hjälp moppen e skum..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
bloombeerg
Elmoped

hjälp moppen e skum..

Inlägg av bloombeerg »

tja

har precis bytt cylinder o kolv ( den hade skurit) de e ett orginalkit.
(honda x8r-x 03, 30 moppe) helt orginal.

satte i hop skiten och starta.... inget hände den ville inte gå i gång. efter några försök så gick den tillslut i gång men den låt skumt och det kom massa missljud från någonstans jag inte riktigt kan sätta fingret på.
det som att nåt tung liksom slog i nånstans :?
plus att den bara gick på tomgång i typ 10 sek innan den la av. hände samma sak varje gång jag testade. men jag tror inte det har nånting me motor att göra för att den hade jättefin kompression och det är bra monterat.

så undrar va fan det kan va... tror inte det e skit i förgasare för den gick perfekt förut ( innan de skar altså :lol: )

så .... hjälp? :cry:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

variatorn eller kopplingen kanske? har du haft loss dom sakerna?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

ja öpnnade också variatorkåpan innan jag skruvade ihop skiten igen och det såg fint ut... bara det att en liten rund sak med ett gummilock på ramlade ut när jag stötte till moppen lite hade ingen aning om vad det var så jag stoppde tillbaks den dit den uppenbarligen satt. framför precis under framdrevet, den saken som ser ut som en fläkt där drivremmen går runt där fram.

skitskumt asså men tror inte det har nåt me de att göra :cry:
fax110
Gasres

Re: hjälp moppen e skum..

Inlägg av fax110 »

bloombeerg skrev:tja

har precis bytt cylinder o kolv ( den hade skurit) de e ett orginalkit.
(honda x8r-x 03, 30 moppe) helt orginal.

satte i hop skiten och starta.... inget hände den ville inte gå i gång. efter några försök så gick den tillslut i gång men den låt skumt och det kom massa missljud från någonstans jag inte riktigt kan sätta fingret på.
det som att nåt tung liksom slog i nånstans :?
plus att den bara gick på tomgång i typ 10 sek innan den la av. hände samma sak varje gång jag testade. men jag tror inte det har nånting me motor att göra för att den hade jättefin kompression och det är bra monterat.

så undrar va fan det kan va... tror inte det e skit i förgasare för den gick perfekt förut ( innan de skar altså :lol: )

så .... hjälp? :cry:
kan det hända att det ligger nåt i vevhuset ? någon kolvbit du tappa ner något eller så ? annars kolla variatorn och försök lyssna lite mer ungefär vart det kommer ifrån
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

nej det tror jag inte, efter som då kan man ju tycka att den inte skulle gå alls eller att det skulle låta VÄLDIGT illa tror jag.

nej det skulle jag märkt :)

fan va detta e jobbigt asså,, finns ju sjukt mycke guider i artikelarkivet men jag e fan noob på moppe så fattar jag knappt vad delarna är och var dom sitter.
känns helt omöjligt att få i gång henne

:oops:
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

kan de ha ramlat ner någe skit i vevhuset kanske? kolven kanske slår i vevstaken eller blocket.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

bloombeerg skrev:nej det tror jag inte, efter som då kan man ju tycka att den inte skulle gå alls eller att det skulle låta VÄLDIGT illa tror jag.

fan va detta e jobbigt asså,, finns ju sjukt mycke guider i artikelarkivet men jag e fan noob på moppe så fattar jag knappt vad delarna är och var dom sitter.

är man noob kanske man ska låta någon kunnig utföra operationen istället? ;)

Har du smort in kolven?

Kan bara tänka mig att du felmonterat något annars helt enkelt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

eheh det var ju iochförsig inte jag som utförde just själva cylinderbytet, det var min kompis som e bra på att mecka och han trodde kanske att det var nån slangjävel som va lös eller satt dåligt?
och nej tror verklien inte att någonting åkte ner i vevhuset för jag tittade på under hela proceduren och allt satt på plats inget lossnade.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

och hur pass "kunnig" är din kompis då? Han kan mycke väl ha lyckats klanta sig, de är ju sånt som man inte brukar berätta ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

ja han har meckat med motorsaker sen han va 9 lixom ^^ jo men han är duktig det är han men jag undrar om du nu e motorn då mot all förmodan vad kan det va?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

bloombeerg skrev:ja han har meckat med motorsaker sen han va 9 lixom ^^ jo men han är duktig det är han men jag undrar om du nu e motorn då mot all förmodan vad kan det va?
ett sånt ljud du förklarar kan endast komma från något som rör sig det är inte precis så att om en slang är lös så skramlar de om den asså.

så antingen är det kolv/vev/variator det kan inte vara något mer eller vad säger du själv ?
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

själv tror jag att det after all handlar om den lilla runda saken me gummi lock som lossnade när jag stötte till moppen, en liten rund sak me gummilock på satt framför framdrevet eller vad det nu heter. man ska ur i garaget nu o kolla det :wink:
bloombeerg
Elmoped

Inlägg av bloombeerg »

haha nu är det fixat, den går bra nu! det var en kugg som hade hoppat ur det var det som gjorde att den lät så fördjävligt :lol: :wink:

men tack för hjälp :D
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

bensinskalle skrev:
bloombeerg skrev:nej det tror jag inte, efter som då kan man ju tycka att den inte skulle gå alls eller att det skulle låta VÄLDIGT illa tror jag.

Hur ska man lära sig nånting om man inte prövar sig fram? :D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

MinikeV skrev:
bensinskalle skrev:

Har du hört utrycket "Se och lär"! :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

-TeddaN- skrev:
MinikeV skrev:
bensinskalle skrev: är man noob kanske man ska låta någon kunnig utföra operationen istället? ;)
Har du hört utrycket "Se och lär"! :wink:
men det är ju inte samma sak :D:D
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Låst