton under 0,9l/milen tar jag av hatten och bugar. För bmw är det numer en självklarhet.
Automat är för pensionärer och handikappade! I med manuell i Volvon för fan! Och med lite öppnare avgas så V8:an får snarka loss lite! Då blir det lite körglädje i den! vad ditt val av "bilmärke" beträffar får det stå för dig, ett visst lands historia gör att jag aldrig köper någonting därifrån.
Inte så mycket som en mutter.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Den är mer gjort som en glidare med v8. Bekväm bil alltså och finns endast med automat, lite tråkigt kan tyckas men sånt är livet. Den går ju iaf att växla manuellt med om man så vill.

Är inte den som bara har ett märke framför ögonen men förespråkar för bmw just här, de har inte modeller som passar alla tillfällen och det har inte volvo heller. Dock är bmw ledande och bygger riktigt bra bilar, så det är faktiskt ett märke som är värt att gilla. Ang att inte köpa saker pga landets historia så kanske du borde se över sveriges historia innan du köper lokalproducerat igen ;) Men det är offtopic.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Pojkar&Flickor, efter som jag inte har tid att läsa allt, så kanske det räcker att jag skriver BMW inget snack! Kan motivera varför när jag har tid... :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Inlägg borttaget pga offtopic

Chifen
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Inlägg borttaget pga offtopic

Chifen
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Automatlådor skulle vara förbjudet. I synnerhet efter hästkraftsstarka motorer, med automat kan man ju låta gammelfarmor ta bilen ju..... man skulle skämmas ögonen ur sig med en sån ju. Automatlåda är ju bara ur-äckligt ju. En orsak till att jag vägrar scooter.
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

Vilken skulle ni valt att bygga en banbil av??
En Saab og900 elr en Volvo 240?

Jag skulle valt Saab og900 :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

det tar emot men volvon faktiskt, bakhjulsdrift är det enda rätta för bana :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Viinika skrev:Vilken skulle ni valt att bygga en banbil av??

240:n, finns Ziljoner med passande väghållningsbitar, spett till kränghämmare, mm. och troligen en av de mest lättrimmade motorer som finns.
Och skulle man smälla lite plåt så finns det miljoner ock åter miljoner utbytesplåtar.
vilka av er kommer ihåg Volvo original cup? Dem körde med 240.sarna så det flög grus om det. Det smälldes väl en och annan skärm med i dem skärmytslingarna på banan. Titta på folkrace, den utltimata bilen idag är en 240, bra grepp, rejäl bil, lättvässat (billigt), och en sjuhelvetes rolig bil att klämma till dem andra med.
Senast redigerad av nippertippan den 22 december 2009, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

chifen skrev:
DerbiDriver skrev:Mercedes AMG!! Vilken modell vet jag ikke men minst en Mercedes 500 med v8! då snackar vi grejor(Y) :D
då snackar vi rost efter 2 timmar :D (Y)
hahahah :lol:
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

[quote="Skåningens-handelsbod"][quote="Viinika"]Vilken skulle ni valt att bygga en banbil av??

Jag skulle valt Saab og900 :D[/quote]

240:n, finns Ziljoner med passande väghållningsbitar, spett till kränghämmare, mm. och troligen en av de mest lättrimmade motorer som finns.
Och skulle man smälla lite plåt så finns det miljoner ock åter miljoner utbytesplåtar.[/quote]

Aja ni som nu älskar eran volvo.. Tror nog att saab og900 motor är lika lätt trimmad som en volvo-motor.. sen Tror jag nog att Saaben väger mindre än volvon och de är väl en fördel har jag rätt? :P
Saab är en bra banbil och sen är den bra på rakt framåt oxå :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev: Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)
Skitmånga som köper 3 och 5serie Touring så där har du fel.
Skåningens-handelsbod skrev: 240:n, finns Ziljoner med passande väghållningsbitar, spett till kränghämmare, mm. och troligen en av de mest lättrimmade motorer som finns.
Och skulle man smälla lite plåt så finns det miljoner ock åter miljoner utbytesplåtar.
vilka av er kommer ihåg Volvo original cup? Dem körde med 240.sarna så det flög grus om det. Det smälldes väl en och annan skärm med i dem skärmytslingarna på banan. Titta på folkrace, den utltimata bilen idag är en 240, bra grepp, rejäl bil, lättvässat (billigt), och en sjuhelvetes rolig bil att klämma till dem andra med.
900OG med rätt motor hade piskat en 240 på bana med jämlika spec. Rätt hårt tom.
I folkrace kör alla SAAB, ingen vill ha en bakhjulsdriven bil i folkrace....
Senast redigerad av Henry den 22 december 2009, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Viinika skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Viinika skrev:Vilken skulle ni valt att bygga en banbil av??

Aja ni som nu älskar eran volvo.. Tror nog att saab og900 motor är lika lätt trimmad som en volvo-motor.. sen Tror jag nog att Saaben väger mindre än volvon och de är väl en fördel har jag rätt? :P
Saab är en bra banbil och sen är den bra på rakt framåt oxå :)
Utom i starten, en bakhjulsdriven sätter sig i arslet och "ökar vikten" över drivhjulen = snabbare starter.
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

Själv så har man köpt en Nissan King Cab-9 5, 4x4 Diesel idag:D
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

LudiX skrev:Själv så har man köpt en Nissan King Cab-9 5, 4x4 Diesel idag:D
Ämne till ett trallabygge?
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
bensinskalle skrev: Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)
Skåningens-handelsbod skrev: 240:n, finns Ziljoner med passande väghållningsbitar, spett till kränghämmare, mm. och troligen en av de mest lättrimmade motorer som finns.
900OG med rätt motor hade piskat en 240 på bana med jämlika spec. Rätt hårt tom.
Är du helt 100 på det?
Varför är då inte flertalet dragracingbilar framhjulsdrivna?
Varför envisas på lambo, ferrari, m.fl. med sin bakhjulsdrift? Det handlar om chassiteknik, min vän, bara chassiteknik.
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

[quote="Henry"][quote="bensinskalle"]
Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)[/quote]

[quote="Skåningens-handelsbod"]
vilka av er kommer ihåg Volvo original cup? Dem körde med 240.sarna så det flög grus om det. Det smälldes väl en och annan skärm med i dem skärmytslingarna på banan. Titta på folkrace, den utltimata bilen idag är en 240, bra grepp, rejäl bil, lättvässat (billigt), och en sjuhelvetes rolig bil att klämma till dem andra med.[/quote]

I folkrace kör alla SAAB, ingen vill ha en bakhjulsdriven bil i folkrace....[/quote]

F*n vad gött att de va en på min sida :D
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

[quote="Skåningens-handelsbod"][quote="Henry"][quote="bensinskalle"]
Fungerar liksom inte att jämföra volvos utbud mot bmw då dom satsar på olika saker. De är fååå som köper bmw för att ha som familjebil ;)[/quote]

[quote="Skåningens-handelsbod"]
vilka av er kommer ihåg Volvo original cup? Dem körde med 240.sarna så det flög grus om det. Det smälldes väl en och annan skärm med i dem skärmytslingarna på banan. Titta på folkrace, den utltimata bilen idag är en 240, bra grepp, rejäl bil, lättvässat (billigt), och en sjuhelvetes rolig bil att klämma till dem andra med.[/quote]

I folkrace kör alla SAAB, ingen vill ha en bakhjulsdriven bil i folkrace....[/quote]

Är du helt 100 på det?
Varför envisas på lambo, ferrari, m.fl. med sin bakhjulsdrift? Det handlar om chassiteknik, min vän, bara chassiteknik.[/quote]

Han menade banbil nu :P Du vet när man ska svänga och bromsa ;)
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

jepp,alldeles riktigt!
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Viinika skrev:
Henry skrev:

F*n vad gött att de va en på min sida :D
Jaaa..., jag tror inte en og900 har mycket att sätta emot en Grupp A-kittad 240. med koni coilovers i alla fyra hörnen, grova kränghämmare och en trimmad B230ET, dem krigade framgåmgsrikt mot betydligt mer kända fabrikat på fortåkarsidan. Men tyvärr utan fabriksuppbackning från Volvo. Tyvärr, viinis, en rätt uppsatt RWD spöar FWD anyday. varför tror du vissa fabrikat inom STCC sattes med straffvikt för? alltså bakhjuldrivna märken.
LudiX skrev:
jepp,alldeles riktigt!
Kunde gissa det. Det är ett ypperligt traktorämne.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

Volvo har varit, och kommer att troligen stanna som en tillverkare av bilar inom premiumsegmentet, med et kundkrets som tänker på säkerhet, som skiter om den gör 0-100 på sex sekunder eller ej, där de söker stora utrymmen, som i t.ex. V70:n, som slukar saker som en mindre flyttbil typ.
Körde hem 24m trämaterial i vår V70 för några dagar sedan
var det inte du som sa at du inte körde annat änb din gamla 24 o litade inte ett dug på nya bilar? vad jag vet är v70 hyffsat ny om man jämför med 740/240 t.ex.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

stunt_pojken^^ skrev:
Volvo har varit, och kommer att troligen stanna som en tillverkare av bilar inom premiumsegmentet, med et kundkrets som tänker på säkerhet, som skiter om den gör 0-100 på sex sekunder eller ej, där de söker stora utrymmen, som i t.ex. V70:n, som slukar saker som en mindre flyttbil typ.
Körde hem 24m trämaterial i vår V70 för några dagar sedan
var det inte du som sa at du inte körde annat änb din gamla 24 o litade inte ett dug på nya bilar? vad jag vet är v70 hyffsat ny om man jämför med 740/240 t.ex.
Det är min gubbes, inte min. Och det är HAN som kör den. inte jag. Passagerarstolen passar mig utmärkt i den. Rattandet överlämnar jag glatt över till honom.
Senast redigerad av nippertippan den 22 december 2009, 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

Skåne fattade inte vad du menade med straff.. något??
Men i WTCC brukar de va SEAT som vinner vad jag har sett.. Och då är de ju BMW som är RWD och dom åker på spö av en FWD SEAT. Hur förklarar du de?? Dom är i stort sett i samma effekt nivå osv..

Så jag tror nog att om vi tar en Volvo 240 Grupp-a som du säger. och sen tar vi en Saab OG900 och stoppar in de bästa vi har att hitta.. Sen har båda samma effekt.. Tror nog att Saaben kan klå en 240 med Grupp-A grejer..
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Viinika skrev:Skåne fattade inte vad du menade med straff.. något??
Men i WTCC brukar de va SEAT som vinner vad jag har sett.. Och då är de ju BMW som är RWD och dom åker på spö av en FWD SEAT. Hur förklarar du de?? Dom är i stort sett i samma effekt nivå osv..

Så jag tror nog att om vi tar en Volvo 240 Grupp-a som du säger. och sen tar vi en Saab OG900 och stoppar in de bästa vi har att hitta.. Sen har båda samma effekt.. Tror nog att Saaben kan klå en 240 med Grupp-A grejer..
Om en modell vinner för mycket så skickar dem bly i bilarna för att tynga ner dem. Det görs för att jämna ut oddsen, samma sak med F1-bilar, sportvagnar, mm om dem ligger under minimivikten.

I racing beror 10% på bilen, 90% beror på vem som rattar kärran! Hur iskall och rutinerad den personen är. Så det hänger sällan på bilen, i synnerhet om bilarna är likvärdigt satta. Mycket handlar om hur skickliga tekniker man har kring sig.
Det tar några skrotade bilar innan en person är rutinerad nog för att köra riktigt fort på gränsen till att det släpper, men hålla den på rätt sida om den..
Senast redigerad av nippertippan den 22 december 2009, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

[quote="Skåningens-handelsbod"][quote="Viinika"]Skåne fattade inte vad du menade med straff.. något??

Så jag tror nog att om vi tar en Volvo 240 Grupp-a som du säger. och sen tar vi en Saab OG900 och stoppar in de bästa vi har att hitta.. Sen har båda samma effekt.. Tror nog att Saaben kan klå en 240 med Grupp-A grejer..[/quote]

Om en modell vinner för mycket så skickar dem bly i bilarna för att tynga ner dem. Det görs för att jämna ut oddsen, samma sak med F1-bilar, sportvagnar, mm om dem ligger under minimivikten.[/quote]

Så du menar att BMW:n väger mer än SEAT:n?? :?
Men de med att en RWD alltid vinner är inte sant.. Du ska allt se att en Saab OG900 drar en j*vla 240 grupp-a... Volvon har ju de bästa delarna som finns.. Då ska Saaben oxå ha de..
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Viinika skrev:

Om en modell vinner för mycket så skickar dem bly i bilarna för att tynga ner dem. Det görs för att jämna ut oddsen, samma sak med F1-bilar, sportvagnar, mm om dem ligger under minimivikten.

Så du menar att BMW:n väger mer än SEAT:n?? :?
Men de med att en RWD alltid vinner är inte sant.. Du ska allt se att en Saab OG900 drar en j*vla 240 grupp-a... Volvon har ju de bästa delarna som finns.. Då ska Saaben oxå ha de..
Svar ja. BMW:n är rejält tyngre än seaten. som jag sa ovan, med 2 ungefär lika uppsatta bilar så är det föraren som avgör, inte bilen. 40-50 kg är som ton i dessa redan hårt bantade bilar. vartenda gram räknas.
Senast redigerad av nippertippan den 22 december 2009, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Om man ska kolla på effektivitet så är framhjulsdrift bättre ur den aspecten att det blir mindre drivlineförluster. Upp till 300hk ungefär så funkar fwd riktigt bra på bana också om chassit är rätt (kolla nya focus rs och megane r27). Sedan tar rwd över för de får ner effekten i backen som de ska medans fwd gärna kasar med framänden pga för mycket effekt och spinner loss.

Vad det gäller folkrace så är det fwd som gäller då fwd tar sig fram bäst och gamla volvos har ingen vikt över baken så de är uteslutna som folkracebilar, beter sig inte så roligt i kurvor och det går snabbare med lite understyrning än överstyrning, det är bevisat. Det har dock smygit sig in lite äldre bmws som har lite bättre viktfördelning och inte den där jävla pissiga stumma bakaxeln som volvo har som hävdar sig lite bättre mot framhjulsdrivet, dock inte lika snabb ändå.

Vad det gäller saab och trimning så beror det mycket på årsmodell. Växellådor har saabarna haft vana att rasa och det beror inte på att lådan i sig är kass utan det är mest diffen som sätter stopp då den enhjular. Växellådan är iövrigt nästan densamma som den som sitter i 850s starkare modeller. Upp till 350hk skulle jag valt saaben om målet är att åka fort, volvon begränsas av sin stumma bakaxel och det kommer man inte ifrån hur gula konisarna än är ;)
Börjar du däremot kolla på någon bil med delad bakaxel så är nog det lite troligare att köra fort med på bana.

Inom rally nu så åker de strikt framhjulsdrivna bilarna bra fort och de strikt bakhjulsdrivna börjar avta mer och mer. 4hjulsdrift är det som gäller inom rally hur som hellst så gamla volvos kan ju ta sig någon stans där :)

Inom dragracing handlar allt om att få ned effekten i backen, där vinner rwd pga fysikens lagar. Vikten förflyttas bakåt vid acceleration och då vill man att det driver bak. Finns snabba fwd bilar även där om du missat det fru skåning :)

Ferrari, lambo etc har så pass mycket effekt att de inte får ner effekten i backen med fwd så därför kör de rwd/awd och det är helt rätt för såna bilar. Gillar själv bakhjulsdrift mer på det sättet att det är roligare att köra med och går att köra snabbare men man ska inte underskatta fwd för den delen heller.

Bmw e34 Fix & Renovering
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

Där har du skåne:P Chifen kan saker och ting ;)
SAAB :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Viinika skrev:Där har du skåne:P Chifen kan saker och ting ;)
SAAB :D
NOT.. :wink:
Viinika
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viinika »

[quote="Hashkakan"][quote="Viinika"]Där har du skåne:P Chifen kan saker och ting ;)
[b]SAAB[/b] :D[/quote] NOT.. :wink:[/quote]

Saab ska de visst va :(
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

chifen skrev:Om man ska kolla på effektivitet så är framhjulsdrift bättre ur den aspecten att det blir mindre drivlineförluster. Upp till 300hk ungefär så funkar fwd riktigt bra på bana också om chassit är rätt (kolla nya focus rs och megane r27). Sedan tar rwd över för de får ner effekten i backen som de ska medans fwd gärna kasar med framänden pga för mycket effekt och spinner loss.

Vad det gäller folkrace så är det fwd som gäller då fwd tar sig fram bäst och gamla volvos har ingen vikt över baken så de är uteslutna som folkracebilar, beter sig inte så roligt i kurvor och det går snabbare med lite understyrning än överstyrning, det är bevisat. Det har dock smygit sig in lite äldre bmws som har lite bättre viktfördelning och inte den där jävla pissiga stumma bakaxeln som volvo har som hävdar sig lite bättre mot framhjulsdrivet, dock inte lika snabb ändå.

Vad det gäller saab och trimning så beror det mycket på årsmodell. Växellådor har saabarna haft vana att rasa och det beror inte på att lådan i sig är kass utan det är mest diffen som sätter stopp då den enhjular. Växellådan är iövrigt nästan densamma som den som sitter i 850s starkare modeller. Upp till 350hk skulle jag valt saaben om målet är att åka fort, volvon begränsas av sin stumma bakaxel och det kommer man inte ifrån hur gula konisarna än är ;)
Börjar du däremot kolla på någon bil med delad bakaxel så är nog det lite troligare att köra fort med på bana.

Inom rally nu så åker de strikt framhjulsdrivna bilarna bra fort och de strikt bakhjulsdrivna börjar avta mer och mer. 4hjulsdrift är det som gäller inom rally hur som hellst så gamla volvos kan ju ta sig någon stans där :)

Inom dragracing handlar allt om att få ned effekten i backen, där vinner rwd pga fysikens lagar. Vikten förflyttas bakåt vid acceleration och då vill man att det driver bak. Finns snabba fwd bilar även där om du missat det fru skåning :)

Ferrari, lambo etc har så pass mycket effekt att de inte får ner effekten i backen med fwd så därför kör de rwd/awd och det är helt rätt för såna bilar. Gillar själv bakhjulsdrift mer på det sättet att det är roligare att köra med och går att köra snabbare men man ska inte underskatta fwd för den delen heller.
Du talar kloka ord. och en fullt uppsatt GrpA 240 ligger på 350-400 hk med fullt uppskruvat tryck och är djävulskt rolig på banan.

många tillverkare har lagt ner RWD och då många bilar nu fallit för "åldersstrecket" så är dem borta från racing-tyvärr. Alltså återstår det bara en massa grävlingar i race-spåren. Till bl.a. min stora sorg.

Volvon har en fördel många som tävlar älskar, det är sanslöst lättmeckad. Byta drivaxel på typ ingen tid alls, mm. Sedan brukar det "hamna en massa skrot i bagaget (hamnade visst en bit 40 mm fatygsplåt på drygt 49 kg bak i en jag såg byggas....)" på många 240:s som går folkrace.
har hört att det kallas ballastvikt eller ändra viktfördelning..... 8) Likaså brukar kylare och annat flyttas med. Om inte annat så för att inte knäcka kylet i fighterna.
WRC-bilarna i grupp A har väl knappt typ ytterplåten gemensamt med en gatversionen av samma bil. sekventiella lådor, och fan och hans moster.
Där är det rena specialbyggen som rör om i grytan.

Men talar vi om rally så att säga på amatörnivå så är 240:n och 740:n väl frekventerade i rallyspåren, och jävlar vad dem kan stå på ute i skogen, liksom *bilmärke* og900:or, även om dem är betydligt färre än 240:or och 740:or ute i rallyskogen. racing handlar om att ha roligt med, inte bara försöka vinna. tappar man bort det roliga så kan man lika gärna ställa in bilen i ladan. Sedan rullar man bilen, shit happens, dra hem vraket, byt kaross!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Skåningens-handelsbod skrev: Är du helt 100 på det?
Varför envisas på lambo, ferrari, m.fl. med sin bakhjulsdrift? Det handlar om chassiteknik, min vän, bara chassiteknik.
Ja, jag är helt 100 på det.

Du kan ha en bakhjulsdriven lådbil, en Saab hade kört ifrån den. Ungefär samma jämförelse. En 900OG är en sjukt mycket mindre/smidigare/lättare bil än en 240.

Dragracing har väl förihelvete ingenting med bankörning att göra....
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: Är du helt 100 på det?
Ja, jag är helt 100 på det.

Du kan ha en bakhjulsdriven lådbil, en Saab hade kört ifrån den. Ungefär samma jämförelse. En 900OG är en sjukt mycket mindre/smidigare/lättare bil än en 240.

Dragracing har väl förihelvete ingenting med bankörning att göra....
På banan är det sällan bilen som avgör, där avgör den som rattar mer. hur iskall och skicklig denne är. Superbil med ett kass-arsle bakom ratten åker på däng mot en rejält rutinerad räv i en betydligt sämre bil.

Optimistiskt räknat, så är det 30% bil/ 70% förare som är ekvationen för vinst. Om nån nu undrar varför teamen slåss om essen bakom ratten till sina team? Där är svaret. En kass chaffis så kvittar det hur bra bilen är.
Senast redigerad av nippertippan den 22 december 2009, 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar