rekomenderaar inte att köra den cylindern på orginalförgasaren om du inte har 17,5mm eller 16mm. men kör då för säkerhets skull med sportluftfilter så att den andas lite bättre.
annars behövs inget av det nämnda bytas ut om inte skicket är dåligt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:rekomenderaar inte att köra den cylindern på orginalförgasaren om du inte har 17,5mm eller 16mm. men kör då för säkerhets skull med sportluftfilter så att den andas lite bättre.
kallepalle skrev:rekomenderaar inte att köra den cylindern på orginalförgasaren om du inte har 17,5mm eller 16mm. men kör då för säkerhets skull med sportluftfilter så att den andas lite bättre.
Tvärtom!
Så sant. Sportluft suger in mer skit då det inte är lika tätt som originalfiltret och nödvändigtvis inte mer luft heller för den delen då filterarean oftast inte är större än originalfiltret. Satsa på att öppna upp boxen lite istället, säkrare, snyggare och dessutom billigare.
kallepalle skrev:självklart går det att strypa av luftburken ordentligt, men att bara dra luftpluggen är ingen höjdare om man kör på för liten förgasare.
Jo, låt pluggen sitta kvar istället om det är så. ALLTID prioritera mer bränsle än luft på en 2t.
(Därför du börjar med stort munstycke när du ska ställa in en motor med en ny del.)
ok.. men är inte helt säker isf.. vill helst ha ett rakt svar men jag har org förgasare luftfilter, gianelli, ostrypt cdi, membran, snart en 21 mm förgasare. kan du nån med bra prestanda som passar då ?
Nee men det är ju inte så bra att dra full gas första man gör heller
Okej , men gör såhär då.
Starta den och låt den stå på tomgång i ett par minuter och gasa lite så kolven får något att göra.
Sedan kan du ju stänga av mopeden och vänta 5 minuter. Sen så kör lite sakta med lite gaspådragningar.
OBS. behövs bara ett par km körning.
Okej tack
om du vill ha en bra inkörning så kör du lugnt i ca 50 mil, då håller kolvringarna bättre i framtiden. om du inte kör in den då tätar kolvringarna dåligt= dålig komp.
Hashkakan skrev:
om du vill ha en bra inkörning så kör du lugnt i ca 50 mil, då håller kolvringarna bättre i framtiden. om du inte kör in den då tätar kolvringarna dåligt= dålig komp.
HEHEHEHEHEHEHEHE
Kör du lungt i 50mil så är snarare kolvringarna slut och har dåligt komp.
Gör som snubben innan sa istället för det här fjärtfuckot vet inte vad han snackar om....
Hashkakan skrev:
HEHEHEHEHEHEHEHE
Kör du lungt i 50mil så är snarare kolvringarna slut och har dåligt komp.
Gör som snubben innan sa istället för det här fjärtfuckot vet inte vad han snackar om....
så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ?
citat från inkörnings guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/8
"Såhär gör du en bra inkörning:
Det första du ska tänka på är att man ska vara väldigt försiktig och ta det lugnt när man montera nya delar (ha tålamod), Gör man små skador kan man förstöra grejorna permanent senare. Gör en bra första start med dom nya delarna choka och låt motorn gå lugnt på tomgång ett tag. Samtidigt kan du försöka ställa in din tomgång så bra det bara går. Stäng sedan av motorn efter 30sekunder, starta motorn igen och varva upp men väldigt långsamt, varva långsamt på 1/3 gas i ungefär tre minuter så motorn blir ordentligt varm. Stäng av motorn och låt den stå i 10min. Starta nu igen och åk en liten bit i max 25km/h, tänk på att ha väldigt långsamma accelerationer när du kör. Efter att ha kört scootern försiktigt ett tag ca 1km går det bra att öka hastigheten lite men aldrig mer än 2/3 av full gas om scootern är original. Är den trimmad bör du inte gasa mer än ½. Viktigast är det att man inte varva motorn allt för mycket.
Dom kommande 25milen ska man inte hålla jämn gas för länge ca 300-500 meter åt gången, sedan släppa lite på gasen. Efter dem 25mil som man kört finns det oenighet om hur man skall gå till väga. Är scootern ny ska du åka väldigt lugnt i ca 50mil till"
tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..
Hashkakan skrev:
så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ?
Det första du ska tänka på är att man ska vara väldigt försiktig och ta det lugnt när man montera nya delar (ha tålamod), Gör man små skador kan man förstöra grejorna permanent senare. Gör en bra första start med dom nya delarna choka och låt motorn gå lugnt på tomgång ett tag. Samtidigt kan du försöka ställa in din tomgång så bra det bara går. Stäng sedan av motorn efter 30sekunder, starta motorn igen och varva upp men väldigt långsamt, varva långsamt på 1/3 gas i ungefär tre minuter så motorn blir ordentligt varm. Stäng av motorn och låt den stå i 10min. Starta nu igen och åk en liten bit i max 25km/h, tänk på att ha väldigt långsamma accelerationer när du kör. Efter att ha kört scootern försiktigt ett tag ca 1km går det bra att öka hastigheten lite men aldrig mer än 2/3 av full gas om scootern är original. Är den trimmad bör du inte gasa mer än ½. Viktigast är det att man inte varva motorn allt för mycket.
Dom kommande 25milen ska man inte hålla jämn gas för länge ca 300-500 meter åt gången, sedan släppa lite på gasen. Efter dem 25mil som man kört finns det oenighet om hur man skall gå till väga. Är scootern ny ska du åka väldigt lugnt i ca 50mil till"
tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..
1. Det du läst på twostroke.se är helt jävla katastrofalt fel. Förstår verkligen inte hur de tänker, står likadant på alla cylindrar. Som tex 2fast, kör du en 2fast i 50mil lugnkörning har du ingen cylinder kvar.
2. Guiden är ett skämt....
Har skrivit massor med gånger hur man kör in, bara att söka.
Lite snabbt:
Varmkör, stäng av. Låt den bli kall.
Ut och kör med varierande gaspådrag tills den är varm, stäng av. Låt den bli kall.
Hashkakan skrev:
1. Det du läst på twostroke.se är helt jävla katastrofalt fel. Förstår verkligen inte hur de tänker, står likadant på alla cylindrar. Som tex 2fast, kör du en 2fast i 50mil lugnkörning har du ingen cylinder kvar.
Lite snabbt:
Ut och kör med varierande gaspådrag tills den är varm, stäng av. Låt den bli kall.
Klart!
ok då vet jag.. för frågan en kompis som jobbar med mopeder som jobb i 25 år och han sa samma sak. du tror inte på de asså ?
Asså det är rena skitsnacket att man ska köra 50 mil med en ny cylinder. Kolven kommer vara helt slutkörd och tappat kompression om man kör lugnt i 50 mil.
Hashkakan skrev:
så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ? tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..
Lite snabbt:
Klart!
ok då vet jag.. för frågan en kompis som jobbar med mopeder som jobb i 25 år och han sa samma sak. du tror inte på de asså ?
om han jobbat i 25år o säger de är de nog bäst han lägger av
Lite snabbt:
Klart!
om han jobbat i 25år o säger de är de nog bäst han lägger av
kanske hörde fel men jag har pratat lite på volvo och så lite om de där och dom säger samma sak. ni tror inte att ni har fel ? för liksom kolvringarna är ju inte riktig "hårda" när man sätter på dem så df skall man köra in dem så att dom blir anpassad sig till cylindern .