Vilken moped är bäst?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Vilken moped är bäst?

Inlägg av Roberto »

Har länge funderat över denna. Och vill verkligen veta om man kan få fram den bästa mopeden. Alla dess finneser måste vara inräknade som design,motor.? Vilken tycker ni ?
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av eggi »

En Rieju smx men det finns så fåtal :/
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "

Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

Crossmoppe:Det mesta som har Derbi/Rieju ram
Scooter:Helt klart Aerox!!!
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
Användarens profilbild
Ropen94
Varnad

Inlägg av Ropen94 »

Aprilla sr 50 -08 :roll:
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Cross: Derbi DRD Pro
Scooter: Piaggio Zip SP

Bäst motor och bäst chassi av alla mopeder på marknaden.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ja, crossmoppe är Derbi drd pro eller limited edition.. men pro är stået vassare
scooter vet jag inte.. har hört att aerox krånglar endel.. kanske bara är om man trimmar mkt..

med det är nog den snyggaste scootern iaf och har kanske den bästa motorn och väldigt lätt att hitta delar till
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Beror på vad du ska använda mopeden till.

Kan ju ställa en fråga som är ungefär lika lätt att svara på: Hur långt är ett snöre? :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

om du ska ha scooter så ska du helt klart ta en aerox.
dom är snygga
lätt att få tag på saker till den trim/styling
ganska lätt att trimma
och sen är det bra kvalite också så köp en aerox
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3

ta gärna en titt i mitt galleri :D
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker ;)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

Scooter: Speedfight säger jag nog då dom är lite bättre än aerox orginal
Cross: Derbi DRD lmtd
Bild
KiXXer
Varnad

Inlägg av KiXXer »

men lol deta går inte att få svara på ;(
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Låt magkänslan styra här, det som passar en annan kanske inte passar dig, sedan avgör ju plånboken med vad du har råd med, har du lite pengar att röra dig med skall du definitivt inte sålla bort kinerserna då dem ger fruktansvärt mycket moppe för pengarna, och det med "kinaskit" skall ta med en nypa salt, allt handlar om hur tidigare ägare skött grejerna, om det inte sköts, så pajar ju även en DRD Pro i förtid.

Så gå på magkänslan, känn efter vad som passar dig, vad du skall ha den till, och utgå därifrån.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Skåningens-handelsbod skrev:Låt magkänslan styra här, det som passar en annan kanske inte passar dig, sedan avgör ju plånboken med vad du har råd med, har du lite pengar att röra dig med skall du definitivt inte sålla bort kinerserna då dem ger fruktansvärt mycket moppe för pengarna, och det med "kinaskit" skall ta med en nypa salt, allt handlar om hur tidigare ägare skött grejerna, om det inte sköts, så pajar ju även en DRD Pro i förtid.

Så gå på magkänslan, känn efter vad som passar dig, vad du skall ha den till, och utgå därifrån.
inget svar på frågan. killen undrar vad som är bäst och du säger gå på magkänlslan? hur ska han gå på magkänslan om han inte vet så mycket. uruselt svar ^^
Nyxorzz
KiXXer
Varnad

Inlägg av KiXXer »

om du vet någonting om moppder vet du att likesom jag att man itne kan utnämja ett märk till bästa moppen efter som att varje motor ej är den andra lik därcör gå på magkännsla
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Riejumrx skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:Låt magkänslan styra här, det som passar en annan kanske inte passar dig, sedan avgör ju plånboken med vad du har råd med, har du lite pengar att röra dig med skall du definitivt inte sålla bort kinerserna då dem ger fruktansvärt mycket moppe för pengarna, och det med "kinaskit" skall ta med en nypa salt, allt handlar om hur tidigare ägare skött grejerna, om det inte sköts, så pajar ju även en DRD Pro i förtid.

inget svar på frågan. killen undrar vad som är bäst och du säger gå på magkänlslan? hur ska han gå på magkänslan om han inte vet så mycket. uruselt svar ^^
Den mopeden man trivs bäst med, den skall man köpa. samma som med bilar, en del trivs med S**b, en del med Volvo, andra med Blattmobil, och sen tja, vad man nu trivs med. Det är upp till var och en, trivs man t.ex. med en Vespa, köp det. trivs du med nån annan, fine, det är upp till ägaren, så här finns inget rätt eller fel val, det helt upp till den trådskaparen trivs med.
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Skåningens-handelsbod skrev:
Riejumrx skrev:

Den mopeden man trivs bäst med, den skall man köpa. samma som med bilar, en del trivs med S**b, en del med Volvo, andra med Blattmobil, och sen tja, vad man nu trivs med. Det är upp till var och en, trivs man t.ex. med en Vespa, köp det. trivs du med nån annan, fine, det är upp till ägaren, så här finns inget rätt eller fel val, det helt upp till den trådskaparen trivs med.
nej, för nu frågar han vad som är den bästa mopeden, inte magkänslan?
han vill uttryckligen veta den bästa mopeden i klassen eu moped.

Även om frågan är dåligt formad så svarar du inte konkret på frågan!
Nyxorzz
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Riejumrx skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Riejumrx skrev: inget svar på frågan. killen undrar vad som är bäst och du säger gå på magkänlslan? hur ska han gå på magkänslan om han inte vet så mycket. uruselt svar ^^
nej, för nu frågar han vad som är den bästa mopeden, inte magkänslan?
han vill uttryckligen veta den bästa mopeden i klassen eu moped.

Även om frågan är dåligt formad så svarar du inte konkret på frågan!
Hur kan man då definiera vad som är bäst?
Bästa valutan för pengarna?
Mesta möjliga moped för X antal kronor?
Mesta effekt?
Bästa andrahandsvärdet?
Köpa nytt eller begagnat?

Och så vidare. Han kan köpa en splitter ny Baotian 2010:a för strax under 7000 kr, eller köpa en grisig Drac för samma pengar?

Frågan är väldigt komplex att svara på, då det ju hänger på hur han vill ha moppen, till och från skolan, leka i skogen, stunta, tja, alternativen är hur många som helst. Du som skapade den här tråden, du kanske borde definiera dig mer specifikt vad du skall ha moppen till, för någon "universalmoped", det finns ingen sådan. Alla modeller har sina plus och minus.

T.ex. Baotianen.
+drar skitlite bensin och är 4t.
+går tyst som en mus om den inte är fixad med ljuddämpet (ilsken kärring/gubb-säker)
+Ingen stjäl den, om dem inte är desperata typ.
+billig att äga allmänt.
+enormt mycket moped för det antalet kr du köper den för

-Uselt andrahandsvärde (något som du som begagnatköpare kan utnyttja)
-risk för gliringar från kompisar (I så fall inga sanna vänner.)
-kvaliteten varierar
-många ex är illa misskötta.

Så kan man gå vidare med modell för modell och lägg till parametern trivsel och snart finner du snart ut vad du vill ha, prata med folk som har olika mopeder och vad dem anser om dem. Skit i kringsnacket från folk som är t.ex. Rieju-kåta bara för att dem själva har det och snackar ner alla andra märken, var objektiv och titta på vad som passar just DIG allra bäst, det är ingen idé att t.ex. köpa en svindyr DRD Pro om du bara skall köra till och från skolan och det bara är några få kilometer ren och skär asfalt t.ex. Då går t.o.m. en begagnad Baotian lika bra som typ kostar runt 3000 spänn.

Så tänk ett par gånger efter vad du skall ha mopeden till.
Senast redigerad av nippertippan den 16 december 2009, 18:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

jag håller med, kass topic!
men du svarar inte ens på något av de :P
du vsvarar varken på den bästa toppen, den bästa hållbarheten elelr så.

men skitsamma, behöver inte göras diskussion av detta med!
Nyxorzz
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Riejumrx skrev:jag håller med, kass topic!
men du svarar inte ens på något av de :P
du vsvarar varken på den bästa toppen, den bästa hållbarheten elelr så.

men skitsamma, behöver inte göras diskussion av detta med!
Tja, hur skall man kunna svara på det, när man inte ens vet vilka kriterier han själv sätter för mopeden? Tycker han borde precisera sig lite mer.

Tror mest att Topic-startaren mest verkar driva med oss.
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xps_martin »

själv så tkr jag

cross/sm - Derbi DrD PRO
scooter. - gilera stalker

gillar dem stakt och dom är väldigt bra med trimm
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Crossmoppe: Rieju Power up. 07 motorn är helt klart en av dom starkaste original motorerna på marknaden. Dom är snygga. Trimvänlig (som f*n)

Scooter:
Piaggio Zip SP
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

magkänslan?
han kanske är hur okunnig som helst på mopeder så tycker han att en moped ser fin ut så köper han den men den har världens sämsta kvalite ... och går sönder efter en vecka
killen vill ju ha bra information om vila mopeder som är bra..
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3

ta gärna en titt i mitt galleri :D
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker ;)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

aeroxr08 skrev:

magkänslan?
han kanske är hur okunnig som helst på mopeder så tycker han att en moped ser fin ut så köper han den men den har världens sämsta kvalite ... och går sönder efter en vecka
killen vill ju ha bra information om vila mopeder som är bra..
tror nog killen lyssnar sig för och dumpar skiten. Men att säga att t.ex. Riejun är bäst, och allt annat är skit, är inget han är gynnad av. bättre att han känner sig för, och hittar det han vill ha.

Enda varningen jag vill utdela, och med god orsak, är att köpa på t.ex. varuhus, marknader, mm, köpa där och det kan med ett ord sägas att det finns inga garantier i världen som gäller (med andra ord att stora fel blir mycket dyra att åtgärda). Han skall handla hos en auktoriserad handlare, kontrollera hur fordonet servats innan köp (kontrollera ev. servicebok!), om begagnad, och ha iskallt huvud, minsta misstanke om att nåt känns fel, eller att ägaren (eller den påstådda ägaren, gör ID-koll att du verkligen har med med rätt person att göra!) tycks dölja något, dumpa affären direkt! Det finns fler mopeder på marknaden. Det är det rådet jag kan ge, och att ta med en mer moppekunnig opartisk kompis som hjälper killen att hitta ev dolda fel som inte ägaren vill erkänna, om man är osäker på att man kan bedöma mopedens skick själv. Alltså inte köpa skrot till överpris som kostar en mindre förmögenhet att få ordning på. Såna maskiner skall vara BILLIGA om dem skall vara värda ett köp.
Själv gav jag 3000 kr för grundmaskinen till Blackie, och c:a 2800 kr för Blue Thunder, så jag lever som jag lär. Betala inte för mycket för skrot! Skrot är skrot oavsett märke och modell om det är i dåligt skick eller saknas delar! Sedan kvittar det om det är en Rieju eller Derbi, eller en Baotian! Skrot är skrot.

Och som vanligt - är priset osedvanligt lågt så är det oftast för bra för att vara sant, eller att något är rejält fel någonstans! I bda fallet är det varningsflagg, och extra vaksamhet är på sin plats.
Senast redigerad av nippertippan den 16 december 2009, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

men killen skriver: vilken tycker ni?

ja, säg bara vad just ni tycker.. och bara för att ni har en Derbi, säg inte att Derbi är bäst bara för att du har en sån.
Men klart.. tycker ni att derbin är bäst så skriv det..

men om någon skriver t.e.x Rieju drac så skriv varför ni tycker det
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
derbi-j
Elmoped

Inlägg av derbi-j »

DEA!! skrev:Crossmoppe: Rieju Power up. 07 motorn är helt klart en av dom starkaste original motorerna på marknaden. Dom är snygga. Trimvänlig (som f*n)

Scooter:
Piaggio Zip SP

att powerup är "trimvänliga" vet ja väl inte:P måste väl byta ut hela jääkla tändningen för att kunna gasa ur med en sån vad jag vet av mina kunskaper:P så köp inte en power up om du ska trimma osv. :) men som sagt, går grymt original men inte snabbt (;
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

bluerider94 skrev:men killen skriver: vilken tycker ni?

ja, säg bara vad just ni tycker.. och bara för att ni har en Derbi, säg inte att Derbi är bäst bara för att du har en sån.
Men klart.. tycker ni att derbin är bäst så skriv det..

men om någon skriver t.e.x Rieju drac så skriv varför ni tycker det
Det jag säger är: Köp det plånboken tillåter och skit i var den byggts, bara den är fräsch och hel och går fint. skick går före tillverkningsland. Om kåpor är onormalt fina på en i övrigt normalt eller hårt sliten moped, mm, så se upp. Det kan vara ett sätt att dölja bakomliggande skavanker som kan bli ytterst dyra att laga. Typ sprucken ram eller något annat riktigt elakt.

Jag kör gärna Kinroad på grund av de utomordentliga motorerna och den rejäla storleken på dem. Kvaliteten har överraskat mig positivt, lika bra som vilken Europeisk moped som helst. 1500 mil+ utan minsta egentliga service inne i motorn mer än två ventiljusteringar och det bara pinnar på är bra facit. rejäl fjädring på GY:n och stabila vägegenskaper på både choppern och offroaden.
Varnar för Skyteamen i offroadutförandet, både 2t som 4t-varianterna, som haft en lång rad kvalitetsproblem som inte varit billiga eller enkla att få tag på! Ett stort svart varningsflagg för dem.

På scootersidan:
Först det jag vill varna för:
Dem alla baotian-kloner som översvämmar marknader. Skall du ha en sån, köp en äkta Baotian.

Rekommenderar:
Yiben scootrar, hög kvalitet, rejäl storlek och bra variator. mer vanliga märken: Bra begagnade maskiner, tjäna på vad förste ägaren förlorat i fallet av andrahandsvärdet. På t.ex. kinabyggt är detta ofta hiskerliga belopp kanske mer än halva nypriset. Skick är viktigare än märke och modell.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

ifall ni har läst så står det "INTE att han SKA köpa någon UTAN undrar vilken som är BÄST"

LÄS fler gånger om ni är osäkra

Ont.

cross/sm (enligt mig)
Derbi drd pro

scooter(enligt mig + bevisat i ett reportage)
Piaggio zip (bästa motorn och grymt startk chassi)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

stunt_pojken^^ skrev:ifall ni har läst så står det "INTE att han SKA köpa någon UTAN undrar vilken som är BÄST"

LÄS fler gånger om ni är osäkra

Ont.

cross/sm (enligt mig)
Derbi drd pro

scooter(enligt mig + bevisat i ett reportage)
Piaggio zip (bästa motorn och grymt startk chassi)
Låt mig rätta dig:
Ingen moped är BÄST. bara olika bra för olika personer. Och en vanskött moped är en vanskött moped oavsett märke och modell, och med vanskötsel så är det ingen bra moped längre. Men vilken moped som är bäst ger lika många olika svar som det finns medlemmar på detta forumet. Så frågeställningen är mycket illa vald.

I mitt fall:
Offroad/cross:
Kinroad GY. stabil, stark och jäkligt bekväm. Förbenat lättrimmad till riktigt starka effekter.

Custom/Chopper:
Kinroad XT-50Q King. Rejäl och stabil, och redigt stabil i höga farter med mycket trim, slår t.o.m. SM-moppar när det börjar bli krokigt.

Scooter:
Alla är typ same shit och ingen sticker ut något nämnvärt ur mängden.
Användarens profilbild
antonocean
Elmoped

Inlägg av antonocean »

Skåningen vet va han snackar om,
vad som är bäst efter plånboken eller efter körglädje.
Det är ofta så att man får det man betalar för kvalle mässigt men jag vet att men cpi och min grannes PRO är precis samma istora drag.
Mitt har under han har överliggande det är den skillnaden typ och att hans kostar 15papp mer också;)
helt omöjligt och veta vilken moppe som
är bäst finns säkert nån som
kan ta redan på men det är "endel" punkter att gå efter.
Btw tycker jag min cpi går sjuk mycke bättre än hans drd PRO trimmad man ska gå lite på mag känsla som skåningen säger men ändå tänka vad vill jag göra med den.
Det är den stora början på vilken moppe som
ä bäst.
Användarens profilbild
mowgli12345
Varnad
Kontakt:

Inlägg av mowgli12345 »

Scooter: Måste svara någon av peugots, stående motor är utmärkt, speciellt när man gillar att mecka. Slider har också stående, men inte direkt en bruksmoped.
MOWGLI

Checka SF2:n i galleri :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

antonocean skrev:Skåningen vet va han snackar om,
vad som är bäst efter plånboken eller efter körglädje.
Det är ofta så att man får det man betalar för kvalle mässigt men jag vet att men cpi och min grannes PRO är precis samma istora drag.
Mitt har under han har överliggande det är den skillnaden typ och att hans kostar 15papp mer också;)
helt omöjligt och veta vilken moppe som
är bäst finns säkert nån som
kan ta redan på men det är "endel" punkter att gå efter.
Btw tycker jag min cpi går sjuk mycke bättre än hans drd PRO trimmad man ska gå lite på mag känsla som skåningen säger men ändå tänka vad vill jag göra med den.
Det är den stora början på vilken moppe som
ä bäst.

Skaffa glasögon och kolla närmare på mopederna.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

då tråden inte går att besvara utan en mer utförlig fråga och dessutom massa offtopic, påväg att spåra ur, så låser jag.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

mmmmhm, jag hör en inre röst tala. aaaaomh.

WTF ? yamaha dtr från 98 är de bästa du kunde hitta ?
jag trodde de var en drac med tk ;o

nej men seriöst, den där på discovery channel som typ inte gick att göra sönder, vad var de för ngn ? :d
Tillhör mille!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

meanzick skrev:

mmmmhm, jag hör en inre röst tala. aaaaomh.

WTF ? yamaha dtr från 98 är de bästa du kunde hitta ?
jag trodde de var en drac med tk ;o

nej men seriöst, den där på discovery channel som typ inte gick att göra sönder, vad var de för ngn ? :d
honda cub, gjord nu i drygt 60 miljoner ex.
Användarens profilbild
felle95
Elmoped

Inlägg av felle95 »

har undrat över en fråga ganska länge nu och den är vilken är bäst av yamaha aerox och speedfight 2.
jag tänker mest på prestanda när jag frågar vilken som är bäst.
axx och top fart osv.
typ vem vinner på en 1 km lång raka där förarna väger lika mycket är det aerox eller är det speedfight 2
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Detta är vad jag tycker.

Otrimmat: Derbi
Trimmat: Rieju

Ingen aning när det gäller scootrar.
f.d TSR-Crew
Skriv svar