Tjena allesammans, nu är det såhär att jag köpte en yamaha aerox -06 som jag har satt ihop. Jag började med att rengöra förgasaren, sen köpte jag ny cylinder men iallafall när den var ihop satt satte jag på den på ramen. Jag hällde på ny olja i oljetanken, nybensin, kylarvatten och gjorde allt redo för start. Sen när jag skulle starta så satte jag i nyckeln i tändlåsen och vred om sen började jag kicka men den startade inte, köpte tändgas,tändstift och säkring och satte i och sprutade lite tändgas i luftburken. Testade kicka men inget hände, sen skulle jag kolla om alla slangar funkade som dom skulle, dom två stycken små slangar från cylindern till förgasaren var det kylarvatten i, ska det vara kylarvatten i förgasaren?
Det som inte funkar på mopeden som jag vet är:
Batteriet (men vi har laddat det, men det ladda ur sig)
Förgasaren är inte inställd alls
Finns nog lite andra saker också..
Ja det går kylarvatten till förgasaren..tur och retur. Börja med att kolla så att den tänder..gör den det så är det något med antingen bensinen eller luften..borde de va,om de inte är skit i cylindern förstås. Men mitt tips kolla så att allt är rent,sen att den tänder..och att den får luft bensin. Får den ingen bensin så kan du skruva ut stiftet och och droppa lite bensin direkt ner i cylindern. och testa igen så ser du:)
Men du hade inte ställt in förgasaren sa du..luftskruven kan du börja med att skruva in helt och sen 2,5 varv ut igen,det brukar vara väldigt bra att utgå ifrån. Sen om den får bensin/luft/gnista och har komp så borde de ju gå..men e du säker på att allt sitter som det ska..kolvringar och allt sånt...Du bör ju kicka ganska länge eftersom allt har varit isär taget..det kan vara luft i slangar och sånt.
Jajjemen;) testa med det och försök att skaffa ett batteri så du slipper att kicka dig till döds xd..och kör med elstart en bra tag så det blir cirkulation i systemet
Elstarten funkar helt säkert ..om inte knappen är kass eller ett kabelbrott elle ngt sånt finns på vägen. svårt att tänka mig att startmotorn är sönder.
Antingen får den för mycket bensin eller luft. Eller inget ev dom..
Sen kan den ha dålig gnista. Dåligt inställd tändning.
Men de jag tror är att den inte får bränske..
De är de jag tror..