En riktigt nära vän tynar mer eller mindre bort i synen på en, vår hund, en vän som hjälpt mig igenom många svåra år av depp och annan skit genom sin ovillkorade kärlek, what ever vilket humör man vart på, ilsken, ledsen, glad, det har kvittat, nu är hon en skugga av sitt forna jag, har svårt att hålla tätt, får tvättas dagligen baktill, och är bra långsam i rörelserna, och det har gått fort nerför med henne. På nån månad bara. Jag är glad om vi får behålla henne över julen, all tid vi får med henne nu är bara en ren kärleksgåva, och en bonus, och jag vet inte vad jag gör den dan hon inte orkar mer. En ny hund efter att hon inte orkar mer? troligen ja. men nu är alla såna tankar mer eller mindre utopier, nu får man tacka Gud för varje dag man får med Zimba. Och hoppas att det blir många dagar till och att hon klarar denna krisen med, men det är kanske att hoppas för mycket, jag vet inte, vet ingenting om det där just nu,orkar inte tänka på det heller. just nu gällerdet att se till att Zimba har det så bra som bara är möjligt.
Man kan inte göra mer.
Hon har gjort mer för mig bara genom att finnas än någon s.k. vän har gjort genom dessa tunga år. så om jag inte kanske verkar som den allra mest glada här, så kanske ni nu förstår varför, likaså om jag inte svarar eller är frånvarande härifrån, just nu finns det betydligt viktigare än moppar, bilar, MC att fundera på i livet.
Livet har inte smekt med en, det skall Gud veta, och livet har ofta vart i källaren, men även där har Zimba vart och dragit upp humöret till det positiva, det har helt enkelt inte vart möjligt att vara på kasst humör när hon har kommit o buffat med bollen. det är nu ett tag sedan den bollen vart framme, Nu är det där mest glada minnen.
jag vet inte helt enkelt hur fan jag skall tackla detta, hur sjutton skall man orka gå vidare i livet.
Många frågor, men jävligt få bra svar.......
"allt det där bara för en hund.." är inget man kan säga om en livskamrat som hållit en uppe ifrån deppträsket i alla dessa år, och hållit en flytande och t.o.m. kommit tillbaka på ett sätt jag själv aldrig trodde var möjligt, hon har gjort mer än ett antal tusen piller, psykofarmaka tillsammans, utan andra bieffekter att man blivit mer än en gång full i skratt med den där halvtrasiga fotbollen hon kommit buffandes med. Så djur är långt bättre än mediciner.
Senast redigerad av nippertippan den 14 december 2009, 15:45, redigerad totalt 2 gång.
Så länge hon viftar på svansen, är det inte dax för sprutan. Hoppas ni får en sista jul tillsammans. Tänk på att var dag skall vara en gåva även för vovven.
Hon kan komma att klara det igen, hon har egentligen aldrig vart dålig utom när hon fick den där burkmaten från lokala närbutiken som det var nåt skit med. Född 1995-12-07 och därmed rätt gammal nu, men det finns puff i den hunden än, även om det inte är ens nära det hon hade som yngre. Klarat pitbullattacker, finns gott om den jävla skithundarna här ute, som hon gav på fan så dem gnydde från från platsen. Tervurenser kan vara jäkligt tuffa i försvarssituation, vilket en dum kriminell fått erfara som försökte knivråna mig på stan, vars arm "råkade gå av" när Zimba hoppade upp och gav ett grovt bett i hans underarm. sådant "skall inte familjehundar göra" så jag föredrog att pysa min kos i all tysthet från platsen. rånaren gick nog inte på nån med hund nåt mer i alla fall tror jag. troligen så åkte han in för det på köpet. För folk ringde efter lagen.
Hon är en riktig livsfighter och rejält envis. så hoppet är inte ute. Hon behöver bara mer skötsel än vanligt bara nu. Men det ser inte hoppfullt ut i längden. Men hon är inte uträknad än. så sprutan den får gott vänta där den ligger hos veterinärn. Men...., den dagen kommer och då vet jag inte hur jag reagerar när hon inte längre orkar.
Liten update:
Jag undersökte var den unkna lukten kom ifrån och det är inte muntra besked, undersökte om det kunde vara liggsår eller nåt sånt, men beskedet var inte speciellt upplyftande, det beskedet ledde rätt till veterinären, och i bästa fall antibiotika, i värsta, sprutan. Lukten kommer ur hennes bakände och tyder inte på något gott. har i alla fall klippt rent där nu med saxen så inte det skall bli så mycket luktsamling där nu, men jag målar inte fan på väggen utan en burk antibiotika kan rädda läget.
Men är man snart 100 människoår så ger ju saker med sig.
Tråkigt att höra, har själv en hund och jag har också tänkt på hur fan man ska klara sig igenom det. Men får hoppas att ni får en fin jul tillsammans som avslut
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
-TeddaN- skrev:Tråkigt att höra, har själv en hund och jag har också tänkt på hur fan man ska klara sig igenom det. Men får hoppas att ni får en fin jul tillsammans som avslut
finns diagnoser man absolut inte vill höra och som man fruktar mer än något annat i såna här fall, ett ord på sex ytterst chockande bokstäver.
Teddan, om jag inte är så positiv o glad som jag brukar och om jag upplevts som vresig och tvär här. kanske detta kan ge lite sken av varför jag kan ha vart det. Och jag BER NU SNÄLLT ATT HENRY GER FAN I ATT PROVOCERA MIG en bra tid framöver, av respekt för både mig och vår hund, som jag inte nu vet hur länge vi har nåden att få behålla i livet och förgylla vårt liv.
har vi tur, Teddan, löser antibiotika problemet, men det är en smal strimma av hopp, som verkligen inte är bred, men jag fruktar en mycket värre diagnos inom en mycket snar framtid.
har inget intresse just nu att varken jobba med egna eller andras projekt utan jag ger Zimba den tiden det skulle ta för att ge henne ett värdigt liv in i det sista nu.
så därför vill jag inte se någon flaming, inget gruff/bråk kring mig eller mina projekt, mina åsikter på en bra låbg tid framöver, för detta kommer att bli ett stålbad för mig att orka igenom, och då behöver jag inte skit från andra som lök på laxen.
Senast redigerad av nippertippan den 26 november 2009, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
-TeddaN- skrev:Tråkigt att höra, har själv en hund och jag har också tänkt på hur fan man ska klara sig igenom det. Men får hoppas att ni får en fin jul tillsammans som avslut
finns diagnoser man absolut inte vill höra och som man fruktar mer än något annat i såna här fall, ett ord på sex ytterst chockande bokstäver.
Teddan, om jag inte är så positiv o glad som jag brukar och om jag upplevts som vresig och tvär här. kanske detta kan ge lite sken av varför jag kan ha vart det. Och jag BER NU SNÄLLT ATT HENRY GER FAN I ATT PROVOCERA MIG en bra tid framöver, av respekt för både mig och vår hund, som jag inte nu vet hur länge vi har nåden att få behålla i livet och förgylla vårt liv.
har vi tur, Teddan, löser antibiotika problemet, men det är en smal strimma av hopp, som verkligen inte är bred, men jag fruktar en mycket värre diagnos inom en mycket snar framtid.
har inget intresse just nu att varken jobba med egna eller andras projekt utan jag ger Zimba den tiden det skulle ta för att ge henne ett värdigt liv in i det sista nu.
Nästan så man känner en tår på kinden. Vi hoppas på det bästa, finns inte mkt mer att göra. Men jag lider verkligen med dig och hunden också för den delen!
min hund e också ti sista svängen :/ han kan inte längre resa sig för han orkar inte, man måste hjälpa han när han piper, när jag är ute å går med han snubblar han ofta så han lägger sig helt platt på magen
så jag hoppas också för en sista jul med min nisse
vi var tvugna att ta bort våran gammla hund också. det var en korthårig vorsteh hanne. han hade brytit en tå och läkarna rekomenderade apution av tån. vilket blev också, men senan växte ihop fel så att dom var tvungen att amputera hela benet eller ge han sprutan. och eftersom vi har hunden till jakt så var ju inte 3 ben nåt alternativ, och det var inte heller säkert att han skulle överleva den operationen. sen köpte vi en ny hund, en strävhårig vorsteh som redan efter 2 år fick en liknande skada i ena foten, så då var man ganska orolig, men det gick vägen som tur är.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Blir nog ny hund efter denna.
Efter förhandling med min gubbe samt att ovtjarkor inte går att uppbringa så blir det nog en Rhodesian Ridgeback, Zimba försämras snabbt och kommer troligen inte klara veckan ut, om inget drastiskt görs.
Finns en Ridge uppåt västkusten vi i så fall nog kommer att ta hand om.
Man har så sakterliga börjat inse fakta i vitögat att tiden kommit ikapp Zimba och att Han där uppe beslutat att kalla hem henne. naturen har sin gång, och det är lönlöst att kämpa emot den, det gör jävligt ont att se Zimba tyna bort, men vad göra? bara för att försöka bearbeta sorgen och inse att det är inget man kan påverka.
UPDATE 091127:
Men man skall aldrig säga aldrig med Zimba, hon tycks inte ha gett upp fighten utan tydligen gett sig f-n på att bli bra igen. vi får se hur hon lyckas med det den fighten.
antis76 skrev:det där kallar jag äkta kärlek hoppas ni får en sista jul tsm
Hon är nog inte 100 förtjust i att bli tvättad 2ggr per dag i bakkroppen men så länge det kommer ut sekret, vad man skall kalla det, som definitivt luktar apa så blir det rengjort, och ärligt sagt så tror jag hon mest mår bra av det själv med. Städa upp pälsen är ju inte negativt det heller, klippa bort tottar av ihopaknottad päls, mm. Men hon tycks då inte ha emot att bli tvättad. Dessutom tar man ju bort ev. smittämnen med som ju sköljs bort ner i avloppet. väl där nere blir dem inte gamla.
Men hon är mer alert nu igen än när det var som värst.
Edit: Hon åt tre handfulla med levergodis nu precis och det är typ 10-15 gånger mer än det hon satt i sig på typ de tre-fyra senaste dagarna tillsammans. så hon slår tillbaka mot magsjukan och gett sig fan på att bli kry igen. Nu är det knappast nåt tvivel om det. När en 14 år gammal hund slår tillbaka mot en magsjuka så här så är det nog rejält krut i kärringen på fyra ben.
Den lilla strimman hopp som fanns är nog nu tämligen torrlagd, och situationen fullständigt ohållbar för både oss och henne, Hennes magstillstånd uppvisar ingen som helst förbättring, och den vätska som rinner ur henne gör ingen glad. Hon är dålig i gången, mm, och den dan hon far hem till Gud så kommer jag att lämna hemmet på morgonen, låta Bosse ta hand om det, jag vill varken se eller höra det, dra bort bort och fixa med nåt helt annat, och när jag kommer hem, supa mig så in i helvete full att jag inte kommer att vara nykter på tre dagar minst, akoholförgiftning? Who fuckin cares. vad fan gör det om man förlorat det som hållit en uppe? Ni kommer garanterat att märka det här, dock inte genom ett uselt beteende, utan att jag troligen inte kommer att kunna vara kontaktbar mer än per typ släggmetoden. har aldrig nånsin tidigare druckit så mycket, och kommer troligen aldrig göra det efter det heller, men jag vill bara glömma, ch troligen göra skitmycket dumt, men som sagt, who fucking cares?
Moe-Szyzlak skrev:Så hemskt! Finns inget värre än när hundarna är sjuka osv. lider med dej.
Har också en hund
Tja, on 5 dagar så fyller hon 14, men still going strong tydligen, ingen brist på (ont) krut i den gamla damen. och (ont) krut förgås ju inte så lätt sägs det.
Senast redigerad av nippertippan den 2 december 2009, 18:06, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kan bara säga att jag tror att du har haft en fantastisk bra hund! Men man får tänka på det positiva, att hon kommer att ha det bra och att hon inte kommer att "lida" mer! MVH / Tobbe
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
RacingTobbe skrev:Jag kan bara säga att jag tror att du har haft en fantastisk bra hund! Men man får tänka på det positiva, att hon kommer att ha det bra och att hon inte kommer att "lida" mer! MVH / Tobbe
Tja, envis som synden är hon i vart fall, och inte ger upp för "småskit". Nja, vi kommer att ha stenkoll på henne framöver och jag tror att det nog är bra att ha det.
RacingTobbe skrev:Jag kan bara säga att jag tror att du har haft en fantastisk bra hund! Men man får tänka på det positiva, att hon kommer att ha det bra och att hon inte kommer att "lida" mer! MVH / Tobbe
Tja, envis som synden är hon i vart fall, och inte ger upp för "småskit". Nja, vi kommer att ha stenkoll på henne framöver och jag tror att det nog är bra att ha det.
Okej det är inte alls kul om sånt händer, men är hunden 14år tycker jag man kan förstå att den inte har långt tid kvar. Bättre att den får det lungt och skönt änn att bli gammal och sjuk.
Okej det är inte alls kul om sånt händer, men är hunden 14år tycker jag man kan förstå att den inte har långt tid kvar. Bättre att den får det lungt och skönt änn att bli gammal och sjuk.
Det är en högoddsare att en 14 år gammal tik blir fullt återställd som Zimba tycks bli från detta. Tervurenser är något av det mest seglivade som finns i hundvärlden och det finns dem som blivit 18 år gamla. 15 år och där över är inte alls ovanligt. Hon har vart lite långsammare typ det sista året nu, så det är nog mer tecken på att hon tar det mer lugnt numera mer än att hon har ont. Vart en riktig vildbase som ung.
Behöver nog inte oroa mig längre, hon äter grymt bra nu, två ägg och det sa bara slafs om det. hon är ett matvrak snart nog och det är på gränsen att vi får hålla tillbaka på maten.
Nu är Zimba på sin sista resa, för att inte komma hem igen. Min man beslutade att det fick vara nu. Beslutet var helt hans, jag delade inte dett beslut, så skyll aldrig nånsin på mig för detta. Jag följde inte med, av många skäl. Ett av dem tyngre är att jag klarar inte med mer död i mitt liv sedan man har sett allför många vänner, kära husdjur och släktingar gå bort i förtid, ett par vänner genom fullständigt meningslöst våldsutövande narkomaner som rånmördade ett par mycket nära vänner och mycket annat skit.
Nu vill jag bara supa mig redlöst berusad, så in i helvete packad att jag inte kommer att nyktra till på minst tre dagar.
dock har en ny familjemedlem flyttat hit, en undulatgrabb som skall flytta ihop med den där puttifar ni vet och en bevervlyhills-villa till bur är under byggnad då tillökning väntas där efter tämligen kort tid. Men det är en jävligt klen tröst i denna djävulska stund.
Är jag inte kontaktbar är är jag troligen så pissfull att jag inte kan stå upprätt.
Idag kom det hem 2 st hundar vi hämtade i halmstad där dem vart på tapeten för djurskyddsinspektörerna, i samband med en grannfejd modell vidrig, och det var att lämna bort dem eller ge kommun sista ordet. Med andra ord ta dem i beslag, skicka dem på inackordering, och låta den nu tidigare ägaren betala.
Det passade inte någon av oss, varken tidigare ägaren eller oss så för en symbolisk peng tog vi över dem och blåste halmstads kommun så hårt på deras smaskiga konfekt så det lär svida i pälsen på dem.