CDI-Box hur funkar den?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

CDI-Box hur funkar den?

Inlägg av Magnet »

jag har försökt söka på CDI-Box, men hittar inget om hur den funkar/beter sej.

det jag undrar är om man till exempel har den på stödet och varvar den, om den bara slutar varva vid X antal rpm eller om den vid lågt motstånd kan varva lite mer än det skall vara meningen.

just nu kör jag med aningens för lätta vikter, vilket resulterar i att den mer låter som en 80cc cross på ettans växel tills farten kommer upp i ca 25-30 och sedan vid 60-65 käns det som den inte orkar varva ut mer...
stående på stödet vill den varva tills tändningen inte hänger med mer.

är min ostrypta box strypt trots allt? (köpt begagnad som ostrypt)

har provat alla munstycken mellan 80-104 (blir nog 100-102 när allt annat funkar)

70cc Stylepro nicasil "racing" cylinder
19mm Dellorto
HS variator med 4 Gr vikter (blir nog 5-5,5 i slutändan)
metrakit koppling med "medium" tror dom var blå i den satsen
gul tryckfjäder (fabrikat okänt, men klart hårdare än original)
Gianelli Shot avgasrör

denna setup borde väl klara 80-90 Km/t utan problem... eller?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
  • 1.Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar)
    2.Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet)
    Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
    3.När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
    4.Tändspolen omvandlar inkommande spänning (ca 12 Volt) till en spänning på ca 15000 Volt
    5.Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista
Så är en CDI "strypt" så stryper den vid ett förprogrammerat varvtal.
Sedan finns det "trim-cdi" dessa kan ha olika tändkurvor för att få ut lite extra ur moppen.
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

Inlägg av Magnet »

jo, men är det möjligt att komma över detta förprogrammerade varvtal vid extremt låg belastning, som att ha mopeden på centralstödet eller köra i en brant nerförsbacke eller är det mer som on/off när detta varvtal uppnås?

men det kanske är enklast att köpa en ny garanterat ostrypt box då det i mina ögon verkar som jag blev blåst på den begagnade "ostrypta" boxen...

men å andra sidan kanske det är något annat som spökar om det är totalt omöjligt att få ett högre varvtal, ens under en kortare tid eller i brant nedförsbacke. :cry:
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

vad har du för moped?
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Magnet skrev:jo, men är det möjligt att komma över detta förprogrammerade varvtal vid extremt låg belastning, som att ha mopeden på centralstödet eller köra i en brant nerförsbacke eller är det mer som on/off när detta varvtal uppnås?
Inte riktigt som on/off.
När den når sitt förprogrammerade varvtal BRUKAR den klippa var fjärde tändning och sedan var annan och sedan all tändning tills moppen når sitt "förprogrammerade" varvtal
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

Inlägg av Magnet »

Vivven skrev:vad har du för moped?
Sachs SX1 "08

inte allt för vanlig, men med liggande minarelli kopia á la CPI, Keeway mfl
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Du har balanserat din variator fel
Kolla denna tråd balansera din CVT
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

HasSse666 skrev:4.Tändspolen omvandlar inkommande spänning (ca 12 Volt) till en spänning på ca 15000 Volt
150-300V in till tändspolen gäller för CDI-system. Något man kan upptäcka om man pillar på fel kablar med motorn igång... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
HasSse777
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 januari 2009, 08:39

Inlägg av HasSse777 »

Erik_ skrev:
HasSse666 skrev:4.Tändspolen omvandlar inkommande spänning (ca 12 Volt) till en spänning på ca 15000 Volt
150-300V in till tändspolen gäller för CDI-system. Något man kan upptäcka om man pillar på fel kablar med motorn igång... :roll:
Helt rätt fel av mig läs mer här Wikipedia då lärde man sig något idag oxå :D
Tack för hjälpen
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

Inlägg av Magnet »

HasSse666 skrev:Du har balanserat din variator fel
Kolla denna tråd balansera din CVT
fast än jag vet att jag har för lätta vikter fick jag lite bättre koll på hur jag skall göra för att få ut mesta möjliga, fin fin guide :D

på "att göra listan" fins för närvarande

ny garanterat ostrypt CDI :wink:
nytt "super-duper" iridium "kallt" stift
samt en uppsättning olika vikter att prova med.

Tack för hjälpen tills vidare :D
(kommer säkert på fler saker att fråga om under resans gång :D )
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

förlitet munstycke.
Bild
Magnet
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 juli 2009, 09:46

Inlägg av Magnet »

sefio skrev:förlitet munstycke.
mmm, jag har ifs funderat över det också, men med 104 i så "bluddrar" den.
men innan jag bytt till rätt stift och box så pillar jag inte med några fler munstycken.

har bytt fram och till baka fler gånger än jag vill minnas :roll: och eftersom den "ostrypta" boxen jag köpte begagnad troligtvis är en strypt box så är det svårt att veta när stiftet är oboy färgat.
detta grundar jag på att det just nu inte är blandningen som som styr varvtalet utan elektroniken...
Låst