Grönafaran skrev:Här är Lite bilder på Farsans Shelby.
Fy fan va fett hur många hästar är det i en sånn?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
chifen skrev:
Senast 530 va en v8 var e34 Anser inte riktigt e39 som en anitk bil henry 535an är en v8 medans 530 är en rak 6a.
Jo, en bil som snart är 2 generationer gammal och kom för 15år sen är gammalt när det gäller bilar. E34an är ju ännu äldre.
535an kom 2002? Snart 8år gammal bil men det är väl ändå inte så farligt? Sjätte generationen har inte kommit än och kommer förmodligen inte börja säljas innan 2011 så det är föregångaren till nuvarande modell. Bara för att e39 modellen började säljas 96 så blir inte alla bilar 96or, modellen updaterades med tiden och 2001 kom faceliften så det är inte så farligt gammal bil 535an Har aldrig sagt något annat om E34, det är en gammal bil men sa bara att det var i den den senaste 530 v8an satt
Fortfrande en gammal bil som bygger på en gammal bottenplatta. Kolla på Saab 9-5 som kom 98, bara för att det kom en facelift -05 så är det en modern bil?
Både E34 och E39 är gamla bilar. Sen får du fan tolka "Antik" hur du vill. =D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Jisses, vad min dåvarande delvis helrenorverade Volvo 142S-68 fick heta.... Skunk-förtin,Blöjraggaråket, och fan vet vad, det värsta var väl "kn*ll-lådan" som en raggare med caddy kallade den för. *bilmärke*-ägarna var bara ett av dem som dem lika trotsigt besvarades med passande tillmälen.
Volvon var fullständigt helrenorverad i motor, chassi och rost existerade inte i chassiet, hämtade hem den från norrland, men skärmkanter och sånt var ju lite, hmmm, bättre begagnat, och skulle fixas nästkommande vinter, vilket även skedde. var besiktigad fläckfritt på pappret.
Sopel var ett annat ord som flög genom luften, mm.
Så "S, stjärna,stjärna, B den gräver ner sig med frammen" var ett rätt bra gensvar på det ständiga gemytliga käftandet.
BMW-ägarna fick genmälet "och vart har ni gömt turken som körde den hit?" och liknande.
Så klimatet är bra rått men ändå öppenhjärtligt.
dem som kör bilar som RR, jaguar, och andra lyxmärken, skämtade man om deras blev den oerhört sura, och vi med "vardagsbilar" tycks vara som luft för dem allmänt,inte fint nog för dem, utan ser ner på billigare veteranbilar. Jagga-ägarna är absolut värst, i synnerhet dem med E-type och dylikt. Finns inte många undantag där inte.
Tyvärr är man inte välkommen på träffar med en skunkbil av modell Volvo 244 GL-87 års modell som till råge på allt är RÖD!! jag skäms för den volvon trots att den är i ett väldigt bra skick, dels för att den har en skunklåda under golvet, dels för att det på grund av skunklådan är så förbannat slö. Funderar på att fixa en tom katt på den. Av denna orsak så skäms jag för att överhuvudtaget berätta för folk att jag äger en bil.
Mitt intresse av bilar är på ett nostalgiskt plan, skulle gärna vilja ha en äldre bil på minst 50 år, som är veteranklassad. Kör helst inte bil mer än nödvändigt överhuvudtaget, så jag föredrar moppen eller cykeln in till stan om jag inte tar kollektivt. Ännu mindre nu när dem hänger på "gröna vågen" och skaffar hit den förbannade trängselskatten. Dags för att sätta reggorna på gångjärn nu då? Här skall då fan inte betalas. Bilen stannar utanför betalgränserna annars. Här skall inte miljömaffian gynnas.
Det är nog allmänt slut med träffar, mm, för mitt vidkommande för en längre tid.
Skaffar ev en samlarbil senare, men då blir det nog någon gammal engelsman igen, från senare delen av 50-talet, då bilarna var som absolut vackrast, och att det var riktig plåt i bilarna. Det suger i gammelbilstarmen nu igen, dock blir det en bil i 100% originalskick, som vanligt, inga ombyggen.
Kan bli en 140:a igen dock, men blivit lite kräsen på dem där numera, vill gärna ha något speciellt typ lågt chassinr, speciell utrustning original, mm. så oddsen att hitta något jag verkligen vill ha är inte stora. Då får chassikoden verklige visa på något riktigt roligt.
Men en "köttbulle"-anglia, det vill säga en Serie 2 mellan 1954-58 hade inte gjort det minsta ont. haft en sådan tidigare och någon charmigare bil existerar inte. "ståplats för 4" är idag inte någon alltför ovanlig bil, men med dess mekaniska bromsar och annat så är den kanske inte det man vill söndagsåka med, bättre då med serie tvåan, som har hydraul broms och koppling, redan på sen 50-tal. Gäller bara att hitta något bra exemplar idag,som inte kostar för mycket pengar.
Volvoskunken duger till vinterbil som mest. Annars får den banne med stå. den är rena transportcontainern och används enbart om jag MÅSTE ta bilen. kommer att stå avställd över sommaren.
Men följande bilar kommer ALDRIG in i min ägo:
BMW
VW
Audi
GM-bilar
Mercedes
Ledsen folks men dem är totalt ointressanta för mig, och den dagen kommer inte att någon av ovanstående kommer i min ägo. Erbjudanden har funnits men alltid avböjts ock kommer så att ske i framtiden med.
jag är beslutsam och jag kommer icke att befatta mig med dessa märken ovan, dels på grund av att dem kostar vansinnesbelopp att försäkra på grund av vissa invandrare och annat folk som inte vet vad blinkers och hastighetsmätare är för något. Och definitivt glömt allt vad trafikregler heter, sedan tycks den ha fått en villfarelse att dem kör omkring fortfarande i saharaöknen.
Mycket är även den stämpel dem fått som brats-bilar och sånt där, och tyvärr flertalet gjorda i ett land jag helst inte vill ens skriva namnet på.
GM-bilarna kom in på listan på grund av det oerhörda sveket dem gjorde mot *bilmärke* och det förlåtes ICKE.
Vad har ni andra för riktiga samlar/hobbybilar? alltså inte några ruttna halvt om halvt bruksbilar som sunkiga *bilmärke*, Volvo, Blattmoppar ni skruvar med mest för skoj skull, och sådant? Utan riktiga goa gamlingar med typ en 30 år bakom nacken eller mer, men ändå välhållna och fina.
Vore kul att veta. Det är ett helgerån att bygga om en ovanlig gammal bil idag, om den inte är att betrakta som ett fullständigt hopplöst fall där typ precis alla originaldelar saknas. I min värld är det som att ge mig och många andra med mig en käftsmäll.
Viinika skrev:De va så lite Gillar inte Volvo men vet allt något om dom
Jag kan inget, men gillar dom
Vilken är den värsta motorn till dom ?
De vette fan xD Har bara koll på vilka hjul dom driver på
Själv skulle jag nog valt en turbo motor
Beror på lite. Före eller efter jam jam, t.ex.
Men B230ET (sitter i 740 TIC samt 760 TIC fr.o.m. 1986) ligger bra till utan jam jam på 183 originalhästar, som dock tämligen lätt blev dubbelt upp. En frisk TIC-a gör drygt 220 km/h original. Men är 15-20K dyrare än en motsvarande GL om vi talar om 86-89 års modell. Med katten försvann över 30 hk rakt av över linjen B230F, B230FT. OBS att det idag är näst intill omöjligt att hitta TICcor i strikt originalskick, då typ 99% har moddats, byggts om och trimmats bortom vett och sans, dyr i försäkring som alla turbobilar, och haft ett rykte om sig att vara bensinslukare som dock inte stämmer om den skötts i maskin. Hittas det en orörd original till rätt pris: KÖP!! En myt är att B230:n kräver blyersättning i. FEL!
Som ALLA bilar med alutoppar, så sitter det hårdmetallsäten original vilket gör att blyad bensin inte är nödvändig. den går lika fint - och längre redan på blyfri 95, även om blyfri 98 rekommenderas.
Starkaste är väl XC90 V8 idag på sina drygt 340 hk, men 855R (240 hk/240 km/h) och T5 (250 hk/elektroniskt strypt till max 250 km/h, urkopplad spärr 280+)) ligger nog mer eller mindre på topp vad gäller originalbilar. Sedan har du + och ++-paketen till dessa 700-serieturbos som i +-versionen ger 340 hk, ++ ger närmare 500 hk. Och det håller drivlinan för.
Senast redigerad av nippertippan den 21 december 2009, 21:57, redigerad totalt 6 gång.
För att en lista på alla moderna volvona:
Volvo 140: 75-135 hk
Volvo 164/164E: 145/175 hk
Volvo 240: 82-175 hk (B23ET)
Volvo 260: 155 hk PRV V6-motorn-t.o.m. -83,B28E 84-89, B280E/F därefter.
Volvo 740. 113-182 hk diesel fanns med som tillval
Volvo 760 155-182 hk (bensin) Osäker på dieselns effekt.
Volvo 940 113-150 hk för turbon. Alla med katt.
Allt därefter det räknas inte på grund av att det är framhjulsdrivet.
Senast redigerad av nippertippan den 21 december 2009, 21:53, redigerad totalt 2 gång.