hej jo jag saknar tre tänder på v-fläkten och jag undrar om det kan skada moppen på något sätt typ att det blir ojämn kylning så att typ vikterna smälter eller nåt
Vivven skrev:nej det är ingen fara, du kan ha noll "tänder" och inget tar skada
Du inser väll att dom där flänsarna har en funktion, dom kyler kopplingen och variatorn, så jag rekomenderar dig att byta för du kan känna skillnad om några försvunnit
Jag gjorde sån bonne mekk så jag hade typ bara 2 kvar innan jag bytte men nu har jag köpt kompressor så nu är det lättare, men jag kände ingen skillnad alls när jag körde då eller nu ..
jag märkte dock stor skillnad när jag under en meck olycka förstörde alla mina flänsar, kopplingen va överhettad hela tiden och jag märkte enorm skillnad när jag bytte till en hel.
Känner flera som har en sådan på både lätt och lite värre trimmade mopeder, inga problem där!
jag vet inte men antadligen har den en annan funktion eftersom den inte har några tänder från början.... altså kyler den på nått annat sätt...
men orginalet har ju tänder och antadligen har dom någon nytta varför skulle dom anars va där? det är ju dom som kyler variatorn
men om bara tre tänder är borta så går det ju bra, men är dom alla tre borta på samma ställe?
då kan det nog bli som vissa säger lite obalans...
men värre om alla tänder hade varit borta då hade du ju fått byta den....
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3
ta gärna en titt i mitt galleri
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker
det är ju bara en solid skiva? jo klart det kan bli lite mer vibrationer om den saknar "tänder" men en ny kostar inte så mycket så det är bara att skaffa en ny om du är rädd att något ska gå sönder...
Vivven skrev:det är ju bara en solid skiva? jo klart det kan bli lite mer vibrationer om den saknar "tänder" men en ny kostar inte så mycket så det är bara att skaffa en ny om du är rädd att något ska gå sönder...
håller med där. en ny kostar inte så mkt så om du är rädd så är det bara köpa ny kostar 129 kr plus 50kr i postförskott
alltså 180 kr samanlagt mkt billigt
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3
Vivven skrev:det är ju bara en solid skiva? jo klart det kan bli lite mer vibrationer om den saknar "tänder" men en ny kostar inte så mycket så det är bara att skaffa en ny om du är rädd att något ska gå sönder...
nepp. det är som ett skovelhjul kan man säga. alltså det är flänsar mellan 2 st skivor.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
tack för alla era snabba svar :) och a det blev lite fail bonne meck och tänderna är borta lång i från varandra typ var 5 tand e borta men det är bara 3 och så är det ju inte vid samma ställe och jag var lite orolig men jag känner mig mer säker nu men jag kommer nog köpa en ny bara för att vara säker
not-gay skrev:tack för alla era snabba svar :) och a det blev lite fail bonne meck och tänderna är borta lång i från varandra typ var 5 tand e borta men det är bara 3 och så är det ju inte vid samma ställe och jag var lite orolig men jag känner mig mer säker nu men jag kommer nog köpa en ny bara för att vara säker
okej bättre att vara på den säkra sidan men egentligen tror jag inte du behöver byta men ditt val
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3
fläkten sitter inte där som prydnad när man tar av kåpan. Den har sin frästa uppgift att kyla kopplingen och om är fläkten skadad kyler den så klart sämre vilket i sin tur medför försämrad effekt, högre slitage på kopplingen.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter