Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

MKRider skrev:en grej som jag undrar är att, jag fick kontrollbesiktning på a-traktorn (var sen förr förra ägaren) och de klagade på min enkellåda så nu är jag tvungen att lägga på 2 lådor och kontrollbessa om skiten igen, får dom göra så ? det är väll på REG bess man måste ha dubbla lådor ? har de gjort fel ? för man polare sa att de skulle ge fan i om jag hade 1 eller 4 lådor på för det är en kontrollbesiknting. De kollar väll inte på en vanlig bil om den har 2 vexellådor? och sen provkörde de den för att se om den gick i 30, då har de med gjort fel ?
Absolut inget fel begånget, misstänker dem nåt så har dem långtgående befogenheter. Och har dem misstankar att den gör över 30 så gör dem de prover de känner att de finner vara relevanta.
Bättre dem gör det än att Piggie gör det längst vägen.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
MKRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MKRider »

okey, ska ringa dem imrn, de tog in 2 st, de kunde inte få i 3:an , stod där och höll på i 10 minuter, och fick bara upp den i 2000 varv, hittade inte varvreggen häller :D haha jag har ju ryckspärr och varvreg :d Sen när jag körde där ifrån stog de där utanför, så dro jag iväg så den lå på bred kas :D haha skulle sätt minerna, drog ivägi 2:an och varvade runt 5000 så det rök som faen haha var blött med, sen i med 3, och 4;an hahahah undra va de säger nästa gånga jag kmr in på bess
Bild
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

så här äre nu^^ jag hade tänkt skaffa en a-tralla, men har inte så bra budget så de får bli en Halv klar... Men iaf. Hur funkar de med dom dubbla lådorna, hur kopplar man ihop allting(om ni ska förklara tänk att ni förklarar för en som inte kan någonting!)
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

MKRider skrev:en grej som jag undrar är att, jag fick kontrollbesiktning på a-traktorn (var sen förr förra ägaren) och de klagade på min enkellåda så nu är jag tvungen att lägga på 2 lådor och kontrollbessa om skiten igen, får dom göra så ? det är väll på REG bess man måste ha dubbla lådor ? har de gjort fel ? för man polare sa att de skulle ge fan i om jag hade 1 eller 4 lådor på för det är en kontrollbesiknting. De kollar väll inte på en vanlig bil om den har 2 vexellådor? och sen provkörde de den för att se om den gick i 30, då har de med gjort fel ?
en a-traktor måste alltid ha dubbla lådor :P eller annat som gör att den varvar bötten i 30 :P
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

Estilete_Stuntarn skrev:så här äre nu^^ jag hade tänkt skaffa en a-tralla, men har inte så bra budget så de får bli en Halv klar... Men iaf. Hur funkar de med dom dubbla lådorna, hur kopplar man ihop allting(om ni ska förklara tänk att ni förklarar för en som inte kan någonting!)
mitt förslag är att du går in på epatraktor.org och så söker du på dubbla växellåds tråden (eller nått sånt kommer inte helt ihåg om den hette så), där finns allt du behöver veta :P
Fuck you i'm from sweden
senda_
Svårstartad skrothög

Inlägg av senda_ »

MKRider skrev:okey, ska ringa dem imrn, de tog in 2 st, de kunde inte få i 3:an , stod där och höll på i 10 minuter, och fick bara upp den i 2000 varv, hittade inte varvreggen häller :D haha jag har ju ryckspärr och varvreg :d Sen när jag körde där ifrån stog de där utanför, så dro jag iväg så den lå på bred kas :D haha skulle sätt minerna, drog ivägi 2:an och varvade runt 5000 så det rök som faen haha var blött med, sen i med 3, och 4;an hahahah undra va de säger nästa gånga jag kmr in på bess
hahahaa fy fan va bäst :D
Pekkari13
Elmoped

Inlägg av Pekkari13 »

jag har en fråga: min traktor (duett) är besiktad med enkel låda äre lagligt å köra med den ?:p
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Pekkari13 skrev:jag har en fråga: min traktor (duett) är besiktad med enkel låda äre lagligt å köra med den ?:p
Låt säga att då kanske toppen på din är "ringad" eller nåt i så fall. Finns många sätt att flå en katt på.
Användarens profilbild
mullet
Svårstartad skrothög

Inlägg av mullet »

har blivit lite sugen på a-traktor nu och jag undrar hur mycket det skulle kunna gå på att bygga en? om vi säger att man köper en 740 för 5000 :- eller nåt sånt. :)
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

Pekkari13 skrev:jag har en fråga: min traktor (duett) är besiktad med enkel låda äre lagligt å köra med den ?:p
om den går i 30 på det varvtalet som motorn tar ut mest effekt på, så ja :P
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

mullet skrev:har blivit lite sugen på a-traktor nu och jag undrar hur mycket det skulle kunna gå på att bygga en? om vi säger att man köper en 740 för 5000 :- eller nåt sånt. :)
jadu priset kan väl sticka iväg men säg minst 5000 för att bygga en :P
Fuck you i'm from sweden
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

hej kan når säga va de är för ålder på a-traktor och epa. och vad man lär ha för att få köra de
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

wappzzon skrev:hej kan når säga va de är för ålder på a-traktor och epa. och vad man lär ha för att få köra de
15år, Du får ta det nya AM1 kortet hos närmsta trafikskola. Om du inte redan har eukörkort, då kan du byta ut det mot et am kort :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

om man inte har nå kort då ska man ta ett AM1 eller eukörkort vilket är bäst och billigast? :D
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xps_martin »

wappzzon skrev:om man inte har nå kort då ska man ta ett AM1 eller eukörkort vilket är bäst och billigast? :D
nu kan man bara ta AM1, dom ändrade lagen den 1a oktober i år
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

man kan väll fortfarande ta gamla traktorkortet??
isf är det juh en sjut bra utväg istället för am1

man får köra traktor och moppe(samma som med am1 kortet juh)

enligt en i min klass ska det gå iaf(o han är inte helt körd och håller på mkt med traktorer och epor han har 4 st så säg inte att han e ett fucko som luras)
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xps_martin »

stunt_pojken^^ skrev:man kan väll fortfarande ta gamla traktorkortet??

enligt en i min klass ska det gå iaf(o han är inte helt körd och håller på mkt med traktorer och epor han har 4 st så säg inte att han e ett fucko som luras)
vad jag har hört så får man inte köra moppe på det kortet iaf, menmen man kan ju ha fel
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

nån som vet vad de kostar och ta ett am1 kort?. nån som vet vad de kostar och äga en a-traktor
Användarens profilbild
MKRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MKRider »

jag sladdade in i en stolpe igår kväll :? fick förmycket brekas så trallan vände sig och rakt in i stolpen så den nästan lå ner, som tur var så tog stolpen i den svarta "kofongaren" på sidan, hade den tagit 10 cm längre ner hade den tagit lacken + skärmen :P har lackat på firma med :P

satans tur ändå,
Bild
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

stunt_pojken^^ skrev:man kan väll fortfarande ta gamla traktorkortet??

Traktor kortet finns kvar Men dom funderar på att avskaffa det nu när AM kortet kommit.
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
MKRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MKRider »

MKRider skrev:jag sladdade in i en stolpe igår kväll :? fick förmycket brekas så trallan vände sig och rakt in i stolpen så den nästan lå ner, som tur var så tog stolpen i den svarta "kofongaren" på sidan, hade den tagit 10 cm längre ner hade den tagit lacken + skärmen :P har lackat på firma med :P

satans tur ändå,
har en fråga om detta//

det hände kl 23.00 på¨en söndag, hur många utom pensionärer är ute och går då ?, det är en cykelväg typ 30 meter från där jag "krockade" och det va kolsvart där. vet inte om ngn har kunnat se min regplåt,

nu när jag körde där förbi idag så såg jag att de tagit bort den stolpen jag krökte och satt skylten på en provisorisk hållare. undrar om någon den kvällen kan sätta dig mig för det (OM) ngn sätt plåten, för de har ju inga bevis på vilken som körde mm. när jag krockat hade jag "bakdelen" mot cykelväger och det är ju ingen regplåt bak, men jag gjorde en hyfsat snabb rundpall och körde där ifrån.

seriösa svar tack

kan de ge mig böter eller något ?

är det så att de har skyldighet att sätta upp nya skyltar innom typ 24h eller något? vet inte om ngn ringt och sakt att ngn kört in i den för den va där dagen efter kl 2-3 typ.

arbetar de på sånna "fall" eller de byter ut skiten och typ inte bryr sig mer om vem som körde in i den?

OBS fick inga skador på bilen, bara små små repor på kofångaren och den ör av plast och är svart, märker ingenting, det är när man drar över med handen man känner det
Bild
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

va kostar de att äga en a-traktor
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

MKRider skrev:
MKRider skrev:jag sladdade in i en stolpe igår kväll :? fick förmycket brekas så trallan vände sig och rakt in i stolpen så den nästan lå ner, som tur var så tog stolpen i den svarta "kofongaren" på sidan, hade den tagit 10 cm längre ner hade den tagit lacken + skärmen :P har lackat på firma med :P

satans tur ändå,
har en fråga om detta//

det hände kl 23.00 på¨en söndag, hur många utom pensionärer är ute och går då ?, det är en cykelväg typ 30 meter från där jag "krockade" och det va kolsvart där. vet inte om ngn har kunnat se min regplåt,

nu när jag körde där förbi idag så såg jag att de tagit bort den stolpen jag krökte och satt skylten på en provisorisk hållare. undrar om någon den kvällen kan sätta dig mig för det (OM) ngn sätt plåten, för de har ju inga bevis på vilken som körde mm. när jag krockat hade jag "bakdelen" mot cykelväger och det är ju ingen regplåt bak, men jag gjorde en hyfsat snabb rundpall och körde där ifrån.

seriösa svar tack

kan de ge mig böter eller något ?

är det så att de har skyldighet att sätta upp nya skyltar innom typ 24h eller något? vet inte om ngn ringt och sakt att ngn kört in i den för den va där dagen efter kl 2-3 typ.

arbetar de på sånna "fall" eller de byter ut skiten och typ inte bryr sig mer om vem som körde in i den?

OBS fick inga skador på bilen, bara små små repor på kofångaren och den ör av plast och är svart, märker ingenting, det är när man drar över med handen man känner det
Angående men att pensionärer är ute och går då, kan jag säga att dom inte gör det om det är på sommaren vill säga. Aldrig sätt en pensionär så sent vid den här tiden på året, inte ens på helgen :wink:
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

wappzzon skrev:va kostar de att äga en a-traktor
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

wappzzon skrev:
wappzzon skrev:va kostar de att äga en a-traktor
försäkring på ca 1600 plus skatt.
wappzzon
Elmoped

Inlägg av wappzzon »

vad kostar skatt då?
Användarens profilbild
MKRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MKRider »

wappzzon skrev:vad kostar skatt då?
ca 425 ngt har jag på min 240
Bild
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

beror helt och hållet på vilket fordon du har.

tex så kan den ju vara skattebefriad.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Dtxrider
Elmoped

Inlägg av Dtxrider »

kallepalle skrev:

Hur vet man om den är skattebefriad då??
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Dtxrider skrev:
kallepalle skrev:

Hur vet man om den är skattebefriad då??
Åldern. är den 30 är eller äldre så är den skattebefriad. (om nu inte borgarblattarna ändrat på detta med..) Dä skall det stå i regbeviset med på ett sådant fordon. Alltså 1979 års modell i år.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Användarens profilbild
a3j
Elmoped

Inlägg av a3j »

Kan någon förklara för mig hur en ryckspärr fungerar?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

att ena lådan är spärrad, men att spärren går att undvika så att du får i växeln ändå.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Hur mycket drar en duett som är spärrad på tvåan, ingen vartalreg!?

Hur mycket drar en 240/740 spärrad på tvåan, ingen varvtalsreg? :wink:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

-TeddaN- skrev:Hur mycket drar en duett som är spärrad på tvåan, ingen vartalreg!?

Hur mycket drar en 240/740 spärrad på tvåan, ingen varvtalsreg? :wink:
En 240 som är spärrad på 2ans växel (utan varvstopp) drar 1 liter milen ungefär. Beror mycket på hur du kör med, eftersom det inte är varvstopp kan du fortfarande köra 40km/h på 2ans växel och då drar det ju mer med tanke på att den varvar mer... Men kör du 30km/h på 2ans växel som man ska göra är det ungefär 1 liter milen. :)
Skriv svar