Min moppe spökar!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Min moppe spökar!

Inlägg av DerbiDriver »

Hallå på er alla :D Jag har precis köpt en ny cyllinder o håller därför att köra in den nu. Jag har hela tiden tagit de lugnt men ändå nu idagarna har jag försökt att ge makaronen. Iallafall så idag på förmiddagen så skulle jag ut o köra så tog de inte lång tid innan jag behövde tanka moppen... Så jag kör hem igen o tankar den, hinner inte långt från att jag börjar dra på och jag hör att den liksom håller på att dö:/ tillslut så är det just de den gör. Den bara dog:/ Jag blev skit rädd o trodde att den hade skurit igen:/ så var inte fallet utan jag kickade igång den o fortsatte att köra.
Jag kommer hem senare o får se att min kylarvätska har gått åt RENT för MYCKET. Så nu ikväll så tänkte jag att jag fyller på kylarvätskan o sen ser jag om den sjunker för fort. De tar inte lång tid till jag håller på att bli påkörde. En ful jädra äkel gubbe körde in på fel sida av vägen på en raksträcka o precis när jag tror att de ska smälla så svänger han in på rätt sida av vägen. JAG blir skit rädd och viftar med armen mot honom, jag ser att han håller på att stanna så jag kör (försöker ta de lugnt men ändå köra fort) hem o precis innan jag kommer hem så bara dör den igen:/ Jag kickar o till min förvåning märker jag att där inte en någon komp....Den startar inte och jag vill inte att den ska ha skurit igen.

Då jag och min pappa (kunnig på sånt här) meckade på cylindern så var vi noga med insmörjning o allt sånt skit, om nu undrar.

Är det värkligen att den har skurit? den e ju HELT ny o jag har ju tagit de lugnt hela tiden....!?
Snälla HJÄLP mig (de blev nästan en roman av allt detta:P)
TAcksam för svar!
Mvh DerbiDriver :oops:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ja kan ju nämna att en väns aerox skar samma da som han satte på ny cylinder. han hade vänt kolven åt fel håll )) allt blev bara skit :/ .

Att kylarvätskan sjunker beror på att när du fyller i första gången är de kvar en massa luft i systemet, och när man kör en stund så komer luften upp i behållaren så småningom.... Så man får fylla på lite då o då tills de inte sjunker......

När ja hade ny kolv så tvärdog den bara en gång, men starta direkt och har inte dött igen............

Tycker inte att din cylinder ska ha skurit :? , men kan kolvringen/kolvringarna ligga fel lr nåt kanske?........
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

bensinskalle skrev:ja kan ju nämna att en väns aerox skar samma da som han satte på ny cylinder. han hade vänt kolven åt fel håll )) allt blev bara skit :/ .

Att kylarvätskan sjunker beror på att när du fyller i första gången är de kvar en massa luft i systemet, och när man kör en stund så komer luften upp i behållaren så småningom.... Så man får fylla på lite då o då tills de inte sjunker......

När ja hade ny kolv så tvärdog den bara en gång, men starta direkt och har inte dött igen............

Tycker inte att din cylinder ska ha skurit :? , men kan kolvringen/kolvringarna ligga fel lr nåt kanske?........
fy fasen! tycker synd om din polare!

asså på denna var de ju bara en kolvring o liksom man skulle ju då "knipsa" ihop den runt kolven, el nää inte knipsa utan de var mer att...... nee jag kan inte körklara men, pappa o jag tryckte in ringen mot kolven och liksom samtidigt förde in kolven i cyllindern, de e om den ska ha legat o snurrat o där med ha satt sig i typ en av portarna?hmm... De kan väll inte vara att de inte e bra o köra in den med ett Mk thrower rör? enligt pappa får jag aldrig mer ha det på för att han tror att den kan ha varvat isönder det när jag typ varavde 8000 varv.... vad tror du/ni??

Hjälp
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nae du har no inte varvat sönder den, för 8.000 är ingenting.

men kan vara att du haft dålig smörjning, dåli blandning så ringen skadats också kom ja på. För oljepumpen bör ökas för att de ska smörja tillräckligt........
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

bensinskalle skrev:nae du har no inte varvat sönder den, för 8.000 är ingenting.

men kan vara att du haft dålig smörjning, dåli blandning så ringen skadats också kom ja på. För oljepumpen bör ökas för att de ska smörja tillräckligt........
jee men jag har ju höjt i munstycke så att stiftet tillochmed är svart! plus att jag häller olja direkt i tanken!....? självklart ska jag ringa till nmin Derbiåterförsäljare o kolla vad han säger o tycker men jag vill ändå vara berädd införm motgondagens meckande :D
Så vad tror du/ni??
hjälp :oops:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

mm nea ja har iaf inga fler teorier......... har inte vart me om de själv ^^
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

bensinskalle skrev:mm nea ja har iaf inga fler teorier......... har inte vart me om de själv ^^
neenee oki, men du ska ha ett stort tack ändå Chrille! Your the best!:P

(såg att du skulle ha 125?? stämmer? vad för en dårå??)

Inga fler som har nårra teorer om vad som kan ha hänt??

Mvh
Användarens profilbild
wattiwatti
Elmoped

Inlägg av wattiwatti »

eftersom du snacka om att kylarvattnet bara sjönk undan så ligger det antagligen en massa i cylindern men det kyls inte ner, alltså vattnet pumpas inte upp i själva kylarn. Så just därför kan den värmenypt o därifrån inte ahr nått komp antagligen. + att köra in en kolv/cylinder på 8000 varv hade dock inte jag gjort:P tomgångskörning 1 timme o sen ligga runt 6000 ett litet tag.
Rapé är för mesar..
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

wattiwatti skrev:eftersom du snacka om att kylarvattnet bara sjönk undan så ligger det antagligen en massa i cylindern men det kyls inte ner, alltså vattnet pumpas inte upp i själva kylarn. Så just därför kan den värmenypt o därifrån inte ahr nått komp antagligen. + att köra in en kolv/cylinder på 8000 varv hade dock inte jag gjort:P tomgångskörning 1 timme o sen ligga runt 6000 ett litet tag.
jo jag plockde ner cylindern idag o jag fick se att den hade värmenypt, lämnade in den hos min Derbiåterförsäljare o han honade den till mig, snyggade till kolven, fick nytt munstycke och nytt tändstift(Y) Men han sa att jag skulle kolla så att alla pumpar o sånt funkade bra, ska göra de imorn, men hur ska jag göra nu då?jag har kört typ 10 mil med denna cylindern, ska jag fortsätta köra in den el vad?

Mvh
Användarens profilbild
Xerove
Svårstartad skrothög

Inlägg av Xerove »

japp du ska fortsätta att köra in :( , tragisk med alla problem :cry:
Användarens profilbild
eriksson2k
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av eriksson2k »

Min Airsal racing 70cc skar efter 3 dagar. Inga dåliga repor i den kolven. kan ta en bild nån dag så ska ni se :P.

Sen blev de ny cylinder. - Metrakit Handmade 70cc. Den går så ini helvete nu. dock är förgasaren helt fucked inställd. tror inte jag får ut 50% av effekten.. :/ ska ställas in.. Sen ska ja inhandla en RMS koppling om 1 månad. (den 20onde=) Vi tog och smörjde inte ganska rejelt, och satte på allt en lördag morron så där försiktigt ;) Så allt blev perfekt. sen hade ja den på tomgång ungefär 20min varge dag. om inte offtare. sen blev de inkörning knappt 10mil :P va så jävla blygasad. Men den håller än och kolven ser sjukt perfekt ut när ja såg på den när röret lackades för nån dag sen. Har väl varit uppe i sisådär ~100 kanske =D de ska de bli ändring på, kanske inte högre topp. men ställa in förgasare och koppling och variator i think ;) Efter sommarn isf =D

Nej nu ska ja inte berätta hela mitt moppe liv. ingen som bry sig :)
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

Xerove skrev:japp du ska fortsätta att köra in :( , tragisk med alla problem :cry:
aa helt klart! det jobbigaste e ju när föräldrarna ska pröjsa, de blir ett jädra liv:/ hehe :lol:
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

eriksson2k skrev:Min Airsal racing 70cc skar efter 3 dagar. Inga dåliga repor i den kolven. kan ta en bild nån dag så ska ni se :P.

Sen blev de ny cylinder. - Metrakit Handmade 70cc. Den går så ini helvete nu. dock är förgasaren helt fucked inställd. tror inte jag får ut 50% av effekten.. :/ ska ställas in.. Sen ska ja inhandla en RMS koppling om 1 månad. (den 20onde=) Vi tog och smörjde inte ganska rejelt, och satte på allt en lördag morron så där försiktigt ;) Så allt blev perfekt. sen hade ja den på tomgång ungefär 20min varge dag. om inte offtare. sen blev de inkörning knappt 10mil :P va så jävla blygasad. Men den håller än och kolven ser sjukt perfekt ut när ja såg på den när röret lackades för nån dag sen. Har väl varit uppe i sisådär ~100 kanske =D de ska de bli ändring på, kanske inte högre topp. men ställa in förgasare och koppling och variator i think ;) Efter sommarn isf =D

Nej nu ska ja inte berätta hela mitt moppe liv. ingen som bry sig :)
hehe oki nee de var intressant! vf skar Airsalen då?
Låst