Klyva motorn Derbi

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Klyva motorn Derbi

Inlägg av Tullis »

Tja.
Ska klyva motorn på min Derbi för att byta packningar i den.

Har förstått att jag inte behöver mer verktyg än svänghjulsavdragare som är speciella.

Men behöver lite tankar på hur man ska göra när man ska dela på blocken och veven sitter där. något att tänka på, är det krångligt? Borde man köpa nya c3 lager för 260 kr?
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Re: Klyva motorn Derbi

Inlägg av sorex_senda »

Tullis skrev:Tja.
Ska klyva motorn på min Derbi för att byta packningar i den.

Har förstått att jag inte behöver mer verktyg än svänghjulsavdragare som är speciella.

Men behöver lite tankar på hur man ska göra när man ska dela på blocken och veven sitter där. något att tänka på, är det krångligt? Borde man köpa nya c3 lager för 260 kr?
lånar tråden lite, är det något specielt man behöver tänka på när man klyver motorn. , så som lösa drev o liknande.
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet :P
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet :P
okej. bra å veta :)

Mer? Fins det någon guide?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet :P
Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

Vivven skrev:c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
korrekt!
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

C3 har inget med kulhållarens material att göra, C-klassningarna säger bara att lagerspelet avviker från standard för att passa till olika temperaturområden.
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Erik_ skrev:C3 har inget med kulhållarens material att göra, C-klassningarna säger bara att lagerspelet avviker från standard för att passa till olika temperaturområden.
Det sitter C3 lager som standard i Derbi motorerna.

Det finns en guide på MNF hur man klyver en Derbi motor
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Vivven skrev:c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
det är c4 du babblar om
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sitter c3 ramlager standard i dom allra flesta mopedmotorer daanne
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Vivven skrev:c3 lagrena är väl nylon/plast matrial? har för mig att det inte är så bra att ha dom när man kör original för att katalysatorn gör motorn väldigt varm, dvs lagrena börjar må dåligt.
Skulle ändå inte spela någon roll. Har ingen katt:P haha
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Erik_ skrev:
henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet :P
Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
Så därför borde jag har höger blockhalva neråt?
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Tullis skrev:
Erik_ skrev:
henric92 skrev:vad jag vet så ska man lägga motorn på vänster sida när man väl ska dra isär den annars trillar växellådan ut, det e typ allt jag vet :P
Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
Så därför borde jag har höger blockhalva neråt?
När jag rev min AM6 så lärde jag mej att du ska ha vänster blockhalv neråt om du vill att växel stockar osv ska stanna kvar.
om det är olika på AM6 och Derbi låter jag vara osagt
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Frukt Soda skrev:
Tullis skrev:
Erik_ skrev: Beror ju på. Växellådan sitter ju ihop med koppling och diverse andra grejer på motorns högersida, så om man vill ha hela växellådan kvar i vänsterhalvan måste alla dessa grejer bort innan man delar blocket. Personligen föredrar jag att låta dom grejerna sitta kvar om det är möjligt (alltså så länge dom inte är ivägen) och låta växellåda, koppling etc. sitta kvar i högra blockhalvan.
Så därför borde jag har höger blockhalva neråt?
När jag rev min AM6 så lärde jag mej att du ska ha vänster blockhalv neråt om du vill att växel stockar osv ska stanna kvar.
om det är olika på AM6 och Derbi låter jag vara osagt
Nej. Hade fel. Vänster ska vara neråt.

Men en fråga till KRÄVS det en rotor avdragare eller går det lika bra med "handkraft"?

Länk till en lageravdragare (som kanske behövs): Biltema.se artnr: 20-352
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Sidan med koppling ska ligga neråt.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Daanne skrev:Sidan med koppling ska ligga neråt.
Om man inte skruvar av kopplingssakerna ja :P
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Tullis skrev:
Daanne skrev:Sidan med koppling ska ligga neråt.
Om man inte skruvar av kopplingssakerna ja :P
Hur menar du nu?

Om du klyver blocket så är högra blockhalvan den delen med växellådan och koppling och den vänstra är den med där tändningen sitter.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Daanne skrev:
Tullis skrev:
Daanne skrev:Sidan med koppling ska ligga neråt.
Om man inte skruvar av kopplingssakerna ja :P
Hur menar du nu?

Om du klyver blocket så är högra blockhalvan den delen med växellådan och koppling och den vänstra är den med där tändningen sitter.
Du hade rätt. Har sätt fel.
Ska följa denna guide: http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=80489
Låst