Tja.
Ska klyva motorn på min Derbi för att byta packningar i den.
Har förstått att jag inte behöver mer verktyg än svänghjulsavdragare som är speciella.
Men behöver lite tankar på hur man ska göra när man ska dela på blocken och veven sitter där. något att tänka på, är det krångligt? Borde man köpa nya c3 lager för 260 kr?
Tullis skrev:Tja.
Ska klyva motorn på min Derbi för att byta packningar i den.
Har förstått att jag inte behöver mer verktyg än svänghjulsavdragare som är speciella.
Men behöver lite tankar på hur man ska göra när man ska dela på blocken och veven sitter där. något att tänka på, är det krångligt? Borde man köpa nya c3 lager för 260 kr?
lånar tråden lite, är det något specielt man behöver tänka på när man klyver motorn. , så som lösa drev o liknande.
henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet
Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
Vivven skrev:c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
C3 har inget med kulhållarens material att göra, C-klassningarna säger bara att lagerspelet avviker från standard för att passa till olika temperaturområden.
Erik_ skrev:C3 har inget med kulhållarens material att göra, C-klassningarna säger bara att lagerspelet avviker från standard för att passa till olika temperaturområden.
Det sitter C3 lager som standard i Derbi motorerna.
Det finns en guide på MNF hur man klyver en Derbi motor
Vivven skrev:c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
Skulle ändå inte spela någon roll. Har ingen katt:P haha
henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet
Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
Så därför borde jag har höger blockhalva neråt?
När jag rev min AM6 så lärde jag mej att du ska ha vänster blockhalv neråt om du vill att växel stockar osv ska stanna kvar.
om det är olika på AM6 och Derbi låter jag vara osagt
Erik_ skrev:
Så därför borde jag har höger blockhalva neråt?
När jag rev min AM6 så lärde jag mej att du ska ha vänster blockhalv neråt om du vill att växel stockar osv ska stanna kvar.
om det är olika på AM6 och Derbi låter jag vara osagt
Nej. Hade fel. Vänster ska vara neråt.
Men en fråga till KRÄVS det en rotor avdragare eller går det lika bra med "handkraft"?
Länk till en lageravdragare (som kanske behövs): Biltema.se artnr: 20-352