kallepalle skrev:jodå, bättre acc. för den nuvarande drevningen är på tok för lätt och den varvar ur för fort. tro mig, jag har provat båda drevingarna på en gianelli Senda.
han har Hebo rör.
han axxar ju snabbare men får växla som en tok ?
Hur fort tror ni min Derbi Senda R X´Treme 2004 kommer gå om jag har Original och drevar ner den till 12/53 istället för 12/70 ? Kommer den va skit seg?
Den går i 52km/h med 12/70 och varvar ur fort, sen om man bara står och gasar pyttelite och släpper kopplinges så drar den upp på bakhjul och sen ner direkt Stark asså ^^ Fast jag väger 85kg.
Hur fort tror ni min Derbi Senda R X´Treme 2004 kommer gå om jag har Original och drevar ner den till 12/53 istället för 12/70 ? Kommer den va skit seg?
Den går i 52km/h med 12/70 och varvar ur fort, sen om man bara står och gasar pyttelite och släpper kopplinges så drar den upp på bakhjul och sen ner direkt Stark asså ^^ Fast jag väger 85kg.
Jag kör original med 12-52 och den är skitseg om det är lite uppförsbacke. Då saktar den in farten snabbt. Men när det går utför kommer jag upp i ca 60 på mätaren. Rekommenderar inte att du byter till ett mindre bakdrev, jag gjorde det misstaget. Byt istället till 13 fram och ha kvar 70 bak.
Eller så kan du ta ett 65 bak och 12/13 fram.
Riiikard skrev:13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? hur fort kommer den gå ? Väger 80kg...
//MVH
(Frågan omformulerad sen senaste gången..)
Som TeddaN säger sätter du på 13/53 så kommer du att få en bra blandning mellan topp o axx
Visst du har väl bättre topp nu med 12/70 som du säger, men du kommer få ett betydligt bättre axx med 13/53
Om den inte klarar 13/53 så byt ner till 12/53
Riiikard skrev:13/53 på Original Derbi = ??
12/70 är Original Drevningen, stakr som ett as.
Vaaaaaaad ... Kommer den bli seg som sirap eller? hur fort kommer den gå ? Väger 80kg...
//MVH
(Frågan omformulerad sen senaste gången..)
Som TeddaN säger sätter du på 13/53 så kommer du att få en bra blandning mellan topp o axx
Visst du har väl bättre topp nu med 12/70 som du säger, men du kommer få ett betydligt bättre axx med 13/53
Om den inte klarar 13/53 så byt ner till 12/53
Nu är du ute och cyklar, bättre topp med 12-70 änn 13-53? tvärt imot. Men kör 11/12-53, och åker ett efektrör på så bytar du upp en kugg fram!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Riiikard skrev:-TeddaN- Okej, kanske skall de 12/53, men har ju hela nya drevkittet 13/53 + Kedja (Rätt längd och allt) så ..
Jag körde 11-52 på min original Derbi och den hade ett segt axx men den gick snabbare än original men blev mycket slöare.
Ångrar att jag gjorde det för den va inte rolig att köra så slö. Den varvade bara en massa och toppen va 52 km/h på mätaren och så drog den mera bensin eftersom den varvade mer. Så jag råder dig till att istället byta till 13 fram då kommer den gå snabbare men ändå behålla nästan samma axx.
Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
jag köpte en ny kedja som var allderless för lång.. så jag satte på 16 drev fram och hade 65 bak och förövigt var den orginal.. då gjorde den 65 och det är ärliga(mätt med gps) men då va axxet inte så jätte bra och den orkade inte så mkt.. men varvade ju inget så gick snabbare i nerförsbackar då än nu med effektrör.. den gjorde 75 i en kort nerförsbacke..
men med 13/53 borde den inte varva alls mkt.. men ta 14/65 eller 70 eller vad du har för bakdrev..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Riiikard skrev:Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Ja den kommer dra mindre bränsle med 13-53. Men jag råder dig till att byta till ett 13 eller 14 framdrev för att inte göra den alltför slö!
Riiikard skrev:Den varvar ju ur direkt med 12/70 och det drar mykcet bensin. Då kan det väll inte dra mycket/Varvar "sönder" med 13/53 ? :S Måste la dra mindre beränsle, då den blir segare och varvar mindre ..
Ja den kommer dra mindre bränsle med 13-53. Men jag råder dig till att byta till ett 13 eller 14 framdrev för att inte göra den alltför slö!
Men han har ju redan drivpaketet hemma! Annars är 11/12-53 lagom!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Men han har ju redan drivpaketet hemma! Annars är 11/12-53 lagom!
Jaha xD
Jag körde på 12-53 innan jag plockade ner moppen och den gick segt, men gör som du vill.
Du hade rätt, den är as seg nu, orkar ´knappt 5:an, och 6'an orkar den bara i Nerförsbacke ...
Förövrigt går det bra från 1-4 (~ 30 km/H på 2:an :S ^^ )
Men vad hjälper det om den bara går i 45 km/h i 4:an 5:an & 6:an ..
Jag sa ju det
Menmen, du kan ju alltid sätta på original-bakdrevet igen och sätta på ett 13/14 framdrev. Då kommer den kunna varva ut sexan iaf.
Eller byta ner framdrevet, vad har han för framdrev nu?
Tror han har 13 fram nu, så om han sätter tillbaka org-bakdrevet så kommer det bli kanon!
Har kört 11-52 på min original Derbi och axxet va inget bra, bara varvade ur direkt och toppen va på 50 km/h på mätaren. Satte på 12 fram och den fick bättre axx och högre topphastighet men kunde ändå inte riktigt varva ut eftersom det är en tung drevning för en original moppe, speciellt en med sugrörskrök.