Min Neos startar inte? Kallt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
NeoD
Elmoped

Min Neos startar inte? Kallt?

Inlägg av NeoD »

Ok, detta är mitt problem.

Jag köpte en Yamaha Neos (98) för 3 dagar sen, skit skön att köra men det tar mig en halv timme att få igång den när det stått ute. Om inte mer. Det kan inte bara vara pga av kyla för att min gamla Kymco stod ute under vintern och det tog mig bara en liten stund att kicka igång den.

Så vad kan det vara för fel på min Neos?

Alla tips och all hjälp är välkommna.

Tack på förhand!
NeoD
Yamaha Neos -98
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tobbe_gp1 »

har du kollat choken så den funkar. :)
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

Choken ska funka, men jag vet inte riktigt hur den ska vara, tar mig med choken 20 - 40 minuter att kicka igång den. Måste vara nått fel.
När man väl fått igång den på kicken funkar den perfekt med att starta på el starten också.
Yamaha Neos -98
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tobbe_gp1 »

sådär va min moppe när jag inte hadde någon choke. har du el choke eller manuel.anar är det bra att kolla om den slår till.kolla så stiftet ser bra ut med
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

Det är Manual Choke. Pratade nyss med PeosMC i västerås, dom tror på vatten i förgasarn.

Vart fan sitter tändstiften på en Neos, har bara haft Kymco innan.

Mvh NeoD
Yamaha Neos -98
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

Hur kollar man om den slår till? Ny med choke.
Yamaha Neos -98
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tobbe_gp1 »

men om du har manual choke slår den aldrig till för då har du ett reglage på styret som du trycker på som lyfter en lite trotel .om inte den lyfter up sig är det vajern som gått av.tändstiftet sitter längst fram på motorn man kan se det om man kollar under moppen vid början på avgasröret det ska vara gyllenbrunt. hoppas du hittar felet
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

NeoD skrev:Det är Manual Choke. Pratade nyss med PeosMC i västerås, dom tror på vatten i förgasarn.

Mvh NeoD
dubbel post... iaf, tändstiftet sitter ju som vanligt på cylinderns topp förmodligen:P
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

NeoD skrev:Det är Manual Choke. Pratade nyss med PeosMC i västerås, dom tror på vatten i förgasarn.

Mvh NeoD
vatten i förgasaren?:O
då skulle den ju inte gå och köra med sen när den startat ju? den går väl hur bra som helst sen när du väl fått igång den?
och då har du ju inte vatten i förgasaren...
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3

ta gärna en titt i mitt galleri :D
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker ;)
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

aeroxr08 skrev:

Mvh NeoD
då skulle den ju inte gå och köra med sen när den startat ju? den går väl hur bra som helst sen när du väl fått igång den?
Precis, den funkar skit bra när jag väl fått igång den och fått upp värmen, men den tar fan ett år att starta. Så det är troligen tändstiftet? Finns det inte nått annat det kan vara? Choken ger inget motstånd när jag trycker ner den, ska det vara så.

NeoD
Yamaha Neos -98
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

aa och då kan jag inte tänka mig att det är vatten i förgasaren men som du säger formodligen tändstiftet :D
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3

ta gärna en titt i mitt galleri :D
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker ;)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

NeoD skrev:
aeroxr08 skrev:

Mvh NeoD
Precis, den funkar skit bra när jag väl fått igång den och fått upp värmen, men den tar fan ett år att starta. Så det är troligen tändstiftet? Finns det inte nått annat det kan vara? Choken ger inget motstånd när jag trycker ner den, ska det vara så.

NeoD
Ska vara lite motstånd annars har nog wiren gått av och choken funkar därmed ej. men byt choke wiren och rengör förgasaren så ska det nog lösa sig. även tändstift kan kännas friskt att byta.
Bild
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

Helt ärlig är jag usel på mopeder, jag försöker att inte vara det men jag misslyckas med det. Jag ska byta tändstift, kolla choke vajern sedan lämna in den på service/förgasar rengöring.

Fan, jag blev lurd på en kymco som har kostat mig 9000 och funkar inte, och nu sket det sig med en fin Neos.

Tack för all hjälp!!

NeoD
Yamaha Neos -98
Användarens profilbild
Ropen94
Varnad

Inlägg av Ropen94 »

NeoD skrev:Helt ärlig är jag usel på mopeder, jag försöker att inte vara det men jag misslyckas med det. Jag ska byta tändstift, kolla choke vajern sedan lämna in den på service/förgasar rengöring.

Fan, jag blev lurd på en kymco som har kostat mig 9000 och funkar inte, och nu sket det sig med en fin Neos.

Tack för all hjälp!!

NeoD
Vart bor du i västerås?
Det är inte svårt att rengöra förgasaren!
Tändstiftet sitter vid cylindern!
Om det sitter orginal tändstift och choke på den och den kommer från 98 så är det helt klart att kolla up det!
Peos mc är inte så bra på Just Yamaha mopeder :D
NeoD
Elmoped

Inlägg av NeoD »

Ok, felet är enbart choken och kylan. Har fixat llt för ynka 111kr :D
Tack för all hjälp!
Yamaha Neos -98
Låst